سمور آبی یا شنگ پستانداری است بسیار زیرک که بدلیل به دام افتادن در تورهای ماهیگیری در تالابها و از طرفی توسعه پرورش ماهی با خطر انقراض روبروست.

امیرعبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:‌ سمور آبی از منظر زیست شناسی در محیط آبی و دویدن در محیط خشکی از او شکارچی بسیار ماهری ساخته است.

وی افزود:‌ این گونه منحصر به فرد به دلیل ذهنیت منفی صیادان و استخر داران بدلیل پوست آن که به قیمتهای بسیار ناچیز به فروش می رسد و گاهی به خارج از کشور فرستاده می شود، در فهرست کتاب سرخ موسسه I.u.c.nدر طبقه در معرض تهدید قرار می گیرد.

وی با اشاره به صید غیر مجاز در تالابهای استان گیلان، تصریح کرد: این امر علاوه بر ضربات موثری که بر جمعیت آبزیان وارد می کند و صید فس؟را بدنبال دارد. در این خصوص دام های پهن شده گاهی صیدهای ناخواسته ای را در خود جا می دهند که از جمله آنها این پستاندار بسیار زیبا و نادر است.

وی ادامه داد: گاهی نیز استخرهای پرورش ماهی و به خصوص ماهیان سرد آبی برای جلوگیری عدم ورود این پستاندار به حوضچه های پرورش در ورودی مزرعه، استخری را تعبیه می کنند که بدلیل جریان برق، دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست می دهد.

عبدوس خاطر نشان کرد: چنانچه در مهندسی سازه های شیلاتی ارتفاع سطح آب از لبه حوضچه ها را افزایش دهند حیوان بدلیل تشخیص اینکه پس از بریدن در استخر توانایی برگشتن به سطح استخر را نخواهد داشت،‌ وارد حوضچه ها نمی شود. کسانیکه در کشور آلمان هم اکنون این امر اجرا می شود.

گفتنی است: شنگ یا سمور آبی تاکنون در ایران از تهران، گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان و لرستان گزارش شده است./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار