برای رصد صورت فلکی هرکولس که یکی از 88 صورت فلکی آسمان است تا ساعت 21:45 بیشتر زمان نخواهیم داشت.

سعید حسین مردی، کارشناس مرکزعلوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: صورت فلکی هرکولس یکی از صورت فلکی های جذاب آسمان شب محسوب می شود که نام دیگر آن جائی است.
 
وی افزود: این صورت فلکی در سمت الرأس آسمان یعنی دقیقا بالا سر ناظر زمینی با زاویه 90 درجه قرار گرفته است و شکلی شبیه ذوزنقه دارد.
حسین مردی عنوان کرد: این صورت فلکی را 4 ستاره اصلی که بدن هرکولس و ذوزنقه را می سازد تشکیل داده است و تعدادی ستاره از گوشه های آن خط های را به عنوان دست و پا برای آن فراهم کرده اند.
وی یاد آور شد: کل ستاره های تشکیل دهنده ذوزنقه و دست و پای هرکولس به 18 ستاره می رسد و ستاره اتکای آن یک ستاره دو تایی با قدر 3/5 درجه است.
 
** خوشه ستاره M13 در هركولس جای گرفته است
 
حسین مردی ستاره روبروی ستاره اتکا را ستاره زتا نام برد و گفت: قدر این ستاره 3 است و اگر رو به جنوب به اسمان نگاه کنیم می توانیم در قسمت غربی صورت فلکی آن را رصد کنیم.
 
وی تاکید کرد: خوشه ستاره ای M13 که 25 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد در میان دو ستاره اتکا و زتای صورت فلکی هرکولس قرار گرفته و قدر ظاهری آن برای رصد 7 می باشد.
 
وی یاد آور شد: در نزدیکی این صورت فلکی خوشه ستاره ای N92 قرار گرفته که فاصله آن با کره زمین 27 هزار سال نوری و قدر آن به 7/30 درجه نیز می رسد.
 
حسين مردی خاطر نشان کرد: صورت فلکی هرکولس از ساعت 13 ظهر در آسمان طلوع می کند و ساعت 21:45 غروب خواهد کرد لذا بهترین زمان برای رصد آن ساعت 21 در تاریکی کامل آسمان است./عط
برچسب ها: ستاره ، خوشخ ، زمین ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار