پزشکان متخصص گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین بار در شرق کشور موفق به انجام عمل گاسترستومی کم تهاجمی در کودکان (PEG )شدند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، این عمل با همکاری نزدیک گروههای گوارش، آندوسکوپی و بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی یک کودک 4 ساله مبتلا به بیماری عصبی عضلانی پیشرفته  اهل بندر گز ( از شهرهای جنوبی کشور )در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم (عج) با موفقیت انجام شد.
دانشیار گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مشکلات تغذیه ای یکی از مشکلات مهم در طب کودکان به ویژه گروه گوارش به شمار می رود و این مشکلات به ویژه در کودکانی که بیماریهای عصبی و یا بیماریهای مرتبط با بلع دارند خیلی واضح تر و شدید تر است اظهار داشت :‌برای حل این مشکلات تا کنون اقداماتی از جمله گذاشتن لوله تغذیه از راه بینی به معده ، گذاشتن لوله تغذیه توسط جراحی در معده انجام می شد که این امر با عوارضی همچون جابجایی لوله تعبیه شده ، تاثیر بیهوشی و عوارض جراحی ، بروز عفونت ریوی در کودکان مبتلا روبرو بود .
دکتر حمید رضا کیانی فر خاطر نشان کرد : در روش گاسترستومی کم تهاجمی (PEG ) که بر روی این کودک انجام شد لوله تغذیه ای به روش اندوسکوپی و تنها با ایجاد یک برش کوچک بر روی پوست شکم در معده تعبیه شد .
وی تصریح کرد :‌حسن این روش این است که مشکلات مرتبط با آسپیراسیون و یا ریختن مواد غذایی به داخل ریه کودک حذف می شود و از طرفی نیازی به جراحی نیست و به راحتی در ظرف چند دقیقه دستگاه کار گذاشته می شود .
همچنین دکتر سید علی جعفری استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت :‌ گاسترستومی و یا تعبیه لوله در داخل معده بیمار شیوه ای برای بازتوانی تغذیه ای کودکانی است که از یک تاخیر عصبی تکاملی رنج می برند و از طریق دهان به هر دلیلی نمی توانند تغذیه شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تا کنون استفاده از روش گاستروستومی کم تهاجمی برای افراد بزرگسال انجام می شد اما در کودکان به دلیل شرایط خاص آناتومیک دستگاه گوارش تا کنون از این روش تنها در تهران استفاده می شد خاطر نشان کرد :‌تعیین محل دقیق تعبیه لوله گاستروستومی نیاز به مهارتهای خاص و همکاری های بین گروهی است که این  امر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین بار با همکاری گروه گوارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، گروه بیهوشی و گروه آندوسکوپی با موفقیت صورت گرفته است .
کیانی  استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یکی دیگر از اعضاء گروه با اشاره به اینکه این عمل بر روی یک کودک 4 ساله که به دلیل مشکلات تغذیه ای و ناتوانی در بلع غذا دچار سوء تغذیه شدید شده بود با موفقیت انجام شد اظهار داشت :‌با استفاده از این روش علاوه بر کاهش خطرات ناشی از تعبیه لوله در بینی  و ریسک عفونتهای ریوی ،امکان تغذیه مناسب و وزن گیری کودک نیز فراهم می شود .
وی کاهش هزینه های درمانی و کاهش مدت زمان بستری کودک در مراکز درمانی را ازدیگر مزایای این روش برشمرد و خاطر نشان کرد :‌گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی دارد علاوه بر ارائه خدمات درمانی به کودکان بیمار ، آموزش های لازم را نیز به گروههای هدف پزشکان ارائه دهد ./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.