مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ارزش قرارداد توسعه میدان نفتی سومار را 25 میلیون دلار و 519 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تولید میدان نفتی سومار طی دو مرحله به 15 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شانا، مهدی فکور در آیین قرارداد توسعه میدان نفتی سومار یادآور شد: پیش تر شرکت نفت مناطق مرکزی تولید از این میدان را با ظرفیت 3 هزار بشکه در روز آغاز کرده که این حجم تولید از نخستین چاه حفر شده در میدان به دست آمده است.

وی افزود: طرح توسعه این میدان امروز در قالب یک قرارداد EPCF به قرارگاه خاتم‌الاوصیا واگذار می‌شود که در آن حفر دو حلقه چاه و ساخت مراکز انتقال و تفکیک‌کننده نفت و گاز، سیستم‌های پمپاژ و جمع‌آوری مورد توافق واقع شده است.

فکور با بیان این که طبق قرارداد تولید از میدان باید ظرف 24 ماه آینده انجام شود، گفت: در فاز نخست تولید 5 هزار بشکه و در فاز دوم تولید 10 هزار بشکه نفت از این میدان برنامه‌ریزی شده است.

سومار یکی از میدان‌های نفتی غرب کشور و از توابع منطقه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در استان کرمانشاه است و پیش‌بینی شده نفت تولیدی آن پس از فرآورش به پالایشگاه کرمانشاه ارسال شود.

طبق اعلام مقام های وزارت نفت در زمان کشف این میدان، نفت درجای سومار 475 میلیون بشکه و نفت قابل استحصال آن 70 میلیون بشکه برآورد شده است.

قرارگاه خاتم‌الاوصیا آماده مشارکت در پروژه های نفتی است

در ادامه این مراسم سید محمد علیزاده جانشین فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا با بیان اینکه این قرارگاه از یک سال گذشته کار مطالعه و تخصیص بودجه برای توسعه میدان سومار را انجام داده بود، اظهار داشت: اگرچه برخی از کارهای اجرایی برای توسعه این میدان از پیشتر آماده شده بود ولی به دلیل برخی مسایل فنی و مطالعاتی و هماهنگی‌هایی که لازم بود با نفت مرکزی انجام شود، امضا قرارداد به امسال موکول شد.

وی با تاکید براین که براساس مطالاعات انجام در این میدان نفتی، ذخیره درجای آن بیش از حد انتظار بوده است، گفت: قرارگاه خاتم‌الاوصیا برنامه دارد تا تولید از میدان را پیش از زمان مقرر شده در قرارداد آغاز کند.

علیزاده با اشاره به شرایط امروز حاکم بر صنعت نفت کشور تاکید کرد: قرارگاه خاتم‌الاوصیا در کنار وزارت نفت برای تعیین تکیلف پروژه‌ها و توسعه میادین آماده هرنوع همکاری است.

جانشین فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا همچنین به حمایت‌های رستم قاسمی، وزیر نفت از پیمانکاران و سازندگان داخلی اشاره و از این حایت‌ها قدردانی کرد./س
برچسب ها: تولید ، میدان ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار