دبير شورايعالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در گفتگو با شبکه المنار درباره ربوده شدن زائران ايراني در سوريه تاکيد کرد طرف‌هايي که از چنين رفتارهاي غير اخلاقي و غير قانوني حمايت مي کنند در اين اقدام مجرمانه و محکوم شريک‌اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، سعيد جليلي در گفت‌وگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني المنار درباره اين سؤال که برخي طرف‌ها در داخل و خارج لبنان از سفر وي به لبنان انتقاد کرده‌اند گفت: ما اين واکنش ها را طبيعي و قابل انتظار مي دانيم. اين طبيعي است که هر سفر و هر تلاشي که دو کشور برادر و دوست را به يکديگر نزديک کند سبب ناراحتي دشمنان مشترک دو کشور ايران و لبنان شود.

وي گفت: دشمنان از خود رفتارهايي نشان مي دهند براي ما قابل انتظار است. در سفر کنوني به لبنان و ديدارهايي که با هر يک از مسئولان سياسي داشتم و در مذاکراتم با آن‌ها حمايت کامل از مقاومت قهرمان لبنان را ديديم که اين سبب خشم و غضب دشمنان منطقه‌اي و بين‌المللي ماست.

جليلي، در پاسخ به اين پرسش که چرا ايران درباره ربوده‌ شدگان ايراني در سوريه از قطر و ترکيه درخواست دخالت کرده و آيا اين درخواست به نوعي محکوم کردن اين دو کشور است، گفت ما اين مسئله را با همه طرف هايي که معتقديم در اين باره تاثير مشخصي دارند در ميان مي گذاريم. همچنين، معتقديم که همه طرفهايي که از اين رفتارهاي غير اخلاقي و غير قانوني حمايت مي کنند در اين اقدام مجرمانه و محکوم شريک‌اند. ما در جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري مقتدر، قوي و داراي حق از هيچ تلاشي براي بکارگيري توانمنديها به منظور پيگيري اين مسئله از طريق ابزارهاي قانوني فروگذاري نخواهيم کرد.

دبير شورايعالي امنيت ملي درباره تحولات سوريه و اينکه آيا ايران ممکن است برخي پيشنهادها را درباره کناره گيري بشار اسد از قدرت بپذيرد گفت ما بارها گفته ايم که امکان ندارد هيچ طرفي بتواند نسخه حل و فصلي که بيگانگان پيچيده‌اند بپذيرد بلکه راه‌حل بايد از داخل جامعه سوريه مطرح شود. ما از يکسال پيش موضع صريح ايران را در اين باره اعلام کرده و گفته ايم که از نظر ما بايد ابتدا براي متوقف کردن خشونتها و خونريزي تلاش شود و دوم اينکه وارد گفتگوهاي ملي در داخل سوريه شد. سوم اينکه انتخابات سالم و دمکراتيک برگزار شود که مردم سوريه در آن اراده خود را بازگو کنند. ما معتقديم که دمکراسي با گفتگوي ملي و صندوق هاي راي و نه دامن زدن به اختلافهاي داخلي و به کارگيري سلاح هاي کشنده، محقق مي شود.

جليلي درباره تهديدهاي رژيم صهيونيستي و آمريکا عليه ايران و اينکه آيا ايران اين تهديدها را جدي مي گيرد گفت اين تهديدها و تحريم ها و جنگ تحميلي هشت ساله از 33 ساله پيش وجود دارد. آن‌ها عليه مردم ما هر آنچه مي توانستند انجام داده اند، اما به هيچ نتيجه اي نرسيده‌اند. اخيراً، يکي از مسئولان آمريکايي به صراحت و علني گفت که در آمريکا از هيچ تلاشي و فشاري عليه جمهوري اسلامي ايران فروگذاري نشده است.

وي تصريح کرد مردم ايران مردمي قدرتمند است و با اقتدارت و قدرت از منافع و مصالح و حقوق مشروع خود دفاع مي کنند.
برچسب ها: جلیلی ، مصاحبه ، المنار ، لبنان ، al manar
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار