پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به طراحی و ساخت دستگاه آزمایشگاهی تولید قند از ضایعات سیب زمینی شدند.

محمد عباسیان پژوهشگر کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از منابع تولید بیو اتانول، مواد نشاسته ای هستند که در ایران سیب زمینی مهمترین محصول نشاسته است چرا که هم از لحاظ عملکرد و سطح زیر کشت، پتانسیل استفاده از عنوان ماده اولیه تولید بیو اتانول را دارد.
 
وی افزود: سالانه هزاران تن ضایعات و زائدات این محصولات به صورت دور ریز دفع می شود که میتوان از آن در تولید بیو اتانول استفاده کرد.
 
عباسیان تصریح کرد: دستگاه آزمایشگاهی تولید بیو اتانول از ضایعات سیب زمینی متشکل از راکتور هیدرولیز و فرمانتور با ظرفیت 3/5 لیتر و از نوع غیر مداوم Batch طراحی و ساخته شد و هنگام ارزیابی دستگاه به جای استفاده از آنزیم های آلفا آمیلاز و بتا آمیلاز، از آنزیم اکوستون برای هیدرولیز نشاسته استفاده شد که در صنایع نساجی نیز کاربرد دارد.
 
وی تصریح کرد: نتایج اندازه گیری قند نشان داد که میزان فرکتوز تولیدی با این آنزیم بسیار کم بوده و با استفاده از این آنزیم علاوه بر گلوکز قند ساکاروز نیز تولید شد چنانچه غلظت گلوکز تولیدی در بهترین حالت g/I 53/17 و ساکاروز تولیدی در بهترین حالت g/I 91/2  بوده است.
 
عباسیان خاطر نشان کرد: نتایج نشان می دهد که حالت سیب زمینی رفتاری مشابه رفتار سیالات کالون دارد و جرم مخصوص سیب زمینی رقم آگریا kg/m3 65/925 است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار