مشكلات مادي داراي رابطه مستقيمي با مالكيت معنوي بوده به طوري كه حل مشكلات مادي تا حدي موجب رعايت مالكيت معنوي مولفان مي شود.

اكبر صحرايي نويسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران در خصوص رعايت حقوق مربوط به مالكيت معنوي در ايران گفت: بحث مالكيت معنوي ارتباط مستقيمي با حقوق مادي مولف دارد و در واقع حل مشكلات مادي در حوزه هاي تاليف و يا نشر كتاب و آثار هنري تاثير شگرفي در حل اين مشكل و معضل دارد.

وي ادامه داد: در صورتي كه متوليان اين امر راه حلي براي حقوق مادي را يافته و آن را عملي كنند خود به خود حقوق معنوي صاحل اثر نيز حفظ خواهد شد.

صحرايي در رابطه با قانون كپي و رايت در ايران گفت: متاسفانه در كشور قانوني مدون و تعيين شده براي كپي رايت وجود ندارد از همين رو تعدادي از ناشران خارجي كه كتاب هايشان در كشور ما بدون پرداخت حقوقشان چاپ و منتشر شده است خود را ملزم به اجراي اين رابطه ي دو طرفه نكرده و كتابهاي موجود در كشور ما را بدون رعايت حق كپي رايت به چاپ مي رسانند.

اين نويسنده بيان كرد: در رابطه با كپي رايت چند قانون پراكنده و متفرق بيشتر در كشور ما وجود ندارد و در واقع اين مشكلي است كه مسئولان هر چه زودتر بايد در رفع آن تلاش كنند.

صحرايي خاطرنشان كرد: برخلاف نظر و عقيده اي برخي از افرادي كه مي گويند اجرايي شدن قانون كپي رايت در كشور منجر به گراني كتاب و در نتيجه كاهش خريد و مطالعه آن مي شود من معتقدم بايد اين قانون كه قانوني به حق است را در جهت سرو سامان دادن به اوضاع آشفته كتاب در كشور تدوين و آن را اجرايي كرد.

وي خاطرنشان كرد: هيچ كس بر مبناي ارزاني يا گراني كتاب را نه مي خرد و نه مي خواند و اين فرهنگ مطالعه است كه بايد در ميان مردم كشور ما به درستي تعريف شود./ي2
برچسب ها: نویسنده ، کتاب ، صحرایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.