از آنجا که شمار زیادی از سیک ها به خاطر مد از بستن تربن خودداری می کنند، رهبران مذهبی در هند درصدد ایجاد کلاسهایی هستند که درجهت حفظ این سنت قدیمی بستن تربن را آموزش دهند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آوتار سینگ مسئول مقدس ترین معبد سیک ها، معبد طلایی آمریتسار، به آژانس خبری فرانسه گفت: "تربن هویت سیک هاست".

این مرد 71 ساله که محاسن بلندی دارد گفت:" تربن نشانه احترام و فخر به خویشتن است".

وی با نکوهش تاثیر غربی ها نسبت به تخریب سنت مذهبی بیش از 20 میلیون سیک هندی افزود:" هیچ سیکی بدون تربن کامل نخواهد بود".

وی ادامه داد:" ما در یک محیط غرب زده زندگی می کنیم"." این روزها، والدین سیک ها به شکلی کافی به فرزندانشان درباره تاریخ ما نمی گویند تا آنها خودشان را با رسوم تطبیق دهند".

سیک ها همزمان موظف به داشتن پنج سمبل هستند که شامل تربن برای مردان بالغ و Kara دستبند آهنی برای زنان است. بر طبق سنت سیکها، این سمبل ها برای بیان هویت و اظهار موجودیتهای ایده آل پوشیده می شوند.



اما در حال حاضر به خاطر مد، سیک های جوان به شکلی فزاینده موهای خود را کوتاه کرده و از بستن تربن کاملا ابا دارند.

مانجیندر سینگ 15 ساله که کارگر مغازه می باشد، گفت:" موهایم را به علت آنکه موی کوتاه مد است کوتاه می کنم"، اولین بار او موهایش را هفت سال پیش کوتاه کرده بود.

در حالی که روی صندلی آرایشگاه برای مرتب کردن موهایش می نشست به خبرنگار گفت:" آرایش کردن مو مدرن تر است"." والدینم با این کار من موافق نبودند اما در حال حاضر از تغییر ذهن من نسبت به آرایش نکردن موهایم خودداری می کنند.

پس از ترور ایندیرا گاندی درسال 1984 بدست سیکهای افراطی، برخی از سیک ها به علت صیانت از نفس تربن بستن را بکلی کنار گذاشته اند.


برچسب ها: شبانه ، باشگاه ، ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار