يک وکيل پايه يک دادگستري گفت: شناسايي و حذف زمينه هاي ارتکاب جرم مي‌تواند در کاهش جرايم موثر باشد.

مرتضي اسلامي پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با تاکيد بر نقش پيشگيري از جرم در کاهش جمعيت کيفري اظهارداشت: پيشگيري از وقوع جرم دامنه متنوع و گسترده‌اي دارد و دراين زمينه بايد علل مختلف وقوع جرم را شناسايي و حتي الامکان نسبت به رفع آن علل که شامل زمينه‌هاي مختلف اقتصادي اجتماعي فرهنگي و سياسي است اقدام کرد.

اين حقوقدان با اشاره به  اينکه پيشگيري از وقوع جرم كافي نيست تصريح كرد: هر جا بحث مجازات در قوانين مختلف پيش مي‌آيد، بايد از نظرات جرم شناسان و متخصصان امور کيفري استفاده شود.

وي با اشاره به نقش امر به معروف و نهي از منکر در پيشگيري از وقوع جرم، گفت: با معنا دادن و تشويق مردم به امر به معروف ونهي از منکر و حمايت‌هاي قانوني لازم از آمدان به معروف و ناهيان از منکر در قوانين از ظرفيت‌هاي فرهنگي ديني حاکم بر جامعه استفاده شود.

اسلامي پناه با بيان اين مطلب که عناوين مجرمانه در قوانين کشور ما بسيار زياد است تصريح کرد:‌ بايد جرم زدايي و کاهش عناوين مجرمانه در قوانين مورد توجه جدي قرار گيرد.

اين کارشناس حقوق در پاسخ به اين سوال که براي کاهش جمعيت زندان‌ها از چه راهکارهايي مي‌توان بهره برد خاطر نشان کرد: اصلاح قوانين جزايي و ساير قوانين که مجازات حبس ضمانت اجرايي آن قوانين است و جايگزين کردن مجازات‌هاي ديگر به جاي حبس از ديگر موارد تاثيرگذار در کاهش جميت کيفري خواهد بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شناسایی ، جرم ، ارتکاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار