حاشيه برنامه سينمايي هفت؛

وقتي نوباوه "جدايي نادر از سيمين" را مي سازد/ گلايه نوباوه از عليرضا سجادپور

بيژن نوباوه ازعدم حضور عليرضا سجادپور در برنامه تلويزيوني هفت گلايه كردو گفت:در فيلم جدايي نادر از سيمين ارزشهاي اخلاقي نهفته است اگر من مي‌ خواستم آن را بسازم قطعاً بسياري از صحنه ها را حذف مي كردم.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، در ادامه‌ي برنامه تلويزيوني هفت بيژن نوباوه عضو كميسيون فرهنگي مجلس و سيد جمال ساداتيان تهيه كننده سينما به بحث و بررسي پيرامون مسائل مختلف سينما و همچنين وضعيت پيش آمده در خصوص اكران فيلم ها و عدم اكران از سوي حوزه هنري پرداختند.
در ابتداي اين گفتگو سيد جمال ساداتيان تهيه كننده سينما گفت: وقتي فيلمي 100 دقيقه اي ساخته مي شود بايد در  اين مدت مسائل به صورت درست مطرح شود يعني ما با ساخت فيلمي 100 دقيقه اي فقط طرح موضوع و مسائله مي‌كنيم و از اين بيشتر نمي‌توانيم كاري انجام دهيم.
وي ادامه داد: اگر بتوانيم معضل را به درستي مطرح كنيم هنر كرده ايم امروز بيشتر فيلم هاي ما از رمان ها اقتباس شده اند كه من معتقدم وقتي يك فيلمي با هر موضوع و ساختاري ساخته مي شود بايد حقوقدان، روانشناس، جامعه دان در خصوص آن به بحث و گفتگو با كارگردان بپردازد تا از زوايا و ابعاد مختلف يك فيلم بررسي شود.
در ادامه گفتگو بيژن نوباوه عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: خوشحالم كه امروز در اين بحث بسيار مهم شركت كرده ام زيرا حرف هاي بسياري براي گفتن دارم. من در بحث كلي و همچنين كليات اين گفتگو هيچ اختلاف نظري با آقاي ساداتيان ندارم.
وي ادامه داد: سينما يك هنر پيشرو است و اساساً مي‌خواهد براي بازگوكردن مشكلات جامعه قدم بردارد.
نوباوه ادامه داد: اگر سينما جز اين نگاه نگاه ديگري به موضوعات داشته باشد از رسالت خود خارج مي شود.
نوباوه تصريح كرد: به طور مثال علوم انساني حاكم بر جبر سينما يعني علومي همسو با فرهنگ ها و سنت ها كه ارزش هاي هر جامعه با علوم آن تعريف مي شود.
وي افزود: اما وقتي صحبت از اخلاق مي كنيم فكر نمي‌كنم كسي بگوييد پدر و مادر بد هستند اصل دين نيز بد نيست اما زماني كه وارد مصاديق مي شويم تازه مشكل از اينجا آغاز مي شود.
نوباوه افزود: وقتي شما فيلمي ضد اخلاقي مي سازيد يعني هنجارهاي جامعه را مي شكنيد بعضي وقت ها برداشت ها از مسائل به شكلي است كه هنجارها را زير سول مي‌برد من با ادبيات غرب خيلي آشناي ندارم، اما در ادبيات خود مملو از اين استعاره ها هستم.

*اگر نوباوه "جدايي نادر از سيمين" را مي‌ساخت
نوباوه به فيلم سينمايي جدايي نادر از سيمين و ارزش هاي اخلاقي حاكم در فيلم اشاره  كرد و گفت: اگر من اين فيلم را مي‌ساختم قطعاً برخي صحنه ها و كاراكترها را در فيلم نداشتم در اين فيلم يكسري ارزش هاي اخلاقي نهفته است در جدايي نادر از سيمين ارزش ها و هنجارهاي منطقي نهفته است. سينماي ما سينمايي اخلاقي است و مبتني بر اخلاق است.

*برداشت منطقي از حرف هاي صادقيان
وي افزود: من برداشتي منطقي از صحبت هاي ساداتيان كردم اما شما نگاهي به آثار جشنواره فجر بيندازيد در اين جشنواره چند فيلم وجود داشت كه موضوع آن ها خيانت به همسر است. ساختار شكني ها گذشتن از خطوط قرمز به جامعه صدمات جبران ناپذيري را وارد مي كند.

*نگاه فيلمساز در فيلمسازي بسيار مهم است
نوباوه نگاه فيلمساز اشاره كرد و گفت: نگاه و برخورد فيلمساز در ساخت يك اثر بسيار حائز اهميت است مي‌توان از ارزش هاي ادبي استفاده كرد و گاهي وقت ها رعايت نمي شود من در 5 سال اخير چند فيلم ديدم كه به هيچ عنوان نپسنديدم.

*ساداتيان: بگذاريد مخاطب از صفر تا 100 يك فيلم را در پرده سينما ببيند
اين تهيه كننده فيلم سينمايي برف روي كاجها بر صفر تا 100 يك فيلم اشاره كرد و گفت: سينما واقعيت نيست شكل واقعيت است بگذاريد يكبار مخاطب از يك تا 100 دقيقه يك فيلم را در پرده سينما ببيند به جاي اينكه خود بخواهد يك موضوع را تجربه كند. حاشيه واقعيت ها را به تصوير مي‌كشيم تا افراد از ما الگو بگيرند جامعه آبستن يكسري حوادث است من حرفم اين است كه اجازه دهيد يكسري مسائل مطرح شود تا مردم در سينما ببيند.

*نوباوه: صحبت هاي ساداتيان 100 درصد درست است
نوباوه عضو كميسيون فرهنگي مجلس به همراه بودن صحبتهاي ساداتيان اشاره كرد و اظهار داشت: من 100 درصد با صحبت هاي ساداتيان موافق هستم ببينيد آقاي ده نمكي روحيه اي كنكاش گر و اجتماعي دارد او زماني ماجراي دختران خياباني را مي‌ساخت وقتي كار مستند ميكرد حقيقت و هر آنچه كه هست را به تصوير مي‌كشد در حالي كه ما در يك فيلم مي توانيم اينگونه رفتار كنيم.

*در "برف روي كاج ها" يكسري مسائل رعايت نشده است
نوباوه به رعايت نشدن يكسري مسائل در فيلم سينمايي "برف روي كاج ها" اشاره كرد و گفت: در فيلم سينمايي "برف روي كاج ها" يكسري مسائل به درستي بازگو نشده است آيا اگر هر زني كه با شوهرش مشكل داشت بايد با پسر جواني ارتباط برقرار كند نمي‌توانيم هر چيزي را به تصوير بكشيم.
در ادامه ساداتيان بيان كرد: تمامي تلاش و سعي خود را كرديم تا از موضوعات غير اخلاقي پرهيز كنيم. شما كوچكترين نگاه غير اخلاقي در اين فيلم نمي‌بينيد.
تهيه كننده فيلم سينمايي "چهارشنبه سوري" اشاره كرد: تذكرات در پرده سينما باعث مي شود مردم در زندگي شخصي بعضي از موضوعات را تجربه نكند.

*"برف روي كاج ها" منتخب مردمي جشنواره فيلم فجر شد
ساداتيان ادامه  داد: چرا فيلم سينمايي "برف روي كاج ها" منتخب نگاه مردمي از جشنواره فيلم فجر شد اين يعني مخاطب با اين نوع از فيلم در سينما ارتباط برقرار كرده است پس اجازه دهيم برخي موضوعات در پرده عريض سينمايي به چشم مخاطبان بيايند.

*درخواست ساداتيان از رسانه ملي
ساداتيان از رسانه ملي  نگاه و رسيدگي بيشتر به آثار سينمايي خواست و گفت: اگر رسانه ملي از زواياي مختلف به يك فيلم نگاه كند و براي يك اثر ميزگردهاي مختلف با حضور كارشناس، منتقدين، و روانشناسان برگزار كند قطعاً سطح يك فيلم را در آينده و آثار بعدي آن كارگردان ارتقا مي‌بخشند.

*ما در كليات با سينماگر مشكل نداريم
نوباوه به تعامل با سينماگر اشاره كرد و گفت: ما در كليات موضوع با سينماگر هيچ مشكلي نداريم اما اين نكته را در نظر داشته باشيد وسائل ارتباط جمعي مخاطب عام دارد.

*وقتي نوباوه از سجادپور گلايه كرد
نوباوه همچنين از عدم حضور عليرضا سجادپور معاون سازمان سينمايي گلايه كرد و اظهار داشت: آقاي سجادپور اگر شما علاقمند بوديد كه به برخي موضوعات پاسخ دهيد امشب بايد اينجا حضور پيدا مي كرديد زيرامخاطب اصلي ما شما بوديد.

*نگاهمان به سينما در طول يكسال آينده چيست؟
نوباوه همچنين به نبود نقشه راه براي سينما اشاره كرد و گفت: ما با سينماگران مشكلي نداريم اما نگاهمان به سينما در طول يك سال آينده چه تعريفي در اين  خصوص داريم در كشورهاي غربي كه توليد انبوه فيلمسازي دارند براي فيلم هايشان نقشه راه دارند اما در فيلم هاي نمايش داده شده در جشنواره نقشه راه وجود نداشت گويا يك عده جوان خود را در جشنواره فيلم فجر تحميل كردند.

*كار اخلاقي كردم و "برف روي كاج ها" را ساختم
ساداتيان به ساخت فيلمي اخلاقي همچون برف روي كاجها اشاره كرد و گفت: كاري اخلاقي كردم كه "برف روي كاج ها" را ساختم و من مي‌خواهم مردم را واكسينه كنم ما چه اصراري داريم كه فقط خواسته هاي خودمان را مطرح كنيم چرا امروز آستانه تحمل و صبر ما پائين آمده است.

*"آتش كار" فيلم مبتذلي است
نوباوه به تماشاي اعضاي كميسيون فرهنگي براي فيلم "آتش كار" اشاره كرد و گفت: 15 نفر از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس فيلم ‌"آتش كار" را ديدند كه فيلم بسيار مبتذلي بود متاسفانه اين فيلم در حد و اندازه يك  ايراني نبود.
ساداتيان در ادامه گفت: تمامي تلاشمان را در "برف روي كاج ها" كرديم و مواظب بوديم كه چيز غير اخلاقي به مخاطب نشان ندهيم.

*وقتي نوباوه با مومني گفتگو كرد
نوباوه به صحبت هاي خود با مومني اشاره كرد و گفت: من با آقاي مومني صحبت كردم و گفتم كه بايد منطق داشته باشيد اين كارها به هيچ عنوان در شان سينماي ما نيست.

*تمامي دستگاه هاي فرهنگي نقشه راه نشان دهند
در پايان نوباوه عضو كميسيون فرهنگي مجلس به ارائه نقشه راه اشاره كرد و گفت: امسال در نظر گرفته ايم كه تمامي دستگاه هاي فرهنگي نقشه و بيلان كار بدهند سازمان سينمايي نقشه راه خود را اعلام كند./ي2
برچسب ها: هفت ، نوباوه ، سینما ، سجادپور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار