معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد : در سال‌هاي 85 تا 90 در مجموع 4 ميليون و 120 هزار مسکن در قالب طرح مسكن مهر در دست ساخت بوده كه شامل يک ميليون و 870 هزار مسكن روستايي و 2 ميليون و 250 هزار واحد مسكوني در شهرها بوده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،ابوالفضل صومعلو گفت : از اين تعداد واحد مسكوني در دست احداث تا پايان سال 1390 در مجموع 400 هزار  واحد مسكوني شهري و يک ميليون و 370 هزار واحد مسكوني روستايي به بهره‌برداري رسيده است و در سال
جاري نيز يک ميليون و 200 هزار  واحد مسكوني شهري و 300 هزار واحد مسكوني روستايي به بهره‌برداري خواهد رسيد.

صومعلو افزود: در سال اينده نيز 650 هزار واحد مسكوني شهري و 200 هزار واحد مسكوني روستايي به مردم عزيز كشور تقديم خواهد شد.

وي تاکيد کرد : بديهي است اين تعداد واحد مسكوني در قالب طرح‌هاي 99 ساله، خودمالك و تعاوني از سوي انبوه‌سازان و سازندگان حرفه‌اي مسكن و عموماً به روش صنعتي و با استفاده از تسهيلات مسكن مهر توليد مي شود و واحدهاي مسكوني احداثي بخش خصوصي با منابع مالي بجز تسهيلات مسكن مهر در اين آمار اعلام نشده است.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت : اين آمار نشان مي‌دهد كه تا سال 1392 حدود 27 درصد از كل واحدهاي مسكوني موجود در كشور در سال‌هاي 85 تا 90 توليد شده است.

صومعلو تصريح کرد : وزارت راه و شهرسازي نيز اميدوار است استمرار اين راه، رضايت خاطر بيشتر مقام معظم رهبري و مردم گرانقدر را فراهم کند.با توليد اين تعداد واحد مسكوني در كشور، پروژه‌هاي آماده‌سازي اراضي، محوطه‌سازي اطراف واحدها، واگذاري انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز به اين پروژه‌ها نيز صورت گرفته و در اين حال با احداث مساجد، مدارس، اماكن تجاري و پاسگاه‌هاي پليس در سايت‌هاي بزرگ مسكن مهر، عملاً شهرسازي نيز در كشور رونق يافته است، اما انتظار عمومي از دولت اين است كه روند كنترل بازار مسكن ادامه يابد و اين امر نيز مستلزم فراهم کردن ابزار قانوني است.

وي گفت: لازم است براي پيشبرد برنامه‌هاي آتي دولت تصويب اين موارد در دستور كار مجلس محترم شوراي اسلامي قرار گيرد:

- ماليات بر خانه‌هاي خالي
- ماليات بر نقل و انتقال مكرر
- معافيت مالياتي موضوع ماده 69 قانون ماليات‌هاي مستقيم (نخستين انتقال قطعي واحدهاي ارزان‌قيمت)
- معافيت مالياتي مسكن اجاره‌اي و مسكن مهر.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت :تأمين مسكن مردم براي همه دولت‌ها ازاهميت بالايي برخوردار بوده ، اما در دولت نهم و دهم با همياري و همكاري ساير اركان نظام به ويژه مجلس
شوراي اسلامي، توجه ويژه‌اي به اين موضوع صورت پذيرفته است.

صومعلو گفت : با فعال شدن پروژه‌هاي مسكن مهر در اواخر سال 1388 در سطح كشور، زمينه اشتغال مستقيم و غير مستقيم ميليون‌ها ايراني فراهم شد و چرخ توليد مصالح ساختماني با سرعتي چند برابر گذشته به حركت درآمد و با فروش توليدات صنايع داخلي، رونق قابل توجهي در صنايع وابسته به صنعت ساختمان پديد‌آمد.

وي اظهار داشت : با سياست حمايت از توليد و عرضه مسكن، ركورد توليد مسكن در كشور در سال 1389 شكسته شد و در شرايطي كه بيشترين تعداد ازدواج در كشور نسبت به سال‌هاي گذشته صورت پذيرفت، تعداد واحد مسكوني توليدي كشور از تعداد ازدواج‌ها فراتر رفته و بخشي از نياز انباشته مسكن در سال هاي قبل را نيز جبران کرده است.

وي گفت : عرضه اين تعداد انبوه واحد مسكوني با تدبير حذف قيمت زمين از قيمت ساختمان و اجراي سياست قيمت مقطوع- مدت ثابت در اجراي طرح‌ها، سبب شد تا فرصت سوداگري از بازار مسكن گرفته شود و دست دلالان و سفته بازان از اين بازار تا حدود زيادي كوتاه شود.

صومعلو گفت :اقبال سازندگان و بويژه انبوه‌سازان به اين بخش و افزايش قابل توجه سرعت و تعداد توليد مسكن در كشور باعث شد در سايه اين اقدامات خداپسندانه، براي نخستين بار در سال‌هاي اخير، نرخ تورم گروه مسكن در پايان سال 1389 تك رقمي شد  به طوري كه طي سال‌هاي گذشته تنها در دو سال اخير نرخ تورم بخش مسكن از نرخ تورم كلي كشور كمتر بوده و با توجه به ضريب اهميت28.6 درصدي گروه مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها در محاسبه شاخص كل، پائين بودن نرخ تورم بخش مسكن اثر قابل توجهي در كاهش نرخ عمومي تورم داشته است.

وي افزود : در حوزه اشتغال نيز احداث هر 69 متر مربع ساختمان موجب ايجاد يك فرصت شغلي مستقيم مي شود و احداث حدود يک و نيم ميليون واحد مسكوني با وسعتي در حدود 150 ميليون متر مربع موجب تثبيت شغل براي 2.2 ميليون ايراني شاغل در اين بخش به‌طور مستقيم شده و بيش از 120 رشته صنعتي در بخش صنعت را رونق بخشيده است.

آمار متوسط توليد واحد مسكوني در سال 1375 تا 1385 بيانگر توليد سالانه حدوداً 500 هزار واحد مسكوني در اين سال‌هاست  در حالي که ميانگين توليد سال‌هاي 1385 تا 1390سالانه حدود يك ميليون واحد مسكوني بوده است./عب
برچسب ها: واگذاری ، مسکن ، مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار