نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تحویل در خواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به هیئت رییسه مجلس بعد از تعطیلات سه هفته‌ای قوه مقننه خبر داد و گفت: بايد در جايگاه بانک‌ مرکزي بازنگري شود تا اين نهاد بتواند در محدوده اختيارات و وظايف خود عمل کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماينده مردم كرمان و راور در مجلس در گفتگو با خبرنگارپارلماني باشگاه خبرنگاران از تحویل در خواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به هیئت رییسه مجلس بعد از تعطیلات سه هفته‌ای بهارستان خبر داد و گفت: برداشت از حساب بانک‌ها، مسائل مربوط به تخصیص ارز و نابسامانی مدیریت ارز سه محور اصلی تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است.

وي در ادامه افزود: حدود ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس گزارشی مبنی بر لزوم تحقیق و تفخص از بانک مرکزی را تهیه کرده‌اند که این درخواست بعد از پایان تعطیلات مجلس تحویل هیئت رییسه می‌شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنين تصريح کرد: وضعیت عینی بازارهای اقتصادی کشور به‌طور مستقیم و بعضا غیر مستقیم از مدیریت بانک مرکزی نشات می‌گیرد که اين امر نمایندگان مجلس خصوصا کمیسیون اقتصادی را بر آن داشت که برای شفاف‌شدن موضوع و رفع مشکلات، از این نهاد مهم اقتصادی کشور تحقیق و تفحص به عمل آورد.

پورابراهیمی در تشریح محورهای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی تاکید کرد: برداشت از حساب بانک‌ها،مسائل مربوط به تخصیص ارز و نابسامانی مدیریت آن  و همچنين شبهاتی در مورد فعالیت موسسات مالی و اعتباری، سه محور اصلی تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مدیریت ناکارآمد بازار ارز را از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی اعلام و تاکید کرد: بانک مرکزی در شش ماه گذشته بارها مسئله تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومان را مطرح کرده است اما اثری از تخصیص ارز با این قیمت در بازار دیده نمی‌شود.

وي با اشاره به ادعای بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی افزود: هیچ اثر ملموسی از تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی در بازار دیده نمی‌شود و قیمت اکثر کالاهای اساسی  متناسب با قیمت دلار آزاد است.

پور ابراهيمي خاطرنشان کرد: مجلس در این خصوص از بانک مرکزی توضیح می‌خواهد و بانک مرکزی باید پاسخگو باشد که این تخصیص‌ها به نفع چه کسانی تمام شده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه گزارش وضعیت و کارکرد و پاسخ به برخی از سوالات پیرامون کارکرد موسسات مالی و اعتباری را از دیگر محورهای اصلی تحقیق و تفحص عنوان کرد و گفت: در این تحقیق و تفحص به دنبال پاسخ برای ابهاماتی که حول فعالیت موسسات مالی و اعتباری است، هستیم.

پورابراهیمی مسئولیت قانونی فعالیت این موسسات را با بانک مرکزی دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی مدعی است که روند کار و فعالیت‌های این موسسات به آنها ارتباطی ندارد اما از نظر قانونی بانک مرکزی مسئول کار و فعالیت‌های این دست از موسسات است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی باید در خصوص کوتاهی و مدیریت نامطلوب خود در این حوزه‌ها پاسخگو باشد.

وي در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح ساختار بانک مرکزي تصريح کرد: بانک مرکزي با سازوکارهاي قبل از انقلاب اداره مي‌شود که اين امر در مقطع حساس کنوني باعث ناکارآمدي اين نهاد مهم شده است و ساختار بانک مرکزي بايد اصلاح شود.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي همچنين خاطرنشان کرد: بايد در جايگاه بانک‌مرکزي بازنگري شود تا اين نهاد بتواند در محدوده اختيارات و وظايف خود عمل کند.

انتهاي پيام/ب2

برچسب ها: کمیسیون ، بانک ، تفحص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار