کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در بعضی از سوسیس و كالباس ها از نیتریت به عنوان رنگ دهنده استفاده می شود كه مصرف بیش از اندازه این ماده باعث ایجاد سرطان سیستم گوارشی در بدن می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در بعضی از سوسیس و كالباس ها از نیتریت به عنوان رنگ دهنده استفاده می شود كه مصرف بیش از اندازه این ماده باعث ایجاد سرطان سیستم گوارشی در بدن می شود.

علي اكبر کمالی با بیان این مطلب که در حال حاضرغذاهای آماده یا فست فودها (fast food) جزء لاینفك برنامه غذایی روزانه اغلب ما شده اند اظهارداشت: fast food غذاهایی هستند كه دیگر احتیاج نیست چند ساعت در آشپزخانه وقت گذاشت و آنها را تهیه كرد. شاید به اندازه نصف وقتی كه برای خوردن چنین غذاهایی صرف می كنیم، برای تهیه و پختشان زمان نگذاریم.

وی ادامه داد: انواع فست فودها كه در رستوران، اغذیه فروشی ها با رنگ و لعاب مشتری پسند برای یك وعده غذایی یا بیشتر در روز برای آنهایی كه حتی وقت ندارند سرشان را بخارانند، تهیه و روی میز آدمهای گرسنه قرار می گیرند تا سیرشان كنند؛ اما اگر وجه مثبت سریع آماده شدن را كنار بگذاریم فست فود ها كه با گوشت های فرآوری شده تهیه می شوند ( كالباس ، سوسیس ، همبرگر ، ‌سیب زمینی سرخ كرده ) در ظاهر شیك،‌متنوع و خوشمزه شان، باطن بیماری دارند كه اگر بخواهیم در هفته چندین وعده غذایی را به خوردن فست فودها اختصاص دهیم باید از همان موقع كه به خوردن این غذاها وابسته شده ایم به سلامتی مان هم شك كنیم.

کمالی در پاسخ به این سوال که "فست فود ها از نظر ارزش غذایی در چه جایگاهی قرار دارند و چه مشكلاتی را برای مصرف كننده ایجاد می كنند؟" تصریح کرد: در تهیه اكثر فست فودها از سوسیس، كالباس و یا سیب زمینی سرخ كرده استفاده می شود و با توجه به افزودن مواد معطر و ادویه جات كه طعم و مزه ای متفاوت به آنها می دهد در واقع از نظر ارزش غذایی در مراحل پایین رده بندی مواد غذایی قرار دارند.

این کارشناس صنایع غذایی متذکرشد: اغلب گوشت های فرآوری شده (سوسیس،‌كالباس) دارای پروانه بهداشتی هستند اما در فرمولاسیون این مواد فرآورده های غذایی از موادی استفاده می شود كه مضر هستند؛ رنگ دهنده ها، ‌ادویه جات،‌روغن و ... تركیباتی هستند كه باعث بروز عوارض شدیدی در بدن می شوند.

وی با اشاره به عوارض رنگ دهنده ها در غذاهای آماده خاطرنشان کرد: در بعضی از سوسیس و كالباس ها از نیتریت به عنوان رنگ دهنده استفاده می شود كه این ماده باعث ایجاد سرطان سیستم گوارشی در بدن می شود كه از یك حد مصرف آن ممنوع می باشد.

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: اكثر فرآورده های گوشتی (سوسیس،‌كالباس و ‌همبرگر) كه قیمت ارزانی دارند، نمی توان به عنوان جایگزین گوشت استفاده كرد، گوشتی كه در این مواد استفاده می شود، كیفیت پایینی دارد كه از پروتئین های غیر حیوانی هستند كه با استفاده از پودر سیر، ادویه و فلفل به این قبیل گوشت ها، رنگ ، بو و طعم غیر طبیعی می دهند تا به یك محصول خوب تبدیل شوند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.