حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

محمد حمزه زاده:اقدام حوزه هنري سياسي نيست/حوزه براساس اهداف خود عمل مي كند

برخلاف عقيده‌ برخي مسئولان سينمايي و اعضاي شوراي صنفي كه اقدام حوزه هنري را سياسي تلقي كرده اقدام اين حوزه اعتقادي و برگرفته از اهداف است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شب گذشته برنامه سينمايي "هفت" با اجراي محمود گبرلو از شبكه سه سيما به روي آنتن رفت كه در بخش ميزگرد هفته محمد حمزه زاده معاون هنري حوزه هنري و مرتضي شايسته تهيه كننده سينما مهمان اين هفته برنامه سينمايي هفت بودند.
بحث ميزگرد اين هفته به آرامش بعد از طوفان و پايان اختلافات حوزه هنري و شهرداري و شوراي صنفي نمايش در خصوص اكران فيلم ها پرداخت.
محمد حمزه زاده معاون هنري حوزه هنري با حضور در برنامه سينمايي "هفت" در خصوص پايان اختلاف حوزه هنري و شوراي صنفي نمايش اينچنين عنوان كرد: فيلم هايي كه موضوع اختلاف حوزه هنري و شواي نمايش براي اكران بودند در حال حاضر در سينماها بر روي پرده هستند اين فيلم ها كه عبارتند از "ضد گلوله"، "كلاه قرمزي و بچه ننه" و "بي خداحافظي" هر سه بر روي پرده سينماهاي حوزه هنري،‌ شهرداري و شهرستان ها اكران مي شود.
وي در خصوص ادامه روند همكاري حوزه هنري و شوراي صنفي نمايش گفت: اگر وضع به همين روال پيش رود و بنا به همكاري، همياري و همفكري باشد، فيلم هاي انتخابي حوزه اكران خواهد شد و فيلم هايي كه حوزه انتخاب نكرده در سينماهاي حوزه اكران نخواهد شد.
حمزه زاده تصريح كرد: در جلسه اي كه بين اين دو حوزه برگزار شد قرار شد فيلم هايي كه حوزه هنري از قبل اعلام كرده و براي اكران انتخاب نكرده، در چند نوبت تعريف شده به سازمان سينمايي كشور به شكل محرمانه اعلام كند كه يكي از ايستگاه هاي آن جشنواره فيلم فجر است.
وي در اين باره ادامه داد: فيلم هايي كه در جشنواره نبودند بعد آمدند در نوبت هايي در حوزه هنري براي شوراي اكران، در صورت اكران آن و انتخاب نشدن توسط حوزه، در چرخه اكران در سينماي حوزه هنري خارج مي شود.
حمزه زاده در خصوص اهداف حوزه هنري اظهار داشت: حوزه هنري در طول اين مدت به وظيفه خود عمل كرده و برخلاف عقيده‌ي برخي از مسئولان سينمايي و اعضاي شوراي صنفي كه اقدام حوزه را يك حركت سياسي مي دانند بايد گفت كه اقدام حوزه هنري اقدامي اعتقادي و برگرفته از اهداف است.
حمزه زاده ادامه داد: حوزه براساس اعتقاداتش بر مبناي امر به معرف و نهي از منكر و همچنين براساس يك مطالعاتي پژوهشي و علمي، كه در صورت لازم انتشار مي شود آن را معرفي كرد و به اين نتيجه رسيد كه خط و ربطي در سينماي 90 در حوزه مسائل خانواده، ارتباطات محرم و نامحرم و همچنين با زير سوال بردن دستاوردهاي نظام خصوصاً در هشت سال گذشته، خودش را نشان مي‌دهد.
وي در اين باره افزود: مستندها موجود و پژوهش هم قابل ارائه است و در اوايل سال 90 رئيس حوزه هنري اين مواضع را اعلام كردند.
حمزه زاده تصريح كرد: ما به عنوان سينمادار و به عنوان افرادي كه بعدها در حوزه اكران نقش خيلي مهمي داريم بايد فيلم هاي موجود را به نمايش بگذاريم كه در صورت عدم اعلام آن، امسال با يك تعداد فيلم و سال 92 با تعدادي بيشتر نيز مواجه بوديم.
وي افزود: در حالي كه با اعلام حوزه هنري خود دست اندركاران توليد اعلام كردند كه اين گرايش ها بر روي توليد و ساخت فيلم اثر گذاشته است.
حمزه زاده عنوان كرد: يك رفتار جوانمردانه و براساس موازين و بدون اشاره به نام هيچ فيلمي و به طور سربسته از سوي حوزه هنري اعلام شد كه در اين خصوص رفتارها و اهانت هايي هم عليه حوزه هنري صورت گرفت.
وي در اين باره بيان كرد: ما حرف اهانت آميز به كسي نزديم ولي آنهايي كه اين اهانت ها را كرده بودند اي كاش حداقل يك عذرخواهي مي‌كردند اين رفتار و اهانت ها يادمان نمي رود ولي آنها را بخشيديم.
مرتضي شايسته تهيه كننده سينما در خصوص رونق وضعيت اكران و توليد و مشكلات آن گفت: در حال حاضر مشكلات اساسي تهيه كنندگان ما در سينما اشكالات در فيلمنامه است و فيلم نامه نويس آنگونه كه بايد وقت نمي‌گذارد.
وي در اين باره افزود: فيلم نامه نويس علاوه بر سينما، تله فيلم سريال و چند كار ديگر را همزمان در دست دارد كه خود اين مسئله به فيلم نامه نويسي و كار تيمي لطمه مي‌زند و به طور اصولي امكان قرارداد با يك فيلم نامه نويس حرفه اي و طراز اول وجود ندارد.
حمزه زاده در پاسخ به صحبتهاي شايسته عنوان كرد: يكي از مسائل اصلي سينماي كشور مسئله مضامين مورد اعتنا است زماني كه مضموني انتخاب شود به طور طبيعي به سمتي مي‌رود كه فيلم نامه آن انتخاب شود.
وي ادامه داد: مسئله مضمون در زماني حل مي شود كه توليد كنندگان ما در هر رشته اي به درستي انتخاب شود.
وي تصريح كرد: براي انتخاب درست مضمون بايد مخاطب و نياز و خاصه‌ي او را به درستي بشناسيم از اشكالات جامعه سينمايي ما در حوزه جستجوي مضامين مناسب است.
مرتضي شايسته در ادامه صحبتهاي حمزه زاده اظهار داشت: مشكلاتي كه در پروانه ساخت وجود دارد فيلم نامه هايي پروانه ساخت مي‌گيرد كه مخاطب ندارد و ما با انبوه فيلم هاي ساخته شده بدون مخاطب روبرو هستيم و همچنين فيلم هايي كه مخاطب دارد رد مي شود اين خود يك معضل است.
محمد حمزه زاده معاون هنري حوزه هنري در ادامه بيان كرد: سينماي امروز ما نسبت به شناسايي مخاطب و نيازهاي او غافل است اينكه چند درصد از مردم جامعه ما به سينما مي روند و مردم ما در سينما دغدغه ها و نيازها و خواسته هاي خود را نمي‌بينند كه در صورت توليد و اكران فيلم با بي اقبالي مخاطب مواجه هستيم.
وي اظهار داشت: كداميك از فيلم هايي كه ساخته مي شود از ابتدا با اين جهت گيري طراحي و اجرا براي ساخت مي شود.
مرتضي شايسته تهيه كننده سينما در پاسخ به گفته هاي حمزه زاده، عنوان كرد: حوزه هنري در گذشته سالي حداكثر 8 فيلم توليد مي كرد ولي چند سال است كه حوزه هنري هيچ توليدي ندارد پس شما با اين دستگاه فيلم به چه جايي رسيديد كه هيچ گونه توليدي نداريد.
وي افزود: سوژه يابي در بين سازمان هاي تهيه كنندگان به يك معضل بزرگ تبديل شده كه در صورت انتخاب سوژه در زمينه انتخاب فيلم نامه نويس نيز با مشكل روبرو هستيم.
حمزه زاده در ادامه اظهار داشت: سينماي ما در طول سال هاي گذشته به عنوان يك صنعت رفتار غير صنعتي داشته يعني خط توليد، مطالعه و شناسايي مخاطب، نياز و سلايق را نسنجيده و مشكلات فني، توليد، بازرگاني و نيروي انساني داشته است.
وي ادامه داد: وظيفه توليد كنندگان و  عوامل اكران شناسايي اين نيازها بوده كه به درستي انجام نداده اند و حوزه هنري هم براساس اين ديدگاه ها اين رويه را در پيش گرفته است.
حمزه زاده عنوان كرد: حوزه هنري روي زيرساخت ها صنعت سينما، فيلم نامه ها و آموزش فيلم سازي كار كرده است./ي2
برچسب ها: برنامه ، هفت ، حوزه هنری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار