حاشيه نقد و بررسي برنامه سينمايي "هفت"؛

حرف هاي ضد و نقيض فراستي درباره فيلم "ضد گلوله"

فيلم سينمايي "ضدگلوله" محبوب روشنفكرنماها و راديكال هاي به اصطلاح حزب اللهي نيست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه سينمايي "هفت" با اجراي محمود گبرلو از شبكه سه سيما به روي آنتن رفت در بخش نقد و بررسي فيلم اين هفته به نقد و بررسي "ضد گلوله" به كارگرداني مصطفي كيايي پرداخته شد.
مصطفي كيايي كارگردان، آرش خوش خو منتقد، مسعود فراستي كارشناس از مهمانان اين بخش از برنامه هفت بودند.
در ابتداي اين بخش مسعود فراستي از اينكه عوامل فيلم "ضد گلوله" هزينه فروش فيلم را در روز اول نمايش براي كمك به مردم زلزله زده آذربايجان شرقي هديه كرده اند تقدير كرد.
همچنين مصطفي كيايي كارگردان گفت: از ابتدا فيلم نامه در مضمون دفاع مقدس بود و لوكيشن اصلي ما نيز فضاي جنگ بود و به همين دليل من براي ساخت اين فيلم خيلي مشقت كشيدم.
وي افزود: از ابتدا با اين فيلم مخالفت شد،ولي چون در بخش خصوصي فيلم دفاع مقدس كار مي‌كرد احساس رضايت و خوشايندي داشتم.
كيايي ادامه داد: از ابتدا هدفمان ساخت فيلمي با جنبه هاي ارزشي و هدفمند بود كه در كنار آن هم فروش هم داشته باشد.
آرش خوش خو منتقد حاضر در اين برنامه در خصوص فيلم سينمايي "ضد گلوله" اينگونه عنوان كرد: "ضد گلوله" برخلاف برخي از فيلم هايي كه ياس و نااميدي دارند بسيار انرژي مثبت دارد و به نظرم با تمام امتيازات خوب و مزايا انرژي مثبت آن بيشتر از استحقاقش مورد تحسين قرار گرفته است.
خوش خو تصريح كرد: موقعيت دراماتيك قصه، موقعيت كهنه اي است كه در سينماي ايران خيلي از آن استفاده شده است و تمايز را در آن احساس نمي‌كنيم.
وي متذكر شد: فيلم به دليل پايانش مورد تحسين قرار گرفته ،در حالي كه پايان يك پايان واكنشي است و به جاي اينكه پايان دراماتيك و نقطه انتهايي درست باشد يك واكنش به مجموعه سريال هاي ساخته شده است و با تحول هاي اجباري روبرو شده و اين پايان فقط ضد جريان است.
مسعود فراستي كارشناس در پاسخ به گفته هاي اين منتقد، اظهار كرد: دليل استقبال از اين فيلم را من هم نمي‌دانم ولي "ضد گلوله" فيلم محبوب روشنفكران يا به اصطلاح روشنفكرنما و همچنين راديكال هاي به اصطلاح حزب الهي نيست و فقط يكسري افراد عادي بدون جبهه طرفدار اين فيلم هستند.
وي افزود: آنچه استحقاق اين فيلم است اينكه موقعيت دراماتيك كليشه اي از ليلي با من است و اخراجي ها است.
فراستي ادامه داد: آن دسته از دوستان كه اين فيلم را محبوب قلمداد نمي‌كنند اين فيلم،را يك توهين به دفاع و شهادت مي‌دانند به اين دليل كه اين دوستان چيزي از دفاع مقدس نمي فهمند.
وي تصريح كرد: آنان آنچه از شهادت مي فهمند يك كليشه به شدت آسان و بدون تعقل و فرمت است كه هر لاتي به جبهه برود و شهيد شود براي او كف مي زنند و از طرفي شهادت را در سينما به شدت در سطح يك مسئله دم دستي و شلخته و سطحي مي بينند كه اگر اين شخصيت متحول مي‌شد توهين بود و در واقع تحول پيدا نكردن اين شخصيت مثبت بود.
خوش خو در ادامه گفت: ذات بشر است كه در موقعيت مرگ و زندگي قرار مي‌گيرد و هنگامي كه در جبهه هم رزمهايش كشته مي شوند متحول شده و يك تكاني بخورد.
مصطفي كيايي در پاسخ به انتقادها گفت: درباره بحث تقدير كه اين فرد مي‌خواهد به آن برسد بايد گفته كه تا به آن درجه لازم براي شهادت نرسد آن اتفاق براي او نيفتد و بحث تحول در قصه تا آنجايي است كه اين فرد از خدا فرصت مي‌ خواهد تا انتقام هم رزمانش را بگيرد.
فراستي ادامه داد: اين آدم اول مي‌رود كه بميرد ولي وقتي با جنگ و مرگ مواجه مي شود كه بسياري از تعلقات را بايد از خود حذف كند تا مرگ را بپذيرد كه اين آدم از اين جنس نيست و در ابتدا خيلي كم مي‌ترسد و اين كافي نيست. ترسي در او درآماتيزه نيست و در اين ترس كم كار شده است.
خوش خو عنوان كرد: مهدي هاشمي يكي از سه  بازيگر برتر مرد سينماي ايران است و تسلط او به نقش تا حدي است كه بازي نقش هاي مقابل را ضعيف نشان مي دهد.
كيايي در پاسخ به سخنان فراستي اظهار داشت: در تايم 90 دقيقه اي اين ترس جا افتاده كه همان شب جا مي‌زند و با آن ترس و  وحشت دوباره برمي‌گردد و شهر را مي بيند و متوجه مي شود كه در آنجا هم جايي ندارد و فكر مي‌كنم اين سردرگمي و ترس را در اين زمان به خوبي درآورده است.
فراستي در اين باره ادامه داد: بازي مسعود كرامتي خيلي عالي و يك دفاع مقدس معترض و يك شمايل وسترن درآمده است و تكه  كلام او عالي است./ي2
برچسب ها: ضدگلوله ، برنامه ، هفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار