وزير امور خارجه با بيان اينكه هیچ قدرتی نمی تواند مطالبات مشروع مردم و آنچه را که آرزومند آن هستند نادیده بگیرد، مداخله خارجي را مانع تحقق مردم سالاري در منطقه دانست.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران علي‌اكبر صالحي وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز(يكشنبه) در مراسم افتتاحیه اجلاس کارشناسان جنبش غیرمتعهدها گفت: ما در این برهه تمام مساعی خود را برای ارتقای اهداف کلی جنبش غیرمتعهدها از جمله از طریق تحکیم همبستگی میان اعضای آن که لازمه اصلی جنبشی متنفذ و کارآمد است، به کار بسته‌ایم .

وي در ادامه افزود: باید از دولت و از مردم عزیز مصر برای هدایت عالی فعالیت‌های جنبش در دوره دشوار و پر اهمیتی که ریاست آن را بر عهده داشتند صمیمانه قدردانی کنم.

صالحی همچنين تصريح كرد: بسیار خرسندیم که به عنوان اعضای جنبش عدم تعهد بار دیگر در جریان اجلاس مقامات ارشد گردهم آمده‌ایم تا در خصوص تحولات جدیدی که جهان ما را تحت تأثیر قرار داده است، مشورت و بررسی کنیم.

وی اضافه كرد: این نشانه آشکاری از عزم ما برای حمایت و تقویت جنبش و تبدیل آن به ابزاری کارآمدتر برای حفاظت از منافع کشورهای عضو است.

صالحی افزود: رجای واثق داریم که به‌رغم تحولات عظیم دهه‌های گذشته جنبش همچنان کاملاً موضوعیت داشته و نهادی بسیار ارزنده است.

وی همچنين تصريح كرد: بر ماست جنبشی را که بنیان‌گذاران دوراندیش و مقاوم آن در مقابل چالش‌های پنج دهه گذشته برای ما به ارث گذاشته‌اند، تقویت کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: ما در مقابله با چالش‌های سهمناک موجود و پیش رو باید ظرفیت‌های کامل جنبش را به منظور کمک به استقرار صلح و عدالت در سراسر جهان به کار گیریم.

رئيس دستگاه ديپلماسي در ادامه سخنان خود گفت: در چنین برهه حساسی که روابط بین‌المللی از ذهنیت مخرب و غیرسازنده ای برخوردار شده است و می‌خواهد بر تمام جهان تسلط یابد بیش از هر زمان دیگر نیازمند آنیم که اقدامات دسته جمعی و قاطعانه‌ای را برای اینکه جهان مکانی برای ارتقای تنوع فرهنگی و احترام به همه حقوق پذیرفته شده بین‌المللی به ویژه حق تعیین سرنوشت و داشتن دولت‌های دموکراتیک و منتخب شود، در پیش بگیریم.

صالحی ادامه داد: علیرغم پیشرفتی که تا کنون در این زمینه به دست آورده‌ایم هنوز نیاز داریم به هوش باشیم زیرا سیاست‌های خودخواهانه و دخالت‌جویانه همچنان در روابط بین‌المللی به کار می‌رود.

وزیر امورخارجه گفت: بدون تردید تلاش‌های جمعی ما در شرایط کنونی کمک مؤثری به همه ما برای یافتن راه حل صلح‌آمیز و مبتنی بر گفتگو برای کشمکش‌ها و همچنین برای باقی‌ماندن جوامع بر مدار طبیعی خود خواهد کرد.

وی افزود: در جامعه جهانی ارزش‌ها و عقاید همه یکسان نیست و برای زندگی در صلح و آرامش، تنوع میان جوامع باید شناسایی و مورد احترام قرار گیرد بنابراین تلاش برای تحمیل برداشت‌ها بر سایر اعضای جامعه جهانی باید متوقف شود و جنبش عدم تعهد هم‌اکنون نقش فعالی در زمینه گفتگوی تمدن ها، مذاهب و فرهنگ‌ها ایفا می‌کند، با این دیدگاه که همکاری برای ارتقای صلح و رفع تبعیض باید تقویت شود.

وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: اکنون بیش از یک سال است که تحولات بسیاری از مناطق به ویژه خاورمیانه و شمال افریقا را با علاقه دنبال کرده و با دقت به پیام حقیقی مردم آن مناطق گوش فرا داده‌ایم؛ مردمی که آرزومند آزادی ، کرامت انسانی و عدالت هستند.

صالحی اظهار داشت: آموزه ما از تحولات مذکور این است که هیچ قدرتی نمی‌تواند مطالبات مشروع مردم و آنچه را که آرزومند آن هستند نادیده بگیرد ، با داشتن چنین تجربه‌ای اکنون بیش از هر زمان دیگر بر این باوریم که گفتگو ، احترام به حقوق بنیادین بشر و برآوردن نیازهای اساسی مردم ، تنها راه غلبه بر چالش‌های ناشی از حکومت‌های استبدادی است.

وزیر امور خارجه ادامه داد:  در عین حال پیامدهای این قیام‌های مردمی و تحولات سیاسی مرتبط ، هر ماه با تاثیرات آشکار آن بر روابط منطقه‌ای و بین‌المللی در خاورمیانه و فراسوی آن به روشنی در حال درک است.

صالحی همچنين گفت: از این رو واردشدن نیروهای حقیقی و مستقل سیاسی به گفتگویی فراگیر، برای نیل به اهداف آشتی ملی و پیشرفت در فضایی امن و مناسب و دور از تهدید و دخالت خارجی، نیازمند روندی سیاسی مبتنی بر دیدگاه های داخلی و ویژه هر کشور است .

وی در پايان خاطرنشان كرد: مداخله خارجی و سوء استفاده از امواج ناآرامی‌هایی که منطقه ما را در بر گرفته غیر قابل قبول بوده است زیرا روندهای حقیقی و ناب مردم‌سالارانه را به تعیین سرنوشت خود ، با مانع روبه رو می‌کند.


وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش با بیان اینکه تراژدی فلسطین به عنوان منبع اصلی خشم و ناامیدی در کانون درگیری خاورمیانه قرار دارد، گفت: ما همراه با بخش اصلی جامعه بین‌المللی از جمله اعضای جنبش غیرمتعهدها حامی سیاستی منصفانه و عادلانه درباره فلسطین بر مبنای حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود و مخالفت با رژیم نامشروع اشغالگر هستیم .

صالحی افزود: هم اکنون اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و سایر مردم منطقه ، بزرگترین تهدید علیه منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است .

وزیر امور خارجه با بیان اینکه صلح در خاورمیانه از طریق پیشبرد سیاست‌های تبعیض آمیز و حمایتی کورکورانه از تروریسم دولتی اسراییل ، اشغال ، شکنجه ، نابودی، تهدید و تجاور تامین نمی‌شود، گفت: روشن است که صلح پایدار در فلسطین و خاورمیانه تنها از طریق عدالت ، پایان‌بخشیدن تبعیض، ختم اشغال سرزمین‌های فلسیطین سوریه و لبنان و بازگشت آوارگان فلسطینی و ایجاد سازو کاری دموکراتیک که از طریق آن ساکنان فلسطین و فلسطینیان رانده شده از زادگاه خویش امکان تصمیم‌گیری برای آینده خود را به شیوه‌ای دموکراتیک و مسالمت آمیز داشته باشند، قابل تحقق است .

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از ما قربانی اقدامات زشت تروریستی هستیم ، تصريح كرد: ضمن باور عمیق به لزوم مبارزه قاطع با تروریسم تاکید می‌کنیم که این رویکرد نیازمند همکاری همه‌جانبه و منصفانه بین‌المللی ، خودداری از برخورد گزینشی و توجه به علل ریشه‌ای تروریسم عمدتاً محصول اشتباهات استعمارگران غربی و ابرقدرت‌هاست.

وی اظهار داشت: از دید ما رژیم صهیونیستی یکی از منابع تروریسم است و تلاشهای دولت آمریکا در سوءاستفاده از حادثه تروریستی11 سپتامبر موجب ناامنی بیشتر منطقه خاورمیانه و زمینه جدیدی برای توجیه اهداف سلطه جویانه آمریکا با بهانه مبارزه با تروریسم بوده است.

صالحی ادامه داد: ما برای ایفای نقشی سازنده و کارآمد به عنوان عضو مسئول جامعه بین‌المللی به ویژه عدم تعهد از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پايان تاکید کرد: هم‌اکنون زمان بسیار مناسبی برای برداشتن گام های مؤثر در جهت خاتمه دادن به همه اشکال تروریسم از جمله تروریسم دولتی مورد حمایت قدرت های غربی است که به طور فزاینده‌ای رواج یافته و آخرین آن ترور دانشمندان مظلوم هسته‌ای کشورمان بوده است .


وي در ادامه گفت: عدم تعهد باید با تحمیل قوانین داخلی و اعمال فرامرزی آن و اقدامات اقتصادی و تحمیلی مالی از جمله تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی که کشورهایی مشخص علیه کشورهای عدم تعهد اتخاذ کرده‌اند، مقابله جدی کند.

صالحی افزود: البته عدم تعهد همواره و بدون شرط با چنین اقداماتی مخالف بوده و این گونه شیوه‌ها را که در تضاد با منشور سازمان ملل و مغایر با حقوق بین‌المللی و نیز ضربه شدیدی بر تجارت و سرمایه‌گذاری است، محکوم کرده است.

وی همچنين تصريح كرد: حقوق بشر منعکس‌کننده عالی ترین خواسته‌های بشری است و نباید همچون ابزاری در انحصار کشورهایی مشخص قرار گیرد که برخی از آنها دارای بیشترین سوابق هولناک در نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌دوستانه در تاریخ معاصر هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: حقوق بشر نباید گزینشی، سیاسی و با اعمال استاندارد دوگانه باشد و هرگونه سوء استفاده از ساز و کارهای حقوق بشری برای صلاحدیدهای سیاسی غیرعادلانه ، موجب کاهش مفهوم ارزش‌های عالی آن و تبدیل به به ابزار بی‌ارزش و ناچیز اعمال سیاست خارجی کشورهای مشخص می‌شود.

صالحی تاکید کرد: تردیدی نیست که هرگونه تلاش در جهت استفاده از حقوق بشر بی‌نتیجه است و به تدریج علیه ناقض آن عمل خواهد کرد.

وی اضافه كرد: ما کاملا می‌پذیریم که همه ابعاد حقوق بشر به ویژه حق توسعه و پیشرفت ، تفکیک‌نشدنی و مرتبط به هم است و موضوعات حقوق بشری باید از طریق رهیافتی سازنده ، غیرتقابلی و مبتنی بر گفتگو بر اساس احترام به حاکمیت ملی ، تمامیت ارضی، دخالت‌نکردن در امور داخلی و بی‌طرفی و با در نظر داشتن ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی ، اجتماعی و سیاسی کشورها بررسی شود.

صالحي اظهار داشت: منازعات داخلی و بین‌المللی ، مخاطرات بین‌المللی و زیستی، بحران‌های اقتصادی و بیماریهای مسری، جرایم سازمان یافته، مهاجرت و مسائلی از این قبیل را نمی توان در محدوده مرزهای ملی محصور کرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: مبارزه با این چالش‌ها نیازمند تدابیر قاطع در سطح جهانی است براین اساس جهان کنونی نیازمند همکاری موثر تمام اعضاء جامعه بین‌المللی بر مبنای عدالت و برابری با مواجهه موثر با چالش‌ها و مسائل عمده‌ای است که نوع بشر با آنها درگیر است.

وی در ادامه گفت: بنابر این ما نیازمند یک نظام عادلانه، شفاف و کارآمد مدیریت جهانی برای مواجهه با چالش‌ها و مخاطرات ناشی از مشکلات اقتصادی بین‌المللی و تهدیدهای امنیتی و جهانی، آسیب‌های زیست محیطی، تغییرات آب و هوا، مهاجرت، بیماری‌های مسری و امثالهم می باشیم.

وزیر امور خارجه افزود: برای ایجاد چنین نظامی ما اعضای جنبش تعهد می‌بایست مواضع خود را هماهنگ کنیم و برای پیشبرد علایق و منافع خود همه تلاشمان را بکار گیریم.

صالحی گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که بی‌عیب و نقص است با وجود این به اعتقاد ما سیاست‌های نخ‌نمای مبتنی بر ارعاب و توهین نه تنها ناعادلانه و نا موجه است بلکه موجب تضعیف همکاری بین‌المللی برای تحقق اهداف و مقاصد منشور سازمان ملل متحد است.

وی افزود: بی‌تردید طراحان چنین سیاست‌هایی به زودی درخواهند یافت که اینگونه سیاست‌ها محکوم به شکست است بنابر این ما نیازمند اتخاذ رویکرد جامع و دسته جمعی برای پیشبرد اصول منشور ملل متحد بر مبنای روابط دوستانه و مسالمت آمیز، احترام متقابل، منافع مشترک و برابری برای همه دولتهای عضو سازمان ملل متحد هستیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود آمادگی دارند تا مسئولیتی را که از سوی اعضاء جنبش عدم تعهد بر عهده آنها نهاده شده است بر دوش بگیرند و در جهت نقش و ارتقاء جایگاه جنبش در امور جهانی و نیز برای پیشبرد اصول و اهداف عالی آن همه تلاش و توان خود را بکار گیرند.

صالحی در پايان افزود: برای تحقق این مهم مشارکت و حمایت از تمامی دولتهای عضو برای پیشبرد اهداف جنبش بسیار حیاتی است.

انتهاي پيام/س2



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار