سينماي دفاع مقدس پيامد مقاومتي از تاريخ سرزمين و همچنين نعمتي بزرگ براي سينما است.

مجتبي اردشيري منتقد سينما در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: در چند سال گذشته فيلم هايي كه در حوزه سينماي دفاع مقدس ساخته شده اند از افت محسوسي نسبت به سينماي دهه 60 و مخصوصاً 70 برخوردار بوده است.
وي افزود: ضمن اينكه همان تعداد فيلم هايي كه ما در حوزه سينماي دفاع مقدس در دهه 80 ديده ايم نتوانسته توجه مخاطب را به اين گونه از سينما جلب كند.
اردشيري به ضعف سينماي دفاع مقدس در دهه 80 اشاره كرد و گفت: بايد اعتراف كرد كه سينما در دهه 80 در حوزه دفاع مقدس نتوانسته فيلمي بسازد كه تاثيرگذار بوده و مخاطبان خود را بدست آورد.
وي گفت: اما آيا اين بدان معناست كه سينماي دفاع مقدس تمام داشته هايش را در دهه 60 به تصوير كشيده و ديگر نمي‌توان به تعريفي از سينما رسيد. خير قطعاً پاسخ اين سوال منفي است.
اردشيري تصريح كرد: اين روزها به دليل شرايط سختي كه براي سينما گر و تهيه كننده بوجود آمده رغبت براي توليد و ساخت فيلم هاي سينماي دفاع مقدس بسيار كم تر از گذشته شده است در حالي كه ما در سينماي غرب و هاليوود مي‌بينم كه هنوز در مورد جنگ جهاني اول و دوم فيلم هاي شاخص و تاثيرگذار ساخته مي شود.
وي بيان كرد: نقطه مقابل اين گونه فيلم ها نيز مردم هستند كه مخاطب نيز از اين گونه فيلم ها استقبال بسياري مي كند.
اردشيري به جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: اما در جنگي كه براي ما يادآور ارزش هاي بسياري است و اصطلاحاً يك گونه سينمايي مان نيز به اين نام اختصاص يافته است شايد به تعداد انگشتان دست فيلمي تاثيرگذار در اين حوزه نداريم.
وي همچنين به نبود امكانات براي ساخت آثار دفاع مقدس اشاره كرد و اظهار داشت: از يك طرف ما با سينماگري مواجه هستيم كه نبود امكانات و تجهيزات جنگي براي ساخت آثار در زمينه حوزه سينماي دفاع مقدس او را دچار سردرگمي كرده و از طرف ديگر عدم همراهي مسئولان براي ساخت چنين فيلم هايي دلايلي بسيار مهم مي‌شوند كه در اين زمينه فيلم هاي ماندگاري به تصوير كشيده نشود.
اين منتقد سينما تاكيد كرد: تا زماني كه چنين سياستي بر فضاي سينما حاكم است و تعاملي مفهومي بين سينماگران و مسئولان در حوزه سينماي دفاع مقدس به وجود نيايد بايد روز به روز شاهد اين نزول كمي و كيفي در حوزه سينماي دفاع مقدس باشيم.
وي افزود: جا دارد كه سينما داران ما در اين حوزه كنكاش بيشتر و بررسي هاي دقيق تري به عمل آورند زيرا سينماي دفاع مقدس داراي سوژه ها و داستان هاي بسياري است كه اگر به آن ها بال و پر داده شود مخاطبي ميليوني را به سالن هاي سينمايي مي كشاند.
اردشيري در پاسخ به اينكه چرا امروز كارگردانان سينما همانند گذشته ديگر در زمينه هاي سينماي دفاع مقدس فيلم نمي سازند، افزود: اگر فيلم هاي حوزه سينماي دفاع مقدس از داستان هاي جذاب، ساختار عالي و حتي از بازيگران چهره و سرشناس برخوردار باشد قطعاً با استقبال مخاطب روبرو مي‌شود و فيلمسازان نيز در قبال ديدن اين استقبال و همچنين فروش آثارشان تمايل پيدا مي كنند كه باز هم در اين زمينه فيلم بسازند.
وي تصريح كرد: سينماي دفاع مقدس براي همه ما گوشه اي از تاريخ سرزمين است ضمن اينكه ارزش ها ي تاريخي بسياري دارد.
اين منتقد سينما به اهميت اين سينما براي نسل آينده اشاره كرد و گفت: اهميت و پويايي اين سينما در عرصه حاضر كه نسل چهارم در حال زندگي هستند بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود اما متاسفانه با روند فعلي نمي‌توان آينده و دوره اي روشن براي اين گونه سينما در نظر داشته باشيم و گرنه ضرورت و پويايي اين سينما حتي مي‌تواند در برهه اي حساس و ملموس تر از سينماي ژانر اجتماعي باشد.
اردشيري همچنين در خصوص جشنواره مقاومت و سينماي دفاع مقدس افزود: جشنواره مقاومت يك نعمت براي سينماي دفاع مقدس است به طور مثال وقتي فيلمنامه اي در مهم ترين سينماي جشنواره دفاع مقدس حائز رتبه مي شود بايد حتما آن فيلم نامه تبديل به فيلم شود.
وي به اهميت آثار جشنواره مقاومت و سينماي دفاع مقدس اشاره كرد و ادامه داد: فيلم هايي كه در بخش هاي آثار مستند، كوتاه جشنواره مقاومت به نمايش در مي‌آيند نبايد صرفاً براي داوران باشد بلكه بايد با برنامه ريزي خوب براي مردم نيز به نمايش در آيد تا بحث مقاومت در جامعه مطرح و مخاطب با آن آشنا شود.
وي اظهار داشت: اگر جشنواره مقاومت به خوبي برگزار شود سبب بالا رفتن ساختار فيلم ها از سوي فيلمنامه نويسان و آشتي گسترده سينماگران و در نهايت استقبال حداكثري مردم از اين فيلم ها مي شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.