معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در گفتگوي ويژه خبري ضمن تشريح برنامه‌هاي شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد، برگزاري اين اجلاس در تهران را مانوري سياسي براي اثبات مشروعيت بين‌المللي ايران دانست.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، سيد عباس عراقچي معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت  امور خارجه در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته، به تشريح مباحث مطرح در اجلاس غيرمتعدها پرداخت.

وي در خصوص جزئيات برنامه روز اول وزراي خارجه جنبش عدم تعهد گفت: پس از انجام موفقيت‌آميز اجلاس کارشناسان عدم تعهد که کارشناسان توانستند کار خود را به موقع، منظم و بدون ورود به بحث‌هاي تنش‌زا آغاز کرده و سندها را به وزراي امور خارجه کشورهاي جنبش عدم تعهد دهند، در روز اول برنامه وزراي خارجه جنبش عدم تعهد، قائم مقام وزارت خارجه مصر رياست جنبش عدم تعهد را براي مدت 3 سال به ايران واگذار کرد که پس از اين امر وزرا نظر خود را پس از ارائه دستور جلسه و گزارش کارشناسان و تصميم نهايي ابراز کردند.

عراقچي در ادامه با اشاره به اهميت موضوع فلسطين گفت: ‌با تشکيل کميته فلسطين توسط 14 - 15 کشور، کار بر روي بيانيه فلسطين در کنار سند رسمي اجلاس آغاز شد چرا که معمولا در اين گونه اجلاس‌ها سه سند تنظيم مي‌شود که علاوه بر سند رسمي اجلاس که شامل مباحث اجلاس است، بيانيه فلسطين و بيانيه‌اي به نام پايتخت کشور ميزبان ارائه مي‌شود.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت  امور خارجه تصريح کرد: امسال علاوه بر بيانيه فلسطين به موضوع زندانيان فلسطيني و وضعيت ناگوار آنان در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي بيانيه جداگانه‌اي ارائه مي‌شود.

وي به برجسته بودن موضوع فلسطين اشاره و خاطرنشان کرد:‌ از جمله مواردي که کشورهاي جنبش عدم تعهد بر آن تاکيد داشتند تقاضاي عضويت دائم فلسطين در سازمان ملل، محکوميت اقدامات رژيم صهيونيستي و دفاع از حقوق مردم فلسطين بود که در بيانيه فلسطين نيز به اين موضوعات تاکيد ويژه‌اي شد.

عراقچي در تبيين جزئيات مفاد بيانيه فلسطين گفت: بيانيه فلسطين با ابراز تاسف اعضا جنبش عدم تعهد از اقدام رژيم صهيونيستي در جلوگيري از ورود نمايندگان کميته فلسطين به رام الله آغاز شده و در ادامه ضمن محکوميت اقدامات جنايتکارانه رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي به مواردي مانند جلوگيري از حق تعيين سرنوشت، محکوم کردن شهرک سازي و حفاري ‌ها وتخريب‌ها مي‌پردازد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت  امور خارجه ادامه داد: اما موضوع ديگري که کشورهاي جنبش عدم تعهد بر آن تاکيد داشتند اين بود که تنها محکوم کردن رژيم صهيونيستي، دردي از مردم فلسطين دوا نمي‌کند بنابراين بايد به فکر اقدام جديدي براي اجرايي کردن محکوميت اقدامات رژيم صهيونيستي بود که در اين باب قرار شد يک گروه ويژه کاري در نيويورک به بررسي مجموعه اقداماتي که منجر به حمايت از مردم فلسطين مي‌شود بپردازد.

وي در تبيين وظايف اين گروه ويژه گفت: اين گروه بايد مجموعه اقداماتي مانند اقدامات سياسي شامل حمايت از حقوق مردم فلسطين و عضويت کامل در مجمع سازمان ملل، ‌اقدامات رسانه‌اي شامل پرداختن به بحث‌هاي سايبري در جهت دفاع از مردم فلسطين، اقدامات اقتصادي شامل تحريم کالاهاي صهيونيستي و اقداماتي در جهت ظرفيت‌سازي و توانمندسازي کميته فلسطين انجام دهد که مجموع اعمال اين گروه ويژه منجر به تغيير فاز از صحبت کردن و بيان مواضع به فاز عملياتي و اجرايي شود.

عراقچي با بيان اينکه همه کشورها از جمله کشورهاي اسلامي، اقدامات جنايتکارانه صهيونيست‌ها را محکوم کردند، خاطر نشان کرد: موضوع فلسطين موضوعي انساني است و اين امر دفاع از يک موضع عدالت طلبانه و حق طلبانه است که در اين جا سرنوشت يک کشور ناديده گرفته شده است و اکثريت کشورهاي جنبش عدم تعهد خواستار اقدامي عملي براي مبارزه با رژيم صهيونيستي بودند؛ بنابراين تشکيل گروه ويژه براي پيگيري موضوع فلسطين مي‌تواند دستاورد عمده‌اي براي شانزدهمين اجلاس عدم تعهد در تهران باشد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت  امور خارجه در خصوص کوتاه بودن زمان بررسي 701 بند سند رسمي اجلاس گفت: اين سند از چندين ماه قبل در نيويورک بررسي شده است که گروه کاري مستقر در نيويورک با حضور نمايندگان جنبش به تدوين سند دست زدند و در واقع در اجلاس عدم تعهد مفاد سند به تصويب نهايي مي‌رسد.

وي در تشريح دغدغه‌هاي اعضاي جنبش عدم تعهد خاطر نشان کرد: مهمانان جنبش عدم تعهد در وهله اول، ضمن تشکر و تقدير از ميزباني و تدارک مفصل ايران درباره دو موضوع فلسطين و تحولات سوريه دغدغه بسياري داشتند و نکته قابل توجه آن بود که همه کشورها نسبت به ارجحيت راه حل سياسي به راه حل نظامي براي حل تحولات سوريه اذعان داشتند و اين امر را مي‌توان به فال نيک گرفت چرا که نشان از نزديک بودن مواضع اعضاي جنبش عدم تعهد دارد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه با اشاره به  برقراري صلح پايدار در جهان از طريق مشارکت در مديريت جهاني به عنوان هدف ايران اظهار داشت: اصلاح ساختار سازمان ملل و ساختار شوراي امنيت، هم‌گرايي و هم‌افزايي اعضاي جنبش، بررسي موضوعات فقر، موضوعات محيط زيست و توسعه پايدار در کشورها و برخورد دوگانه با موضوعات جهاني و حق برخورداري استفاده از انرژي هسته‌اي براي همه کشورها از جمله موارد ديگري بود که کشورهاي جنبش عدم تعهد خواستار بررسي آن شدند.

عراقچي در تبيين مواضع  اعضاي جنبش عدم تعهد و راه حل‌هاي اين کشورها براي حل بحران سوريه گفت: هنوز هيچ کدام از طرح هاي عنوان شده براي حل مسئله سوريه به قطعيت نرسيده و ما منتظر اعلام جزئيات دقيق‌تر اين طرح‌ها هستيم.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه به بحث مطرح شده در اجلاس، مبني بر لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل و شوراي امنيت اشاره و تصريح کرد: اين بحثي کاملا جدي در عرصه بين‌المللي است که در جنبش عدم تعهد به آن پرداخته مي‌شود، البته جنبش عدم تعهد با نگاهي عادلانه، مسائل بين‌المللي را ارزيابي مي‌کند.

وي در ارزيابي ديدگاه‌هاي مختلف درباره اهداف جنبش تصريح کرد: ديدگاه‌هاي مختلفي راجع به اهداف جنبش وجود دارد اما غالب اعضاي جنبش عدم تعهد معتقدند که اين جنبش بايد به صورت يک جنبش باقي بماند چرا که در اين صورت از دادن حق عضويت معاف هستند و در واقع ماهيت جنبش گونه آن باعث مي‌شود تا بتواند به طور مستقل به فعاليت خود ادامه دهد؛ کشورها نيز مي‌توانند با حفظ هويت مستقل خود صداي خود را به جهان برسانند.

عراقچي با اشاره به تلاش‌ها و تبليغات رسانه‌اي غرب براي منصرف کردن کشورها از شرکت در جنبش عدم تعهد در تهران اظهار داشت: سران غربي از نظر رسانه‌اي هجمه وسيعي را عليه ايران آغاز کردند و ما با بسياري از کشورهاي شرکت کننده در جنبش عدم تعهد که صحبت مي‌کنيم مي‌گويند که از شرکت کردن در شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در ايران منع شده بودند.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در ارزيابي منافع جمهوري اسلامي ايران از برگزاري جنبش عدم تعهد گفت:‌ در شرايطي که انواع تحريم‌ها به ايران اعمال شده و تبليغات گسترده‌اي سعي در منزوي کردن ايران دارد، کشورمان موفق شد اين مانور سياسي را انجام دهد که در آن مواضع حق طلبانه و مشروعيت بين‌المللي  ايران و حقانيت جمهوري اسلامي ايران به اثبات رسيد.

انتهاي پيام/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار