آیا برای اشغال یک کشور باید حتما در آن کشور نیروی نظامی مستقر کرد؟ آیا ممکن نیست که با تغییر دادن ذائقه و فرهنگ یک ملت آن کشور را رام و مطیع کرد؟ ظاهرا نقشه جدید آمریکا برای عراق و مردمانش این گونه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، به نظر شما اگر بتوان غذاهای مردم کشوری را تغییر داد، می توان از آن طریق فرهنگ و در نهایت نوع تفکر و یا تصمیم گیری آنها را نیز تغییر داد؟ بسیاری از کارشناسان این گونه تصور می کنند و بهترین مثال آنها برای این امر رستوران های زنجیره ای آمریکایی به مانند "مک دونالد"، کینگ برگر و یا کی اف سی هستند.
 

 
امروزه این رستوران ها در اکثر نقاط جهان دارای شعبه هستند و هر روز میلیون ها انسان در شعب مختلف این رستوران ها به غذا خوردن می پردازند.

کم کم ذائقه انسان ها با استفاده از این غذاها تغییر می کند، خصوصا که عمدتا کودکان و نوجوانان به "فست فودها" علاقه دارند و در بسیاری از موارد بین یک غذای محلی و یک فست فود بین المللی مثل همبرگر یا مرغ سوخاری، غذاهای فوری را انتخاب می کنند.
 
 
اما یکی از جدیدترین بازارهای هدف این رستوران های زنجیره ای آمریکایی کشور همسایه ما عراق است. پس از حمله نیروی های آمریکایی و متحدین این کشور به عراق در سال 2003 و اشغال عراق برای چندین سال این کشور جای چندان مناسبی برای باز کردن رستوران های غربی زنجیره ای نبود.

اما در چند سال اخیر و با توجه به خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق این کشور برنامه دیگری برای اشغال عراق به گونه ای دیگر دارد.

 
 
در حال حاضر در شهری به مانند بغداد و یا نواحی کردنشین شمال این کشور که به نسبت سایر نقاط عراق از امنیت بیشتری برخوردار است کم کم شعبات رستوران های زنجیره ای آمریکایی در حال خود نمایی هستند.

رستورانهایی با طراحی های داخلی غربی که فضایی شبیه به آن کشورها را شبیه سازی می کنند. کارشناسان این گونه نظر می دهند که این رستوران ها با توجه به جذابیت ظاهری بالای خود به زودی جای بسیاری از رستوران های سنتی و قهوه خانه ها را در عراق خواهند گرفت.
 
دکتر " سرمد حمید " که یک پزشک در بیمارستانی دولتی در بغداد است درباره رشد این رستوران ها در عراق این گونه می گوید: البته باید پذیرفت که این گونه از رستورانها با توجه به فضای جالب و جذاب خود باعث جذب و شادی کودکان می شوند اما در عین حال نباید فراموش کرد که این رستوران ها در آینده باعث چاق شدن کودکان عراقی خواهند شد.


در حقیقت این مشکل بحثی است که سالهاست خود ایالات متحده آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در آخر باید گفت که این رستوران ها در ظاهر فقط مکانی برای غذا خوردن هستند اما با نگاهی به اثرات دراز مدت این رستوران ها بر روی نحوه تغذیه و در نهایت فرهنگ جوامع می توان به این مسئله پی برد که هدف واقعی از تاسیس این رستوران ها در اکثر نقاط جهان چیست.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: رستوران ، غذا ، شبانه ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
yasin mangari
۱۲:۲۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
چجوری باید در این رسوران ها در اربیل عراق اسختدام شود
آخرین اخبار