پدر و مادرها 2 رفيق همراهي هستند که گاهي جاي‌شان گذاشته‌ايم، گاهي دل‌شان را شکسته‌ايم، گاهي فراموش‌شان کرده‌ايم، گاهي بي‌خيال‌شان شده‌ايم،

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران ، يک بخش نه، تمام زندگي ما هستند. همان 2 نفري که از کودکي همراه‌مان شده‌اند. از بدو تولد تا حالا که مثلا براي خودمان کسي شده‌ايم.
 
پدر و مادرها 2 رفيق همراهي هستند که گاهي جاي‌شان گذاشته‌ايم، گاهي دل‌شان را شکسته‌ايم، گاهي فراموش‌شان کرده‌ايم، گاهي بي‌خيال‌شان شده‌ايم، گاهي دورشان زده‌ايم، گاهي رو به روي‌شان ايستاده‌ايم و گفته‌ايم مرغ ما تنها يک پا دارد. اگر نخواهيم سياه‌نمايي کنيم يا حتي سفيد‌نمايي!
 
ما همين هستيم آدم‌هايي که با پدر و مادرهاي‌شان به صورت‌هاي عجيب و غريب رفتار مي‌کنند و خيلي وقت‌ها براي همين رفتارها رابطه‌شان را خراب مي‌کنند! براي همين ممکن است رابطه گرمي با پدر و مادرمان نداشته باشيم يا آن قدر از آن‌ها دور شده باشيم که بيشتر شبيه غريبه‌ها باشيم. اگر شما هم رابطه مناسبي با والدين‌تان نداشته‌ايد و حالا قصد داريد تغيير رويه دهيد، پيشنهادات ما را جدي بگيريد.
 
 
دل‌شان را به دست بياوريد
 
وقتي رابطه‌تان خراب شده يعني شما يک کاري کرده‌ايد که آن‌ها يا از شما دلخورند يا حسابي ناراحت و شما نتوانستيد دل آن‌ها را به دست آوريد. پس در اولين قدم بهتر است که آن‌ها را از خودتان راضي کنيد.
 
اگر اشتباه کرده‌ايد از آن‌ها عذرخواهي کنيد. بگوييد که اشتباه کرده‌ايد و حق با آن‌ها بوده است، اعتراف به اشتباه به تنهايي دل‌شان را نرم مي‌کند. اما اگر حق با شماست مي‌توانيد گذشت کنيد. بهترين افرادي که شما مي‌توانيد از آن‌ها بگذريد و اصلا ضرر نکنيد پدر و مادر هستند. دعاي خيرشان مي‌تواند دنيا و آخرت‌تان را عوض کند.
 
پس در مقابل پدر و مادرتان به دنبال احقاق حق از دست رفته نباشيد که آن‌ها به واسطه پدر و مادر بودن‌شان دوست دارند که شما مطيع‌شان باشيد. اطاعت از پدر و مادر هم که مي‌دانيد فقط در صورتي مجاز نيست که پاي شرک در ميان باشد در غير اين صورت همه‌اش ثواب است و ثواب.

 
آن‌ها را همراه زندگي‌تان کنيد
 
احتمالا خيلي دور شده‌ايد! يعني از پدر و مادرتان فاصله گرفته‌ايد. زندگي‌تان تقسيم شده است در رابطه با دوستان و همکاران. اگر قرار است رابطه‌تان را ترميم کنيد پدر و مادرتان را به خودتان نزديک و آن‌ها را وارد دنياي خود کنيد.
 
صحبت کردن بهترين روش براي ايجاد يک رابطه دوستانه با پدر و مادر است. بنشينيد کنارشان و از برنامه‌هاي زندگي‌تان بگوييد، از اتفاقاتي که براي‌تان در طول روز مي‌افتد تعريف کنيد. از ماجراهاي خوب و بدي که هر روز تجربه مي‌کنيد. با حرف زدن و صحبت، شما يک قدم به آن‌ها نزديک‌تر شده‌ايد.

 
يادآوري کنيد که آن‌ها را قبول داريد
 
دليل بسياري از دلخوري‌هاي ما با والدين‌مان اين است که خيلي جاها خواسته‌ايم نشان دهيم بيشتر مي‌فهميم يا با همان چند کلاس سوادي که شايد بيشتر کسب کرده‌ايم هي اظهار فضل کرده‌ايد و طوري جلوه داده‌ايد که احتمالا آن‌ها متوجه خيلي چيزها نيستند و لابد نمي‌توانند ما را درک کنند و... واقعيت اين است آن‌چه جوان در آينه مي‌بيند پير در خشت خام مي‌بيند.
 
پس خيلي روي علم و تجارب دو 3 روزه‌تان حساب نکنيد. به پدر و مادرتان نشان دهيد که قبول‌شان داريد، نظرشان براي‌تان مهم است و به راهنمايي و تجارب‌شان در زندگي نياز داريد. بنابراين در تصميم گيري‌هاي مهم‌تان با آن‌ها مشورت کنيد.
 
نظر آن‌ها را در انتخاب‌هاي‌تان جويا شويد. فکر نکنيد چون دنيا عوض شده است راهنمايي‌هاي‌شان به درد نمي‌خورد! پدر و مادرها قابل اعتمادترين مشاوران دنيا هستند و هميشه به نکاتي توجه مي‌کنند که ما به راحتي از آن‌ها چشم پوشي مي‌کنيم و مي‌گذريم و بعدها همان‌ها براي‌مان دردسرساز مي‌شوند.
 
از اين مشاوران دلسوز مي‌شود بهترين استفاده را کرد، کساني که به فکر منافع خودشان نيستند و شما بيشتر از هر چيزي در دنيا براي‌شان مهم‌تر و با ارزش‌تر هستيد.

 
نشان دهيد که قدردان زحمات‌شان هستيد
 
گاهي رفتارهاي ما باعث مي‌شود که پدر و مادرهاي‌مان فکر کنند تمام زحمات‌شان را به باد داده‌ايم. اين زماني اتفاق مي‌افتد که ما در زندگي‌مان نتوانيم جبران زحمات‌شان را کنيم. بهتر است به پدر و مادرتان نشان دهيد که شما متوجه زحمات آن‌ها هستيد و براي تلاش‌هايي که براي‌تان انجام داده‌اند ارزش قائليد.
 
براي اين کار بهتر است ساعاتي از زندگي‌تان را در روز به خدمت به آن‌ها اختصاص دهيد. مي‌توانيد به جاي پدرتان شما خودرويش را بشوييد، مي‌توانيد به جاي مادرتان يک روز غذا درست کنيد، مي‌توانيد آن‌ها را به گردش دعوت کنيد و... خلاصه يک جوري از آن‌ها تشکر کنيد. از همه مهم‌تر اين‌که اگر موفقيتي کسب مي‌کنيد نشان دهيد که آن‌ها دليل اين موفقيت بوده‌اند و زحمات آن‌ها باعث رشد شما شده است.
 
نسخه همه موفقيت‌ها را به نام خودتان نپيچيد و سهم آن‌ها را پررنگ کنيد. مي‌توانيد به جاي اين‌که انتظار داشته باشيد براي هر موفقيتي آن‌ها به شما هديه بدهند شما پيش قدم شويد و هديه بخريد. هم خوشحال‌شان مي‌کنيد و هم دعاي‌تان مي‌کنند.

احترام بگذاريد
 
پدر و مادرها خالص‌ترين رفقاي زندگي ما هستند. کساني که شايد تنها انتظارشان از ما احترامي است که ما مي‌توانيم به آن‌ها بگذاريم. احترام گذاشتن ما مي‌تواند از نوع صحبت و کلماتي که استفاده مي‌کنيم باشد تا نوع برخوردها و رفتارهاي مختلف ما.
 
شايد براي‌مان چيز ساده‌اي باشد که جلوتر از آن‌ها راه برويم، جلوي پاي‌شان بلند نشويم، وسط حرف‌شان بپريم، سرشان داد بکشيم، با آن‌ها مدت‌ها قهر کنيم و... اما راستش همه اين‌ها بي‌احترامي‌هايي است که آن‌ها به خاطر مهرباني‌شان از آن گذشته‌اند و ما به خاطر بي‌توجهي‌مان فراموش‌شان کرده‌ايم.

به وظايف‌مان عمل کنيم
 
دليل خيلي از روابط ناجور ما با پدر و مادرهاي‌مان اين است که فکر مي‌کنيم آن‌ها هر کاري مي‌کنند وظيفه‌شان است و اتفاقا ما هم هيچ وظيفه‌اي در قبال آن‌ها نداريم. براي همين خودمان را حسابي طلبکار مي‌گيريم و بعد براي هر چيزي دعوا راه مي‌اندازيم که اين چه وضعش است و... و هي مي‌نشينيم حقوق و وظايف آن‌ها نسبت به خودمان را يکي يکي مي‌شماريم که چرا به اين عمل کرده‌اند و آن يکي عمل نکرده‌اند.
 
غافل از اين‌که والدين‌مان کلي حقوق گردمان دارند و ما يا خودمان را به ندانستن مي‌زنيم يا واقعا نمي‌دانيم! حداقل‌ترين کاري که مي‌شود براي شاد شدن روح پدر و مادرمان انجام دهيم همان چند تا وظايفي که بزرگان ديني‌مان سفارش کرده‌اند که هم دنيايي‌اش براي‌مان برکت دارد و هم آخرتي‌اش.
 
"قطع نکردن حرف آن‌ها"، "شريک بودن در غم و شادي آن‌ها"، "تواضع و فروتنى در برابرشان"، "ياد کردن از والدين با عناوين احترام‌آميز"، "رفع نيازهاي آن‌ها" و "دعا در حق آن‌ها" گوشه‌اي از اين وظيفه هاست.
 
البته وظايف ما نسبت به پدر و مادرمان به اين موارد کوتاه ختم نمي‌شود، ولي همين تعداد کم براي خجالت کشيدن ما کفايت مي‌کند؛ خجالتي که شايد باعث توجه بيشتر ما به آدم عزيزهاي زندگي‌مان شود.

 

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: والدین ، حریم ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
سوگند رحمانی
۲۲:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۱
خیلی خوب و کامل...سپاس از این مطالب جالب شبانگاهیتون.
آخرین اخبار