مجلس در هفته‌ای که گذشت؛

از واكنش بهارستاني‌ها به برگزاري اجلاس "نم" تا دیدار لاریجانی با دبير كل سازمان ملل

واكنش نمايندگان به برگزاري شانزدهمين اجلاس نم، اعلام آمادگي ايران براي بازديد سران جنبش عدم تعهد از تاسيسات هسته‌اي كشور، سفر رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به سوريه، بررسي روند ادامه مذاكرات 1+5، ديدار لاريجاني با سران جنبش عدم تعهد و دبير كل سازمان ملل از مهمترين رويدادهاي مجلس در هفته‌اي كه گذشت، بودند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ، بهارستانی‌ها با آغاز برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران برنامه‌های صحن علنی را تعطیل کردند اما با وجود دوری از پارلمان خبرهای روز را رصد کرده و اظهار نظرهای مختلفی را در مورد برگزاری اجلاس نم ارائه کردند؛  البته دیدارهای متفاوتی هم از سوی رئیس مجلس با مقامات ارشد شرکت کننده در اجلاس دنبال شد.

** جنبش عدم تعهد نشان داد ایران منزوی و محاصره شده نیست

براساس اين گزارش؛ بيژن نوباوه‌ وطن نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش غير‌متعهدها در تهران گفت: با توجه به اينکه جنبش عدم‌تعهد بيش از 120 عضو دارد و اغلب اعضاي آنها نيز مخالف سياست‌هاي استعمارگرانه غرب هستند، برگزاري اين اجلاس به خودي خود مي‌تواند به ايجاد هماهنگي سياسي در برابر استيلاي آمريکا و غرب عليه کشورهاي جهان سوم كمك کند.

**اجلاس نم انزواي سياست‌هاي خصمانه آمريكا

در همين زمينه حجت‌الاسلام وحيد احمدي نماينده مردم كنگاور، هرسين و بيستون در مجلس در مورد برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران گفت: حضور 120 كشور عضو جنبش عدم تعهد در تهران نشان‌دهنده انزواي سياست‌هاي خصمانه آمريكا در ميان كشورهاي جهان

** اجلاس شانزدهم اقتدار ايران را به نمايش گذاشت

در همين زمينه علی ایرانپور نماينده مردم اصفهان در مجلس برگزاري شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران را حاکي از اقتدار جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين‌المللي دانست و گفت: حضور 120 کشور در تهران نشانگر جايگاه ممتاز ايران در جهان اسلام و مناسبات بين‌المللي است.

**بازدید سران عدم تعهد از نيروگاه‌هاي اتمي نشان از حسن نيت فعاليت هسته‌اي ايران است

در ادامه فعاليت‌هاي رسانه‌اي نمايندگان مجلس، ابراهيم آقامحمدي نماينده مردم خرم‌آباد در مجلس  با بيان اينکه بازديد روساي جمهور کشورهاي عضو عدم تعهد از نيروگاه‌هاي اتمي ايران ابتکار بسيار مناسبي از سوي مسئولان کشورمان است، گفت: بازديد روساي جمهور کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از نيروگاه‌هاي هسته‌اي کشورمان باعث بي‌آبرويي مستکبران خواهد بود چراکه تمامي دروغ‌پردازي‌هاي آنها عليه ايران فاش مي‌شود و غربي‌ها ديگر نمي‌توانند در صحنه بين‌المللي ايران را محکوم به ساخت سلاح اتمي کنند.

** بان‌‌‌کي‌‌مون پيام تغيير برنامه خود را به سازمان‌ملل منتقل کند

اما منصور حقيقت‌پور نماينده مردم اردبيل، سرعين و نمين در مجلس هم در واكنش به حضور بان‌كي‌مون در اجلاس نم  گفت:حضور  بان‌کي‌مون در اجلاس غير‌متعهدها وی را در معرض امتحان بزرگي قرار داده است و عدم حضور دبير کل سازمان ملل متحد در اجلاس غير‌متعهدها نشان‌دهنده اين مسئله بود که وي در کنترل تبليغات آمريکايي‌ها و اسرائيلي ها رفتار مي‌کند، لذا حضور وي در اجلاس سران غير‌متعهدها نشان داد که مي‌تواند مستقل رفتار کند و اين عملکرد مثبتي است.

نايب‌رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به حضور دبير کل سازمان ملل‌متحد در اجلاس سران غير متعهدها در تهران گفت: بان‌کي‌مون پيام تغيير ساختار سازمان‌ملل را به اين سازمان منتقل می‌کند.

اين نماینده مجلس با اشاره به حق وتو 5 کشور در شوراي امنيت سازمان ملل افزود: امتياز حق وتو امتياز ناحقي است که بايد لغو و تمامي اعضاي سازمان ملل از حق و راي مساوي برخوردار شوند، لذا اميدواريم بان کي مون اين پيام تغيير را به سازمان ملل منتقل کند چرا که سازمان ملل با اين بي‌عدالتي که در ساختار آن وجود دارد در شرايط امروز  نمي‌تواند کار‌آمد باشد و منتج به شکست خواهد شد.

وي با تأکيد براينکه دسيسه‌هاي رژيم صهيونيستي در برنامه هسته‌اي  ايران بطور قطع راه به جايي نخواهد برد، افزود: جنگ رواني رژيم صهيونيستي عليه نشست هسته اي ايران، باعث تخريب فضاي مثبت مذاکرات خواهد شد و اين به ضرر منافع طرف غربي است.  

**دیدار لاریجانی و سران اجلاس عدم تعهد

احمد شوهاني نماينده مردم ايلام در مجلس با بيان اينكه دبير كل سازمان ملل براي حضور در اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم متعهد به تهران سفر خواهد كرد، گفت: حضور بان‌كي‌مون به عنوان دبير كل سازمان ملل متحد در نشست جنبش عدم تعهد از اهميت بالايي برخوردار است چرا كه وي در اين سفر با واقعيت‌هاي بسياري در مورد نظام ناسالم حاكم بر جهان روبرو خواهد شد.

وي در ادامه با بيان اينكه برخي از قدرت‌هاي غربي تلاش مي‌كنند تا از سفر دبير كل سازمان ملل متحد به تهران جلوگيري كنند، افزود: سران كشورهاي غربي با تلاش براي جلوگيري از سفر دبير كل سازمان ملل به تهران به دنبال تنزل سطح اجلاس عدم تعهد‌ند تا بتوانند ايران را در جهان منزوي نشان دهند ولی موفق نخواهند شد.

علی لاريجاني و بان‌كي‌مون در دیداری در سالن مشروطه مجلس با حضورعلاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس، كاظم جلالي رييس مركز پژوهش‌ها، محمد آشوري و شاهين محمدصادقي از اعضاي هيات رييسه،‌ عبدالرضا عزيزي رئيس كميسيون اجتماعي، محمد خزاعي نماينده ايران در سازمان ملل و حسن قشقاوي معاون كنسولي وزارت امور خارجه پیرامون مسائل روز دنیا تبادل نظر کردند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر روز(8چهارشنبه) با وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفتگو کرد و در این نشست دو طرفه، درباره راهکارهای گسترش روابط دوجانبه به‌ویژه همکاری‌های پارلمانی و تحولات جهان و منطقه گفتگو به عمل آمد.

همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي بعدازظهر پنجشنبه (۹ شهریورماه) هم با عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس سنا الجزایر دیدار و گفتگو کرد و در این نشست نیز درباره راهکارهای گسترش روابط دوجانبه پیرامون تحولات جهان و منطقه گفتگوی‌‌هایی صورت گرفت.

**5+1 نبايد بسته صهيونيست‌ها را روي ميز مذاکرات بگذارد

محمدحسن آصفري نماينده مردم اراک و کميجان در مجلس شوراي اسلامي درمجلس، با اشاره به دور جديد مذاکرات ايران با گروه 1+5، گفت: نشست‌هاي قبلي ايران با 1+5 دستاورد مناسبي براي ملت ايران در پي نداشت، لذا اينکه غربي‌ها بخواهند در اين دور از گفتگو‌ها نيز با دستور و بسته کار آمريکا و به ويژه اسرائيلي‌ها وارد مذاکرات شوند اين دور از نشستها نيز مطمئنا به نتيجه نخواهند رسيد.

اين عضو کمیسيون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تأکيد براينکه نتيجه بخش بودن مذاکرات منوط بر اين است که 1+5 بسته صهيونيست‌ها و آمريکا را روي ميز مذاکره نگذارد، افزود: 1+5 بايد بسته پيشنهادي خود را طرح کند چراکه قرار نيست ملت ايران در سلطه‌ صهيونيست‌ها از نعمت انرژي هسته‌اي منع شوند.

**سفر هيات پارلماني ايران به سوريه به‌منظور تقويت روابط دوجانبه

براساس اين گزارش؛ حسين شيخ‌الاسلام معاون امور بین الملل بهارستان از سفر هيات پارلماني كشورمان به سوريه خبر داد و گفت: هيات پارلماني ايران متشكل از رئيس و دو تن از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به دعوت مجلس سوريه به اين كشور سفر كردند و در اين سفر آقايان جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه و محمد آشوري نماينده هرمزگان،‌ علاءالدين بروجردي را همراهي مي‌كنند.

**رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با بشار اسد ديدار کرد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  با بشار اسد رئیس جمهور سوریه وهمچنين با فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

گفتني است؛  بروجردی در پایان سفر دو روزه‌اش به سوریه با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق ، نتایج سفرش به سوریه را تشریح کند.

همچنين رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با حضورش در دمشق  با شماری از مقامات سوری از جمله محمد جهاد لحام رئیس مجلس این کشور مراتب حمایت جمهوری اسلامی ایران را از سوریه در برابر توطئه غربی / عربی علیه این کشور مورد تاکید قرار داد.

**راه حل بحران سوريه گفتگو است نه حمايت تسليحاتي

لاريجاني در گفتگوي تلفني "علي حيدر" وزير امور آشتي ملي در سوريه به بررسي مسايل جاري اين كشور پرداخت و اظهار داشت: هرگونه راه‌حلی برای رفع بحران در خلال گفتگوهای ملی به دست خواهد آمد نه مداخلات خارجی و حمایت‌های تسلیحاتی و مالی از گروه‌های تروریستی.

در ادامه اين ديدار "علی حیدر"  نیز با تاكيد بر اهمیت مناسبات کشورش با ایران تصريح كرد: ملت سوریه هیچگاه حمایت‌های مردم ایران را در شرایط سخت و دشوار کنونی از سوریه فراموش نخواهند کرد.

وزیر امور آشتی ملی سوریه در ادامه هدف فشارها به دولت سوریه را تغییر موضع این کشور در قبال رژیم صهیونیستی دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلی دولت‌های مداخله‌گر در امور سوریه، شکستن خط مقاومت در منطقه علیه رژیم اشغالگر قدس است که در این میان نقش و جایگاه سوریه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

**از ظرفيت اجلاس تهران براي حل بحران سوريه استفاده خواهيم کرد

در ادامه برگزاري اجلاس نم در تهران بسياري از نمايندگان مجلس اظهار نظراتي را در مورد راه‌هاي برون رفت از مشكلات جاري سوريه ارائه كردند كه بروجردی ریئس کمیسیون امنیت ملی با تاكيد بر تاثيرگذاري اجلاس تهران در معادلات جهاني در همين زمينه گفت: برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در جمهوري اسلامي ايران يک گام بلند سياسي بوده و در افزايش وجهه مثبت كشورمان در عرصه جهاني موثر خواهد بود.

وي در ادامه افزود: علي‌رغم تبليغات منفي آمريکا و هم‌پيمانانش در منطقه، اجلاس جنبش سران عدم تعهد با کيفيت هرچه بيشتر نسبت به اجلاس‌هاي قبلي در حال برگزاري است.

پيگيري دولت سوريه براي آزادي ايرانيان ربوده‌شده

رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس كه براي پاره اي از مذاكرات به سوريه سفر كرده بود در بازگشت از اين سفر دو روزه اظهار داشت: رئيس جمهور سوريه با تأکید بر اعتماد کشورش به جمهوری اسلامی ایران تاکيد کرد که هر گامی که جمهوری اسلامی ایران بردارد مورد قبول و اعتمادسوریه خواهد بود.

وي همچنين افزود: موضوع ایرانیان ربوده‌شده از جمله 48 نفر، دو مهندس و چند راننده از مسائل مهم بحث‌شده در این سفر بود و  بشار اسد هم در واكنش به اين اتفاق که از آغاز این اتفاق ناگوار کمیته ویژه‌ای تشکیل شده و این موضوع به صورت لحظه‌ای و با استفاده از همه ظرفیت‌ها در حال پیگیری است.

وی در ادامه افزود: امیدواریم همانند به نتیجه‌رسیدن تلاش‌های گذشته که موجب آزادی زائران ایرانی شد، این دفعه نیز شاهد خرسندی خانواده‌های محترم و مردم کشورمان با آزادشدن ربوده‌شدگان باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بخشی از جنگ علیه سوریه بدون تردید جنگ روانی است که سازمان یافته هدایت می‌شود.

وی در ادامه درباره سطح هیئت سوری شرکت‌کننده در اجلاس جنبش عدم تعهد تهران گفت: نخست وزیر این کشور در اجلاس سران و وزیر خارجه آنها در اجلاس وزرای خارجه شرکت می‌کنند.

**ميزباني ايران در نشست مخالفان و موافقان سوريه حل بحران در اين کشور را عملي‌تر مي‌کند

اما در ادامه بررسي تحولات سوريه محمد اسماعيلي نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس با بيان اينکه ميزباني ايران از مخالفان دولت سوريه مي‌تواند به برقراري صلح در اين کشور کمک کند، گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا بر اين باور بود که مخالفان دولت سوريه بايد از طريق گفتگو مشکلاتشان را با حکومت بشار اسد حل‌ و‌ فصل مي‌کردند اما مستکبران غربي با ايجاد درگيري در اين کشور از برقراري صلح جلوگيري کردند.

**جدايي ري از تهران در کميته تخصصي دولت و مجلس بررسي مي‌شود

مدتي است كه طرح جدايي ري از تهران در پارلمان مطرح شده و نمايندگان مجلس هم واكنش‌هاي متفاوتي در اين زمينه  ارائه كرده اند،‌ در همين رابطه نماينده مردم تهران از تشکيل کميته تخصصي ميان دولت و مجلس براي بررسي و کارشناسي دقيق‌تر موضوع تفکيک ري از تهران پس از تعطيلات بهارستان خبر داد.

زهره طبيب‌زاده نماينده مردم تهران در مجلس در تشريح آخرين وضعيت بحث تفکيک ري از تهران گفت: در نشست اخير مجمع نمايندگان تهران که با حضور مهدي چمران رئيس شوراي شهر، مرتضي تمدن استاندار و برخي معاونين شهرداري تهران تشکيل شد موافقان و مخالفان تفکيک ري از تهران نظرات خود را مطرح کردند.

اين عضو مجمع نمايندگان تهران با اشاره به اينکه قرار بود در اين نشست قاليباف، شهردار تهران نيز حضور داشته باشد، اظهار داشت: متاسفانه شهردار تهران به دليل همزماني با برنامه‌کاري ديگري نتوانست دراين نشست مشترک با مجمع نمايندگان تهران حضور پيدا کند و از آنجايي که مجلس نيز در آستانه تعطيلي بود اين بحث معلق ماند و قرار شد پس از تعطيلات مجلس کميته تخصصي مربوطه تشکيل شود.

**دولت لیبی با حساسیت وضعیت ایرانی‌های ربوده‌شده را پیگیری ‌کند

لاريجاني در ادامه پيگيري‌هاي هيات ربوده شده هلال احمر در ليبي گفت: دولت و ملت ایران با حساسیت و نگرانی ويژه اخبار مربوط به حادثه ربايش اعضاي هلال احمر را پیگیری کرده و امیدوار است با اقدام دولت لیبی افراد ربوده‌شده هر چه زودتر به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همتای لیبیایی خود با تاکید بر حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از انقلاب مردم اين کشور گفت: مجلس شورای اسلامی از هر اقدامی برای تسهیل و تسریع درروند ارتباطات همه‌جانبه و برادرانه دو کشور حمایت می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین با یادآوری حادثه ربوده‌شدن جمعی از کارکنان هلال احمر کشورمان در لیبی که به دعوت هلال احمر به آن کشور سفر کرده بودند، خواستار کمک مسئولان این کشور برای آزادی هر چه سریع‌تر افراد ربوده شده شد و تصريح کرد: دولت و ملت ایران با حساسیت و نگرانی اخبار مربوط به این حادثه را پیگیری کرده و امیدوار است با اقدام دولت لیبی افراد ربوده شده هر چه زودتر به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.

وی در ادامه افزود: دولت لیبی تمامی تمهیدات لازم را برای آزادی سریع‌تر اتباع ایرانی اندیشیده و با حساسیت این موضوع را پیگیری کرده است.

** برنامه هاي پيش روي نمايندگان مجلس طي هفته آينده

يك عضو هيات‌ رئيسه مجلس از اتمام فرصت يک‌ماهه ثبت‌نام نمايندگان در گروه‌هاي دوستي- پارلماني و برگزاري انتخابات هيات‌ رئيسه اين گروه‌ها در 20 شهريورماه خبر داد.

عبدالرضا مصری نماينده مردم کرمانشاه در مجلس در از برگزاري انتخابات هيات‌رئيسه گروه‌هاي دوستي پارلماني مجلس پس از شروع به کار بهارستان از 19 شهريور‌ماه جاري خبر داد و گفت: انتخابات هيات‌ رئيسه گروه‌هاي دوستي پارلماني مجلس يک روز پس از آغاز به کار بهارستان و در روز دوشنبه (20 شهريور‌ماه) برگزار خواهد شد.
 
سخنگوي هيئت‌رئيسه در ادامه تصريح کرد: در هر گروه حداکثر 12 نماينده حضور خواهند داشت ضمن آنکه هر نماينده حق دارد تنها عضو يک گروه دوستي- پارلماني باشد.
 
سخنگوي هيات رئيسه مجلس در خاتمه خاطر نشان کرد: اولين جلسه علني مجلس روز يکشنبه 19 شهريور ماه خواهد بود و دستور کار مجلس شوراي اسلامي نيز در هفته آتي تعيين خواهد شد.

گزارش// فاطمه همتي آذر

"انتهاي پيام"/پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار