شهادت جهادگر ضد استعمار انگلیس،تولد «ژرژ سورا» نقاش بزرگ فرانسوی، تسلیم نهایی کشور ژاپن در برابر متفقین و پایان جنگ جهانی دوم و... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 11 شهریور 1391 خورشیدی، 14 شوال 1433 هجری و 1 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:
 
 
شهادت جهادگر ضد استعمار انگلیس «رییسعلی دلواری» (1294 ش)

رییسعلی در سال 1261 ش در بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت، جوانی 24 ساله، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و در حب وطن و توکل به خدا، ضرب المثل بود. رییسعلی بعد از تصرف بوشهر توسط انگلیسی‌ها به مقابله با تجاوزگران پرداخت. در پی عزم انگلیسیها به تصرف دلوار رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را که قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‌کند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید. رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 ش در 33 سالگی، از پشت هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.

 
رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه «حاج ملاعلی واعظ خیابانی» (1327 ش)

ملاعلی واعظ خیابانی در سال 1245 ش در تبریز به دنیا آمد. ایشان از جوانی به مطالعه کتاب و تالیف و تصنیف آثار مشغول بود و کتب متعددی شامل 27 جلد پدید آورد که وقایع الایام در 5 جلد، منتخب المقاصد و مُنتخب الفوائد در 9 جلد و علمای معاصرین از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه واعظ خیابانی همچنین از محضر حضرات آیات عظام سیدابوالحسن اصفهانی، سید حسین قمی، سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای و سید حسین بروجردی اجازه روایت و از برخی دیگر اجازات امور حسبیه نیز دریافت نموده است. ایشان سرانجام در دوازدهم شهریور 1327 ش در 82 سالگی بدرود حیات گفت.


درگذشت فیزیکدان شهیر دکتر «محمود حسابی» پدر فیزیک نوین ایران (1371 ش)

محمود حسابی در سال 1281 ش در تهران دیده به جهان گشود. پدرش سفیر کبیر ایران در بغداد بود که پس از مدتی بدون خانواده‌اش به ایران بازگشت و از آن پس، استاد با فقر و تنگدستی، تحصیلات خود را ادامه داد. وی اندیشمندی بود که تنها به یک رشته از علوم و فنون بسنده نکرد و از سن 17 سالگی موفق به اخذ مدارج عالی تحصیل گردید. از جمله این مدارک علمی می‌توان به کارشناسی ادبیات، علوم، مهندسی راه و ساختمان، معدن، برق، زیست‌شناسی و دکترای فیزیک اشاره کرد. او به زبان‌های رایج دنیا مانند عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه، آشنایی کامل داشته و با زبان‌های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اَوِستا، ترکی و ایتالیایی و روسی نیز آشنا بود.

دکتر حسابی تنها شاگرد ایرانی آلبرت انیشتین بود. وی پایه‌گذار ده‌ها مرکز علمی، صنعتی، فرهنگی و خدماتی در کشور بود که عبارتند از: دانشسرای عالی، اولین ایستگاه هواشناسی، دانشکده فنی و دانشکده علوم دانشگاه تهران، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، انجمن موسیقی ایران و فرهنگستان زبان ایرانی و ... معروف‌ترین تئوری علمی دکتر حسابی، نگره بی‌نهایت بودن ذرات است که بالاترین نشان کشور فرانسه را برای ایشان به ارمغان آورد. پروفسور محمود حسابی سرانجام در دوازدهم شهریور 1371 ش در نود سالگی در بیمارستان دانشگاه ژنو بدرود حیات گفت. پیکر وی بر حَسَب وصیتش در تفرش به خاک سپرده شد.

 
تولد «ژرژ سورا» نقاش بزرگ فرانسوی (1859 م)

ژرژ سورا در دهم ماه مارس سال 1859 م در فرانسه به دنیا آمد. او از 17 سالگی به آموختن هنر نقاشی پرداخت و طی مدت کوتاهی، در شمار نقاشان معروف عصر خود درآمد. پس از چندی، سورا و جمع دیگری از نقاشان جوان که از روش نمایشگاه رسمی فرانسه ناراحت بودند و نظرات داوران آن را مردود می‌دانستند گروه نقاشان مستقل را بنیاد نهادند. وی مکتب و اصول جدیدی را بنا نهاد و آن را پوانتیلیسم یا نقطه‌پردازی نامید و آثار متعددی خلق کرد که یکشنبه تابستانی در تفریح‌گاه، بیشه و مدل‌های نقاشی از آن جمله‌اند. سورا، در 29 مارس 1891 م در 32 سالگی درگذشت.

 
آغاز قیام «اردشیر بابکان» سرسلسله پادشاهان ساسانی علیه اشکانیان (223 م)

بر اثر انحطاط دولت مرکزی اشکانیان اردشیر بابکان، یکی از امیران دست نشانده پارس، قدرتی به هم رسانید و بر ضد اردوان پنجم، بیست و هشتمین و آخرین پادشاه اشکانی سر به شورش برداشت. با قتل اردوان پنجم، اردشیر بابکان خود را شاه خواند و پس از استیلا بر تمامی ایران، سلسله پادشاهی ساسانیان را اعلام کرد. وی تمام شاهزادگان اشکانی را از دم تیغ گذراند و بدین ترتیب دولت اشکانی پس از 470 سال حکومت، منقرض شد. با انقراض اشکانیان، حکومت ساسانیان آغاز شد که حدود 430 سال به طول انجامید.

 
مرگ «ویلیام هَمیلْتون» ریاضی‌دان بزرگ ایرلندی (1865 م)

ویلیام راون هَمیلْتون در چهارم اوت 1805 م در دوبْلین پایتخت ایرلند به دنیا آمد. در سه سالگی خواندن و نوشتن را آموخت و تا سن 14 سالگی به زبان‌های لاتین، یونانی، عبری، سانسْکریت، عربی و فارسی تسلط یافت. در 15 سالگی مسیر زندگی همیلتون در اثر برخورد و مصاحبه با یکی از ریاضی‌دانان امریکایی به کلی تغییر کرد و از آن پس به ریاضیات علاقه‌مند شد. همیلتون در 43 سالگی به ریاست آکادمی سلطنتی ایرلند رسید و پس از چندی به کشف بزرگ‌تری در ریاضیات نائل آمد و آن، حساب کواتِرْنیون بود. کواترنیون، نوعی از اعداد مختلط است که در تعبیر و تفسیر فضای چهار بُعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویلیام راون همیلتون به عنوان بزرگ‌ترین ریاضی‌دان بریتانیایی پس از اسحاق نیوتن، سرانجام در دوم سپتامبر 1865 م در شصت سالگی درگذشت.

 
تسلیم نهایی کشور ژاپن در برابر متفقین و پایان جنگ جهانی دوم (1945 م)

با دستور هاری ترومن ریاست جمهوری امریکا مبنی بر استفاده از بمب هسته‌ای را در جنگ علیه ژاپن، در ششم و نهم اوت همان سال، دو بمب هسته‌ای بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی فرو ریخته شد. در اثر انفجار عظیم این دو بمب و تاثیرات تشعشعات رادیواکتیویته ناشی از انفجار آن‌ها، بیش از 200 هزار ژاپنی کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر مصدوم شدند و خسارات فراوانی به بار آمد. در نهایت پس از آن که در هشتم مه، تمامی واحدهای آلمان در اروپا تسلیم شدند، در 14 اوت همان سال، ژاپن شکست خود را اعلام کرد و تسلیم بی‌قید و شرط را پذیرفت.

 
مرگ «ایلیا اِرِنْبورْگْ» ادیب و نویسنده بزرگ روس (1967 م)

ایلیا گریگوریویچ اِرِنْبورْگْ، در 17 ژانویه 1891 م در کیِف اوکراین به دنیا آمد. در جوانی راهی فرانسه شد تا این‌که هم‌زمان با پیروزی انقلاب شوروی در سال 1917 م به کشورش بازگشت. اِرِنبورگ در وصف و صراحتِ بیان، استادی و نیرومندی خاص دارد. از اِرِنبورگ آثار متعددی برجای مانده که راه‌های اروپا، اندیشه‌هایی درباره آینده، حکایات جنگی، صلح، توفان و رویدادهای زمین از آن جمله‌اند. هم‌چنین ماجراهای شگفت‌انگیز ژولیو ژورِنیتو را که هجو غرب است بهترین کار او می‌دانند. ایلْیا اِرِنْبورْگْ سرانجام در دوم سپتامبر 1967 م در 76 سالگی درگذشت.

برخی از رویدادهای 2 سپتامبر

1666: حریق گسترده لندن موجب سوختن 13 هزار ساختمان در این شهر شد.

1898: تصرف مجدد سودان توسط نیروهای انگلیسی در جنگ «ام دورمان». ژنرال کیچنر در این جنگ نیروهای انگلیسی را فرماندهی می‌کرد.
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر می شود‌
آخرین اخبار