بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران-

آیه 50 سوره انعام

قُلْ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَکُمْ إِنِّي مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَ فَلا تَتَفَکَّرُونَ

(ای رسول ما) بگوی: من نمی گویم که گنجینه های الهی نزد من است و علم غیب نیز ندارم و نمی گویم از فرشتگانم؛ من تنها از آنچه به وحی دریافته ام پیروی می کنم و باز ایشان را بگو آیا بینا و نابینا با هم برابرند، آیا شما در این امور اندیشه نمی کنید؟

*خداوند مکرر پیامبر اکرم را در قرآن از صفاتی که مریدان جاهل از او نقل می کنند یا انتظار دارند دور کرده است که بدانید پیامبر دروغگو نیست، فرشته نیست و گنج و طلسم هم ندارد و نا میرنده نیست بلکه به او خطاب می شود:«انک میت». بلکه پیامبر بشری است چون دیگر مردمان با این امتیاز خاص که به او وحی می شود و هر چه می کند به تبعیت از وحی الهی است.

*این وحی گویی چشم بصیرتی است که ساحت تازه ای از حیات را به او نشان می دهد و در مقابل این بینایی، عامه مردمان نابینا هستند و هرگز بینا و نابینا با هم برابر نیستند و یک بینا می تواند هزاران هزار نابینا را چراغ هدایت شود.

*در مقام مقایسه باید گفت خلق نابینا نیستند و در فطرت خود از نور الهی برخوردارند الا آنکه به سبب جهل و غفلت و غلبه هواهای نفسانی خود را از این نور کحروم می کنند.

*محمد هزار جفت چشم است که خدا از آسمان فرستاده است. بسیاری از مردمان گمان دارند که رسول از جنس فرشته است یا همچون خداوند علم غیب دارد و ... در حالی که رسول از جنس خود آنهاست که می خورد و می آشامد، ازدواج می کند و صاحب فرزند می شود و در کارها با مردم مشورت می کند الا آنکه پیرو هوای نفس نیست.

*بسیاری از متفکران و محققان عربی امتیاز حضرت محمد را در همین مردمی بودن و دور بودن او از عجایب و غرائب و اسرار دانسته و گفته اند دین او همگام با نیازهای مادی و معنوی و ... بشریت است. اصول آن همه معنوی و احکام آن هماهنگ با فطرت است چنانکه در حدیثی از او آمده است: «هر کس یه منجم و غیبگو معتقد باشد به من ایمان نیاورده است».


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار