نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که حدود 90 درصد موارد لیشمانیوز احشایی درسنین کمتر از پنج سال دیده می شود و شیوع این بیماری در سایر گروههای سنی بسیار کمتر است.

موسی رحمانی نژاد، کارشناس ارشد انگل شاسی پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: لیشمانیوز احشایی یکی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان است که توسط انگل های تک یاخته ای داخل سلولی از جنس لیشمانیوز ایجاد می شود.

وی با اشاره به ویژگی های اپیدمیولوژیک و دموگرافیک لیشمانیوز به ویژه لیشمانیوز احشایی در مناطق روستایی شایعتر از مناطق شهری است و انتقال محلی آن در استان های شمال غربی کشور بیشتری دیده می شود.

رحمانی نژاد با بیان اینکه لیشمانیوز جلدی در کودکان شیوع گسترده ای دارد،‌تأکید کرد: نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان دادکه حدود 90درصد موارد لیشمانیوز احشایی در سنین کمتر از پنج سال دیده می شود و شیوع این بیماری در سایر گروههای سنی بسیار کمتراست.

وی یادآور شد: خوشبختانه در سالهای اخیر با اجرای برنامه های کنترلی، موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از لیشمانیوز در کشور به ویژه در مناطق با شیوع بالا از نظر این بیماری، کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.

رحمانی نژاد خاطرنشان کرد: ادغام مراقبت بیماری در سیستم شبکه تقویت و تشدید نظام مراقبت و گزارش دهی بیماری و انجام برنامه های مداخله ای، از جمله دلایل کاهش موارد ابتلا و مرگ ومیر ناشی از لیشمانیوز به ویژه نوع احشایی این بیماری در کشور بوده است. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار