دو جوان موفق همدانی گامی بلند در پژوهش و تحقیق در زمینه بررسی تاثیرات حجامت بر سیستم ایمنی بدن حیوانات، طراحی مدل آزمایشگاهی حجامت درمانی و تاثیر آن بر پیشگیری و درمان بیماری مشترک لیشمانیوز یا سالک برداشتند.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ،  این پژوهش برای نخستین بارتوسط زهرا آئینی و امین افصحی در کشور و حتی جهان به انجام رسید.
 شاید یکی از دلایل وجود ابهام و تناقض در مورد حجامت در دنیای امروز عدم وجود مدل آزمایشگاهی آن است، زیرا در دنیای علمی امروز برای پذیرش یک دارو یا روش درمانی در قدم اول باید تاثیرات آن، در مدل حیوانات آزمایشگاهی بررسی شود.
 این مهم( طراحی مدل آزمایشگاهی) در مورد حجامت توسط این دوجوان به انجام رسید.
به علاوه یکی از مشکلات عمده در درمان بیماری های دام، هزینه سنگین درمانی و از طرفی تاثیرات منفی برخی داروها بر بافت و سیستم بدن حیوان است. در این پروژه، یک روش درمانی کاربردی، کم هزینه و خودکفا بر پیشگیری و درمان بیماری های دام مورد بررسی قرار گرفت .
همچنین تاثیر حجامت بر پیشگیری و درمان یکی از بیماری های مهم مشترک مناطق گرمسیری دنیا یعنی لیشمانیوز مورد بررسی قرار گرفت.
علاوه بر موارد یاد شده ، این دو جوان پژوهش دیگری نیز در زمینه کشت سلول انجام داده و به بررسی امکان استفاده از سرم ها و مایع کیست های هیداتیک مختلف به جای سرم جنین گوساله(FBS) در کشت انگل لیشمانیا ماژور پرداختند.
لازم به ذکر است که سرم جنین گوساله یکی از الزامات کشت این انگل می باشد که گران بودن اين ماده، احتمال آلودگي آن با ويروس ها، باكتري ها يا پريون ها و هم چنين قرباني كردن تعداد زيادي جنين هاي رسيده گاو هاي حامله از جمله مشکلات استفاده ازآن می باشد. در این پروژه نیز چند ماده ارزان و مفید به عنوان جایگزین FBS معرفی شد.
قطعا تحقیقاتی که برای اولین بار صورت می گیرد نیاز به افراد با تجربه و امکانات فوق العاده دارد اما این دو جوان با کمترین امکانات و بدون هیچ تجربه قبلی پا به عرصه بزرگی گذاشتند، و با تلاش و کوشش و استعداد بالای خود توانستند علاوه بر بررسی اثرات حجامت بر حیوانات که در دامپزشکی دارای اهمیت می باشد، با طراحی مدل حیوانات آزمایشگاهی آن، به بررسی تاثیرات این روش درمانی قدیمی و کاربردی در درمان بیماری های انسانی نیز کمک نمایند./س
برچسب ها: محققان ، کشت ، انگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.