به دليل نداشتن استاندارد پلاسما در برخی از کشورهاي دنیا سالانه 6 میلیون لیتر پلاسما دور ریخته می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در مراسم اعلام نتایج کارآزمایی فاکتور 7 افزود: در سال های اخیر با تغییر و تحولاتی که در سیستم وزارت بهداشت صورت گرفته سیاست این وزارت خانه به سمت کارهای علمی و تحقیقات و اهمیت دادن به کارهای بالینی حرکت کرده است.
 
وی ادامه داد: در دنیا 6 میلیون لیتر پلاسما از خون هایی که توسط مردم اهدا می شود دور ریخته می شود که کشور ما هم از این امر مستثني نیست چرا که پلاسمای این کشورها به عنوان پلاسماهای استاندارد مورد تائید نیستند.
 
وی با اشاره به این که تولید فاکتور 8 نوترکیب از 20 سال پیش در دنیا استارت خورده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم در داخل، سهم بازار دارویی را افزایش دهیم باید پلاسمای خونی داشته باشیم به طوری که این محصولات را تولید و حتی به کشور دیگر صادر کنیم.
 
ابوالقاسمی با بیان این که داشتن دانش فنی، تکنولوژی و منابع مالی از جمله مهم ترین عواملی است که باید در جهت تولید دارو به آن ها توجه شود عنوان کرد: تنها 1.3 تا یک چهارم پلاسمای خون های اهدایی مردم استفاده می شود همچنين در سال دو میلیون خون گیری در سازمان انتقال خون که 500 هزار واحد پلاسما در کشور مورد استفاده قرار می گیرند.
 
وی ادامه داد: در دنیا واحدهای پالایش زیادی وجود دارد به طوری که این پالایشگاه ها 35 تا 40 میلیون لیتر ظرفیت دارند ولی در حال حاضر ما از این تعداد ظرفیت 28 میلیون لیتر را مورد استفاده قرار می دهیم.
 
** در گذشته 27 تا 70 میلیون دلار صرف واردات فاکتور 7 می کردیم
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ما تنها کشوری هستیم که برای خون  پولی دریافت نمی کنیم و از گلبول قرمز و پلاکت خون های اهدایی استفاده می کنیم.
 
در گذشته 27 تا 70 میلیون دلار واردات فاکتور 7داشتیم به این منظور وزارت بهداشت اجازه داد که داروهای مشتق از پلاسما از شرکت های غیر دولتی با نظارت سازمان غذا و دارو  تولید شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما بالاترین میزان اهدای خون را در منطقه داریم که صد در صد داوطلبانه است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.