استاد انسان شناسي و مردم شناسي دانشگاه تهران با اشاره به رويارويي آيندهء احتمالی طرفداران تئوری خلافت و امامت با یکدیگر اظهار داشت: پیش بینی می شود که با پیروزی طرفداران تئوری امامت بر خلافت یک تحول بزرگی در جهان رخ دهد .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، ابراهیم فیاض در جمع هنرمندان مسجدی در مشهد، تئوری خلافت را دشمن اصلی رابطه دین و هنر برشمرد واظهار داشت: تئوری خلافت که توسط وهابیت تبلیغ می شود با مخالفت با رابطه دین و هنر ، دینی خشک را ترویج می دهد که بعد از دوره معاویه نتیجه آن موسیقی فاسد و داستان‌هایی مانند شب های دجله و فرات بود.

وي با بيان اينكه این هنر فاسد با حمله مغول پاک شد افزود: تئوری امامت متفاوت با خلافت است و در همه عرصه‌ها پيشرو است، به طوریکه موسیقی مناجات امام علی(ع) در مسجد کوفه و دعای عرفه امام حسین(ع) دارای ریتم خاصی بود.

وی آشوب های داخلی سوریه را جنگ طرفداران خلافت با پیروان تئوری امامت برشمرد و ابراز داشت: القاعده خلافتی و حزب الله لبنان امامتی هستند و دموکراسی سکولار و لائیک ریشه در تئوری خلافت دارد.

این دانش اموخته حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امامت به دلیل لطافتی که دارد می تواند تبدیل به هنر شود، خاطرنشان کرد: تئوری خلافت ضد هنری است به همین دلیل انحراف در هنر ایجاد شد.

وي افزود: نخستین چیزی که در اسلام مبنای هنر بوده اذان و صدا است چراکه اذان تبدیل دین به هنر در جامعه آن روز می‌باشد.

وی با بیان اینکه دعاها و اذان دارای ریتم خاصی هستند افزود: هم اکنون در مسجدها موسیقی اذان به عنوان بزرگترین سرمایه‌مان از بین رفته است از این رو باید موضوع موسیقی در اذان و دعاها را بیابیم.

فیاض ادامه داد: شخصیت ما در فضای موسیقی و هنری شکل می گیرد که این کاراکترهای شخصیتی ما، بسیجی يا هنرمند بودن را ایجاد می کند.

وي با تاثیر هنر موسیقی در ایجاد شخصیت گفت: اگر موسیقی را محدود کنیم نباید صدای قاریان قرآنی مانند سادات فاطمی و عبدالباسط را شنید.

اين كارشناس حوزه مردم شناسي افزود: موسیقی با جان انسان ممزوج بوده و موسیقی به فلسفه که عقلانیت عمومیجامعه و تمدن و پیشرفت را ایجاد می‌کند ختم می شود.

وي با بیان اینکه حوزه های فرهنگی ایران جهانی است،اظهار داشت: ایران دارای فرهنگ های مختلف از جمله کویری با مرکزیت اصفهان، البرزی با مرکزیت تهران، زاگرسی با مرکزیت شیراز می باشد و همچنین مشهد دارای فرهنگ شرقی است که تا ژاپن ادامه دارد.

فیاض با بیان اینکه نباید تاریخ را با دید متعصبانه مطالعه نمود ابزار داشت: نباید تعصب ایرانی گری کور داشته باشیم چراکه آینده را با تاریخ واقع گرایانه پیدا می کنیم و در خواهیم یافت که ما می توانیم آمریکايي‌ها را نيز شیعه کنیم همچنان که هم اکنون تعداد بسیاری از مردم غرب به شیعه می‌گروند.

پنجمين همايش انديشه هاي آسماني به همت ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور، باحضور هنرمندان برگزيده كانون ها از سراسر كشور در دو بخش برادران و خواهران، شهريورماه در مشهد برگزار مي‌شود./س


برچسب ها: استاد ، انسان ، شناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.