پایگاه «اسپنیا آنلاین»با اشاره به عواقب جبران‌ناپذیر حمله احتمالی به ایران می‌نویسد:مردم آمریکا از مناقشه در خاورمیانه منزجر هستند و با افزایش سرسام‌آور بهای نفت، اختلال در ترانزیت آن در تنگه هرمز، شکست در منطقه و افزایش هزینه‌های زندگی،به سرعت علیه کاخ سفید موضع می‌گیرند و این پایان کار اوباما است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی «آسپنیا آنلاین» در مقاله‌ای به قلم «جان.سی هولسمان» درخصوص «تاثیر حمله اسرائیل به ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا»، با اشاره به نتایج حاصل از بررسی وضعیت اوباما و رقیب اصلی‌اش و رقابت تنگاتنگ این دو با یکدیگر توضیح می‌دهد که هر تغییر و تحولی در شرایط داخلی آمریکا یا در سطح جهانی می‌تواند کفه ترازوی انتخابات را به نفع اوباما یا به سود رقیب جمهوری خواه او سنگین کند که در این میان خواست اسرائیل برای حمله به ایران و زمان آن، بیش از بقیه تحولات احتمالی بر سرنوشت انتخابات ماه نوامبر تاثیر خواهد گذاشت.

*شانس پیروزی اوباما و رقیبانش بسیار به هم نزدیک است

روند طولانی و نفس‌گیر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مراحل پایانی خود را می‌گذراند و وضعیت اوباما، کماکان مانند وضعیت او طی سال گذشته و بسیار نزدیک به وضعیت رقبای اصلی اوست. بررسی موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» از وضعیت «مجمع انتخاباتی»، گویای آن است که تعداد آرای کاخ سفید فقط قدری از 300 بیشتر است و این در حالی است که هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، از مجموع 538 رای به حداقل 270 رای انتخاباتی نیاز دارد تا بتواند به کاخ سفید راه یابد. با این حال، در حال حاضر 10 ایالت هستند که  نتایج نظرسنجی¬های انجام شده در آنها در حاشیه خطا قرار دارد و هر تغییری در این آمار می‌تواند بر سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد. آرای ایالات «فلوریدا»، «اوهایو» و «ویرجینیا» تاثیر زیادی بر نتایج انتخابات دارد و تا به حال وضعیت آرای آنها ثابت نبوده است.

*خیلی بعید است که اوضاع اقتصادی آمریکا بهتر شود

این داده‌ها برای اوباما بسیار تعیین کننده هستند و احتمال بروز هر گونه تغییری چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی بر امکان پیروزی او در انتخابات تاثیر خواهد گذاشت و این در حالی است که تغییر شرایط چندان برای «میت رامنی»، رقیب جمهوری خواه او نگران کننده نیست. اینکه تا ماه نوامبر هیچ اتفاق تاثیرگذار و قابل توجهی در سطح داخلی و بین المللی روی ندهد، غیرممکن است و اگر رئیس جمهور کنونی آمریکا چنین تصوری داشته باشد، به یک خیال بچه گانه دل خوش کرده است. مثلا خیلی بعید است که اوضاع اقتصادی بخصوص نرخ بیکاری، رشد تولید ناخالص ملی یا کسری بودجه سالانه که بالغ بر یک تریلیون دلار طی چهار سال آتی برآورد شده، تغییر کند. به عبارتی آقای رئیس جمهور با چنگ و دندان موقعیت کنونی خودش را حفظ کرده است و هر گونه تغییر منفی در شرایط اقتصادی، می‌تواند برای او بسیار گران تمام شود.

*حمله احتمالی به ایران شرایط پیچیده‌ای برای اوباما ایجاد کرده است

از سوی دیگر دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی هم با رویداد بسیار مهم و دور از انتظاری درگیر است؛ حمله اسرائیل به ایران. چنین بحرانی می‌تواند بسیاری از معادلات را دگرگون کند و بر خیلی چیزها تاثیر قابل توجهی بگذارد و در این میان، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 بیش از بقیه چیزها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در حال حاضر «اوباما» و «رامنی»، دو بازیگر اصلی این بازی، رقابت تنگاتنگی با هم دارند و در صورت وقوع این بحران نظامی، قطعا پیش بینی اینکه رئیس جمهور آینده ایالات متحده چه کسی خواهد بود، دشوارتر خواهد شد. به عبارتی ممکن است سیاست خارجی بحث برانگیز آمریکا همه تغییرات آتی را رقم بزند. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توان فهمید این بحران نظامی تا قبل از روز انتخابات در ماه نوامبر روی خواهد داد یا خیر.

*اسرائیل در این اندیشه است که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند

«سر لارنس فریدمن»، کارشناس بریتانیایی برجسته روابط بین الملل، راجع به تصمیم گیری‌های بازیگران سیاست بین الملل معتقد است که  برغم اینکه سیاست مداران در دروغ پردازی و بلوف زدن بسیار قهار هستند ولی یک اصل بدیهی در روابط بین الملل وجود دارد و  آن این است که اکثر تصمیم گیرندگان عرصه سیاست، در اکثر اوقات از آنچه که می‌گویند هدفی دارند و هدف خود را بیان می‌کنند. در مورد «نتانیاهو»، نخست وزیر و «ایهود باراک» وزیر دفاع اسرائیل که محورهای تصمیم گیری اسرائیل هستند نیز چنین است.

*به نظر تحلیل‌گران احتمال حمله به ایران بسیار کم است

اکثر تحلیل‌گران سیاست خارجی، اولین اصل تحلیل رفتار بازیگران بین المللی را فراموش کرده‌اند که: وقتی می‌خواهید واکنش احتمالی کسی را پیش بینی کنید، برداشت و واکنش خودتان را بیان نکنید بلکه عکس العمل او را در ذهن‌تان تجسم کنید. همین خطا باعث شده که بسیاری به احتمال روی دادن این حادثه مهم و دور از انتظار توجهی نکنند چون به جای اینکه تصورات و ذهنیت بازیگران اسرائیلی را تجسم کنند، ذهنیت و افکار خودشان را مد نظر قرار می‌دهند. آنها با خود می‌گویند که اگر جای نتانیاهو بودند برای ایجاد یک وقفه یک تا دو ساله در برنامه هسته‌ای ایران، ائتلاف جهانی برای تحریم‌ها را بر هم نمی‌زدند و با شعله‌ور کردن آتش خشم اعراب، برای دولت‌های عربی طرفدار غرب مانند مصر و اردن و عربستان سعودی دردسر ایجاد نمی‌کردند اما آنها فراموش کرده‌اند که جای نتانیاهو نیستند و مانند او فکر نمی‌کنند.

*اکثر غربی‌ها معتقدند نتانیاهو بلوف می‌زند

نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل به شدت تحت تاثیر پدر و برادر خود است. پدر او، «بنزیون»، از نظریه پردازان مشهور صهیونیسم و فردی بسیار تندرو بود. «یوناتان»، برادر ارشد او، افسر ارتش بود که از نمادهای شجاعت ارتش به شمار می‌آید. او در جولای سال 1976، در جریان عملیات آزادسازی مسافران هواپیمای فرانسوی در «انتبه» در کشور اوگاندا کشته شد. به نظر نمی‌رسد چنین کسی تحت هیچ شرایطی بگذارد دشمن قسم خورده اسرائیل به توان هسته‌ای دست یابد تا بتواند آن را نابود کند.

این خصوصیات فردی و دکترین استراتژیک اسرائیل و علت بنیان گذاری آن با هم گره خورده‌اند و باید آنها را هم راستا و در کنار یکدیگر دانست. نباید فراموش کرد که نقطه مشترک این دو این است که یهودیان هرگز حفاظت استراتژیک از خود را به دست هیچ قدرت دیگری غیر از خود نخواهند سپرد و تفاوتی ندارد که این قدرت دوست آنها باشد یا دشمن آنها. اخیرا نتانیاهو این مطلب را علنا به همه گوشزد کرده است و مثل همیشه اکثر غربی‌ها معتقدند نخست وزیر اسرائیل بلوف می‌زند.

*گذشت زمان به نفع ایران است

همان طور که نتانیاهو گفته، اگر او نتواند در پاییز امسال به ایران حمله کند به این معنا خواهد بود که او ابتکار عمل استراتژیک را از دست داده است چرا که زمان به سرعت می‌گذرد و گذشت زمان به نفع ایران است. تاسیسات هسته‌ای «فردو» که تا چندی قبل مخفی بود، در عمق 290 فوتی زیر قله کوهی اطراف قم واقع شده است. این تاسیسات تا پایان امسال به قدری مستحکم و دور از دسترس خواهد شد که نیروی هوایی اسرائیل نخواهد توانست آن را هدف قرار دهد.

اینجاست که دولت نتانیاهو دچار بی‌ثباتی و تزلزل سختی خواهد شد؛ یا باید در اختیار دولت اوباما و در سایه آنها باشد و تلاش کند این متحد خود را که واضحا تمایلی به حمله به ایران ندارد، متقاعد کند که به جای آنها این کار را انجام دهد یا  اینکه همچنان زیر شمشیر ایران در تب و تاب باشد.

*حمله به ایران، اوباما را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد

اگر در چند هفته آتی حمله‌ای صورت بگیرد، بدون شک تبعات و عواقب آن تاثیر قابل توجهی بر رقابت انتخاباتی خواهد گذاشت. می‌توان گفت که اوباما به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت ولی با در نظر گرفتن اینکه سرنوشت انتخابات در فلوریدا رقم می‌خورد و به طور کامل به رای یهودیان آمریکایی ساکن در آن بستگی دارد، دولت او در چنین وضعیت دشواری از اسرائیل حمایت خواهد کرد؛ وضعیتی که می‌تواند بر سیاست ایالات متحده در منطقه تاثیرات منفی عمیقی بگذارد. با این تفاسیر، قطعا ایالات متحده به طور ناخواسته در بحران متعاقب چنین حمله‌ای گرفتار خواهد شد. قاعدتا انتظار می‌رود که چنین حادثه غیرمنتظره‌ای به مذاق مستاجر کنونی کاخ سفید خوش بیاید؛ چرا که  این حادثه موجب می‌شود برای مدت کوتاهی هم که شده، عموم مردم از رئیس جمهور حمایت کنند و این اقبال عمومی می‌تواند اوباما را در کاخ سفید ابقا کند. البته نمی‌توان از این بابت کاملا مطمئن بود.

*تبعات سومین درگیری در خاورمیانه، به حضور اوباما در کاخ سفید خاتمه خواهد داد

روی دیگر سکه این است که مردم از اینکه برای بار سوم درگیر یک مناقشه دیگر در خاورمیانه شده‌اند منزجر شوند و با مشاهده افزایش سرسام آور بهای نفت، بر اثر تلاش ایران برای مین‌گذاری در تنگه هرمز، اختلال در ترانزیت در آن یا صرفا تهدید به بستن آن، شکست آشکار سیاست‌های آمریکا در منطقه و افزایش هزینه‌های زندگی به سرعت علیه کاخ سفید موضع بگیرند و اعتراض کنند که چرا این سیاست خارجی شکست خورده چندین سال است که همچنان ادامه دارد و خشمگینانه خواهان خاتمه آن شوند. این شرایط می‌تواند پایان کار آقای رئیس جمهور را رقم بزند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: اوباما ، ایران ، حلمه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار