اين ۱۰ اثر تاريخي جزو پيشنهادهاي خراسان رضوي در پنجمين اجلاس شوراي ثبت ملي بود که با حضور معاون ميراث فرهنگي استان در استان البرز ثبت ملي شد

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي درباره جزئيات اين ۱۰ اثر تاريخي استانافزود: آرامگاه منسوب به «خواجه عبدا... عبدالرزاق» در روستاي گاه شهرستان چناران يکي از اين آثار تاريخي است که به صورت مشروط در فهرست آثار ملي ثبت شده است و بايد نواقص آن رفع شود.

 

حسين عباس زاده گفت: آرامگاه منسوب به خواجه عبدا...عبدالرزاق متعلق به دوره ساساني و قرون اوليه اسلامي است.

 

وی سپس از «تکيه سفلي کنگ» در طرقبه شانديز به عنوان يکي ديگر از آثار ثبت شده در فهرست  ملي ياد مي کند و افزود: «تکيه سفلي کنگ» در طرقبه شانديز، «پاياب ميانده دلويي» در گناباد و «مسجد جامع ايزي» در سبزوار، ۳ اثر متعلق به دوره قاجاريه است که در پنجمين اجلاس شوراي ثبت کشور، ثبت ملي شد.

 

معاون ميراث فرهنگي خراسان رضوي درباره ديگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي اظهارکرد: «آب انبار باغ آسيا» در گناباد و متعلق به دوره پهلوي اول، «محوطه ملا امام» در سبزوار که به دوره ساساني و قرن پنجم هجري تعلق دارد و «تپه کال صبي» در شهرستان زاوه متعلق به قرون اوليه اسلامي آثار تاريخي ديگر اين استان است که در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيد.

 

عبا س زاده گفت: «پناهگاه زيرزميني سلطان آباد» مربوط به قرون مياني اسلامي در شهرستان خوشاب، «تپه ابراهيم آباد» در شهرستان جوين و همچنين «محوطه تاريخي کاخ ملکه بت خواه» در شهرستان کلات متعلق به دوره ساساني و قرون اوليه اسلامي آثار تاريخي غيرمنقول پيشنهادي خراسان رضوي است که در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

 

مسجد جامع ايزي سبزوار يکي از آثار تاريخي استان است که نامش به تازگي در فهرست آثار ملي جاي گرفت اين مسجد يکي از بنا هاي تاريخي دوره قاجاري است که در روستاي ايزي سبزوار واقع شده است .

 

حسينيه سفلي کنگ که در محله «ميانده» روستاي کنگ در طرقبه شانديز واقع شده يکي ديگر از آثار ثبت ملي شده استان است اين بنا با ۸متر ارتفاع داراي زيربناي تقريبي ۳۲۰ متر است که دو طبقه دارد.

 

يکي ديگر از اين آثار جديد ثبت شده در فهرست آثار ملي «پناهگاه زيرزميني سلطان آباد» در خوشاب است. اين پناهگاه در زمان حمله و تهاجم به شهر مورد استفاده قرار مي گرفته است به همين دليل از خانه هاي اين شهر به آن دسترسي وجود دارد.

طراحي سيستم هاي تهويه و نور نشان مي دهد که در ساخت آن از معماري پيشرفته اي استفاده شده است.

 اين پناهگاه زيرزميني توسط دهليزهايي به دشت ها و راه هاي امن باز مي شده است تا در صورت سقوط دژهاي دفاعي مردم از تعدي دشمن در امان باشند.

 

همچنين «موسيقي مقامي»، «هنر انگشترسازي مشهد» و دو اثر معنوي خراسان رضوي بود که در پنجمين اجلاس شوراي ثبت کشور، ثبت ملي شد.

عباس زادگفت: پرونده موسيقي مقامي شرق خراسان به عنوان يکي از کهن ترين آثار شفاهي شرق کشور در پنجمين اجلاس شوراي ثبت کشور بررسي و در فهرست آثار ملي ثبت شد.

وی درباره ضرورت ثبت اين اثر معنوي در فهرست آثار ملي ، مي گويد و تاکيد کرد: ثبت موسيقي مقامي شرق خراسان به دليل اين که در آستانه فراموشي است ضروري به نظر مي رسيد که خوشبختانه انجام شد.

 

 

هنر فيروزه تراشي نيز به ‌عنوان کهن‌ترين هنر سنتي و بومي خراسان‌رضوي در فهرست ميراث معنوي کشور به ثبت ‌رسيد.

 

قدمت تراش فيروزه در استان خراسان رضوي به بيش از 6 هزار سال پيش مي‌رسد و فيروزه مرغوب استان که از معدني واقع در شهرستان فيروزه بدست مي‌آيد در زمره جواهراتي است که در انواع عجمي، چغاله، شجري شکوفه، عربي به توفال، توفال سفيد رنگ و توفال نيم رنگ شناخته ‌مي‌شود.

 اين فيروزه در حال حاضر به طور گسترده در سطح کشور و خارج از مرزهاي ايران عرضه مي‌شود.

 

عباس زاده همچنين از هنر انگشترسازي در مشهد به عنوان يک هنر کهن و اصيل ياد کرد و گفت: هنر انگشترسازي مشهد نيز به عنوان يکي ديگر از آثار معنوي خراسان رضوي در فهرست آثار ملي ثبت شد.

بهبودی

برچسب ها: ثبت ، اثر ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.