ارزش سهام واگذار شده بخش دولتي 29.800 ميليارد ريال است که در سال 90 به بخش خصوصي واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمدوند رئيس سازمان خصوصي سازي در نشست خبري امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: از اين ميان 14 هزار و 606 ميليارد ريال بابت طلب پيمانکاران و 152 هزار ميليارد ريال بابت طلب بانک ها از طريق واگذاري سهام بخش دولتي به خصوصي پرداخت شده است.

وي با بيان اينکه جمع واگذاري ها در سال 90 رقمي بالغ بر 383 ميليارد ريال بوده است گفت: از اين ميان 245 هزار و 256 ميليارد ريال سهم رد ديون دولت به ساير بخش ها پرداخت شده است و ما مکلفيم که واگذاري ها را براساس مقررات تعيين شده همچنان ادامه بدهيم، ضمن آنکه حدود 50 درصد از اين واگذاري ها به بخش خصوصي مي رسد.

رئيس سازمان خصوصي سازي در خصوص اين موضوع که اگر سهام موسسه يا شرکتي به صورت رقابتي در بازار سرمايه عرضه و به فروش نرسد چه اقدامي صورت مي گيرد گفت: در اين صورت سازمان خصوصي سازي سهام آن را براساس مقررات مي تواند براي رد بدهي ها به بنگاه هاي خصوصي بدهد.

وي در خصوص ميزان عرضه سهام در 6 ماهه اول سالجاري اظهار داشت: از ابتداي سال 91 تا تاريخ 91.6.25 به تفکيک سهام تدريجي، ترجيحي، از طريق سازمان خصوصي سازي عرضه شده است که جمع واگذاري هاي انجام شده رقمي بالغ بر 7 هزار ميليون و 422 هزار ريال سهم به بخش خصوصي واگذار شده است.

احمدوند در خصوص روند اجراي اصل 44 گفت: در سال 68 مصوب شده بود که صرفا واگذاري ها از طريق بورس انجام شود اما به علت آنکه در آن سال ها بورسي به معناي امروزي وجود نداشت اين واگذاري ها صرفا از طريق مذاکره انجام مي شد اما بعد از سال 84 به ويژه تدوين مقررات و ابلاغ سياست هاي کلي اصل 44 اين فضا شفاف تر شد و راه براي واگذاري ها از طريق بازار سرمايه فراهم شد به طوري که واگذاري هاي مهمي از کانال بورس براساس اجراي قانون اصل44 و آماده سازي شرکت ها و موسسات از طريق سازمان خصوصي سازي براي عرضه به مرحله اجرا گذاشته شده است.

وي تصريح کرد: در بحث واگذاري ها مالکيت ها از کانال بورس عرضه مي شود، ضمن ‌آنکه در اين رابطه فضاي اقتصاد بين المللي و داخلي و در کنار آن بازار پول و سرمايه نقش مهمي در نحوه واگذاري ها دارد.

**عرضه 3 هزار و 500 ميليارد تومان از دارايي هاي دولت براي پرداخت بدهي به بانک ها و پيمانکاران

احمدوند با بيان اينکه از محل عرضه هاي دولتي 3 هزار و 500 ميليارد تومان از محل دارايي هاي دولت براي پرداخت بدهي به بانک ها و پيمانکاران بخش هاي مختلف در نظر گرفته شده است درباره آخرين وضعيت پرداخت سهام عدالت گفت: براساس برنامه توزيع سهام عدالت به 6 دهک يعني 45 ميليون نفر مصوب شده بود که براين اساس براي 45 ميليون نفر فرم دعوتنامه ارسال و براساس دعوتنامه هاي ارسال شده آنها شناسايي شدند که تا پايان سال گذشته حدود 41 ميليون و 500 هزار نفر داراي فرم تکميل شده به عنوان سهامدار نهايي شناسايي شده اند و فقط 3.5 ميليون نفر باقي مانده است.

وي افزود: براي اين 3.5 ميليون نفر هم طي چند روز گذشته به همه استان ها و نهادهايي که مسئول اجراي طرح سهام عدالت هستند تا تاريخ 91.7.15 آخرين مهلت ارسال فرم سهام عدالت و شناسايي افراد واجدالاشرايط اعلام شده که اين 3.5 ميليون نفر مي توانند اين فرم را پر کنند.

وي در خصوص علت توقف پرداخت سود سهام عدالت گفت: علت توقف مربوط به قانون برنامه پنجم توسعه است زيرا براساس اين برنامه ابتدا بايد به مدت 10 سال سهامداران اقساط خود را از محل سود سهام عدالت پرداخت کنند، ضمن آنکه بعد از مدت اتمام پرداخت اقساط سهام اصلي به آنها تعلق مي گيرد.

**سهام عدالت کارگران ساختماني

وي در خصوص پرداخت سهام عدالت به کارگران ساختماني تصريح کرد: اين کار با همکاري دستگاه هاي متولي با شناسايي 3 ميليون و 300 هزار کارگر ساختماني در کشور شد که حدود يک ميليون نفر از آنها سهام عدالت خود را در قالب ساير دهک هاي قبلي دريافت کردند و فقط 2 ميليون و 300 هزار نفر باقي مانده که به همراه خانواده آنها اين رقم به 8 ميليون نفر مي رسد که براين اساس بايد يک دهک ديگر به 6 دهک قبلي اضافه شود.

در اين رابطه کارهاي اجرايي افزايش دهک ها از 6 دهک به 7 دهک توسط سازمان خصوصي سازي در حال انجام و پيگيري است.

احمدوند با بيان اينکه در زمان واگذاري سهام شرکت ها و موسسات 3 موضوع يکي اقدامات قبل از واگذاري همچون شناسايي بنگاه ها ديگري نحوه واگذاري براساس تغيير اساسنامه شرکت ها و در نهايت قيمت گذاري از مهمترين کارهاي سازمان خصوصي سازي براي واگذاري است گفت: قيمت گذاري بايد در حين واگذاري انجام شود.

براين اساس امسال 58 درصد سهام ذوب آهن اصفهان حدود 50.5 درصد سهام فولاد خوزستان، 17.5 درصد سهام خودروسازي سايپا و در آينده اي نزديک سهام بزرگترين هلدينگ پتروشيمي يعني هلدينگ خليج فارس از طريق بازار سرمايه به بخش خصوصي واگذار مي شود که هلدينگ خليج فارس از نظر ارزش سهام به عنوان بزرگترين واگذاري مربوط به اصل 44 است که حتي از واگذاري سهام شرکت مخابرات ايران بزرگتر و مهمتر است.

وي در پايان تصريح کرد: سهام نفت شيراز امروز ظرف 5 دقيقه از طريق بازار سرمايه به بخش خصوصي عرضه شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار