یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: احیا قلعه‌های تاریخی دزفول حرکتی موثر در جهت شکوفایی گردشگری شمال خوزستان است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛محمد آذرکیش   خاطرنشان کرد: دزفول شهرستانی باستانی با هویت معماری و تاریخی است که بخش‌های مهمی از تمدن کهن ایرانی را در خود جای داده و وجود آثار متعدد و متنوع در این شهرستان گواه این مدعا است. توجه به این پتانسیل‌ها فرصت‌های گردشگری مناسبی را جهت شکوفایی این صنعت در این شهرستان و شمال استان خوزستان فراهم می‌آورد.

وی افزود: یکی از جذابیت‌های آثار دزفول وجود دو قلعه تاریخی "امیربهمن ‌خان صمصام" و "محمد‌خان مستوفی" در جنوب این شهرستان است که بازمانده قلعه‌های زیادی می‌باشند که در گذشته در اطراف شهر دزفول وجود داشتند. قلعه امیربهمن ‌خان صمصام در 23 كیلومتری شهر دزفول و سه كیلومتری روستای علی شلگهی قرار دارد.

آذرکیش توضیح داد: این قلعه در گذشته متعلق به شخصی به نام امیر بهمن‌ خان صمصام السلطنه بوده است. طبق اظهارات اهالی روستای علی شلگهی این قلعه تا قبل از انقلاب به طور كامل سالم بوده و حتی در و پنجره‌های این قلعه نیز نصب بوده است اما بعد از آن که ساكنان قلعه این مكان را ترك كردند رو به فرسایش نهاد.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: اطراف این قلعه در گذشته باغی بوده و به استناد شنیده‌ها و شواهد موجود در پشت قلعه باند پروازی برای فرود هواپیمای ملخی شخصی صمصام خان احداث شده و خود او نیز خلبان بوده که بعد از متروکه شدن این قلعه و واگذاری زمین‌های اطراف آن به اهالی باغ اطراف آن خشک شده و باند فرود و محوطه قلعه نیز به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده است. اهالی اصلی قلعه در فصولی كه هوای منطقه مناسب بوده برای تفریح از شهر به این مكان می‌آمدند.

وی خاطرنشان کرد: بنای این قلعه در 2 طبقه آجری و برگرفته از نقش‌های معماری ایرانی و به خصوص آجركاری دزفول است. به كارگیری زیبای فریز، نیم ستون‌ها (كرتله)، طاق‌های رومی و سه بخشی نیز جلوه‌ای ویژه به این قلعه داده است./ع


برچسب ها: احیا ، تاریخی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.