آب مایه حیات و مهم ترین ماده برای زنده بودن و زندگی سالم است و قطعا بهداشتی بودن و نبودن آن نقش بسزایی در سلامتی انسان ها دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ براساس تحقیقات علمی بطور متوسط هر انسان در روز نیاز به 5/2 لیتر آب دارد كه از این مقدار 5/1 لیتر آن از آب موجود در مواد غذایی، بقیه از طریق نوشیدنی های مختلف و اكسید شدن مواد تامین می شود.

كارشناسان نوشیدن حداقل دو لیتر آب سالم و گوارا در روز را ضروری می دانند، چرا كه بدن ، به طور مرتب در معرض از دست دادن آب بوده به طوری كه پوست بدن و ریه ها روزانه 800 میلی لیتر ، مدفوع 100 میلی لیتر و ادرار 500 تا 900 میلی لیتر آب را از بدن دفع می كنند.

براساس یافته های موجود 83 درصد خــون ،75 درصد عضلات بدن، 74 درصد مغز ، 22 درصد استخوان ها و 25 درصد چربی های بدن از آب تشكیل شده و در مجموع 72 درصد از حجم بدن انسان از آب تشكیل شده است.

با این اوصاف وجود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از ضروریات زندگی بوده و برای جلوگیری از بیماری های مختلف و تامین سلامتی جسم باید به تامین بهداشت و سلامت آب توجهی جدی شود.

آب آشامیدنی شهر اردبیل از سالها پیش دارای معضلاتی بوده و بحث های فراوانی در باره بهداشتی و یا غیر بهداشتی بودن آن در محافل مطرح است .

از یك طرف شهروندان مكرر از كیفیت پایین و غیرقابل شرب بودن آن گله مند هستند و از طرف دیگر مسوولان بهداشتی و آب و فاضلاب معتقد به نبود مشكل بهداشتی آب اردبیل هستند.

به اعتقاد برخی از شهروندان اردبیلی عمده آب شهر اردبیل كه از سد یامچی در نزدیكی شهر نیر تامین می شود در تابستان امسال با رنگ و بویی همراه است كه مانع نوشیدن آن می شود.

موضوع بو و رنگ آب شرب اردبیل از حدود چند سال گذشته دغدغه اهالی شهر اردبیل بوده ولی مسوولان مربوطه می گویند كه مشكلی از نظر میكروبی و آلودگی بهداشتی در آن وجود ندارد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای استان اردبیل در این خصوص گفت: طبق بازرسی های بهداشتی به عمل آمده از سد یامچی ، مشكل بهداشتی و میكروبی در آب مشاهده نشده است.

محمد دانه زن افزود: رنگ و بوی موجود در آب آشامیدنی اردبیل ناشی از تشكیل لایه یی هوازی در آب سد یامچی بوده كه به دلیل هوای گرم و حرارت بالا ایجاد شده است.

وی در ادامه با بیان اینكه دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی همواره نظارت و بازرسی های بهداشتی خود را از آب شرب و تصفیه خانه اردبیل به عمل می آورد، گفت : طی بازرسی های به عمل امده در صورتی كه آلوده بودن منبع برداشت آب خام مشخص شود دانشگاه علوم پزشكی نسبت به پلمپ شدن منطقه اقدامات لازم را انجام می دهد./س

برچسب ها: اردبیل ، حکایت ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.