منابع مطلع دیپلماتیک در تهران می‌گویند که ایران هیچ پیشنهاد جدیدی به گروه 1+5 ارائه نداده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روز گذشته برخی رسانه‌های داخلی از جمله روزنامه شرق و خبرگزاری ایسنا، از قول علی اصغر سلطانیه نوشتند که جلیلی در مذاکرات اخیر خود با کاترین اشتون در استانبول به وی پیشنهاد کرده است که ایران غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد را در ازای لغو تحریم‌ها تعلیق می‌کند.

این جمله از مصاحبه سلطانیه با گرت پورتر از خبرگزاری اینترپرس سرویس نقل شده است.

این در حالی است که  دیپلمات‌های مطلع تاکید می‌کنند ایران در مذاکرات استانبول صریحا به طرف غربی اعلام کرده است هیچ پیشنهاد جدیدی ندارد و پیشنهاد آن همان چیزی است که در مسکو ارائه شده است.

ایران در مذاکرات مسکو یک چارچوب کاری به 1+5 ارائه کرد که در بند سوم از بخش گام‌های متقابل در آن گفته شده است ایران درباره موضوع تامین سوخت راکتور تهران (تداوم غنی سازی 20 درصد) با گروه 1+5 همکاری می‌کند به شرطی که گروه 1+5 متعهد شود که کلیه تحریم‌های درون شورای امنیت را لغو کند.

مضمون آنچه سلطانیه به گرت پورتر گفته نیز در واقع چیزی جز این نیست، اما برخی منابع داخلی موضوع را به گونه‌ای منعکس کرده‌اند که گویی ایران در اثر فشارهای وارد شده پیشنهاد جدیدی به 1+5 ارائه کرده است.

نکته مهم این است که ایران به دلیل استحکام مواضع خود و اعتماد به افکار عموی به فاصله چند روز پس از مذاکرات مسکو متن کامل پیشنهاد اراده شده به 1+5 را به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرد تا همگان به طور دقیق در جریان موضوع قرار بگیرند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار