متخصصان تغذیه بر این باورند که برای داشتن اندامی مناسب و بدنی سالم باید بشقاب غذایتان متشکل از 6 گروه از مواد غذایی باشد.

  به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران طبق توصیه کارشناسان و متخصصان تغذیه برای داشتن تغذیه ای مناسب و صحیح بهتر است که در برنامه غذایی خود از ترکیب شش گروه مواد غذایی استفاده کنیم. انواع غذاهایی که ما مصرف می کنیم به شش گروه تقسیم می شوند که به صورت خام و نپخته مصرف می کنیم این مواد غذایی شامل نان، غلات، لبنیات، گوشت، میوه ها، سبزی ها و روغن ها هستند.
 نان و غلات مهمترین و ارزانترین منبع انرژی هستند که در اکثر جوامع از این مواد بسیار استفاده می کنند، بهتر است گنجاندن نوع سبوس دار این گروه غذایی به نوع تصفیه شده آن را ترجیح دهید برنج قهوه ای و ماکارونی سبوس دار نیز بسیار مناسب است، همچنین استفاده از انواع جوانه ها در برنامه غذایی بسیار توصیه می شود.
لبنیات شیر و فرآورده های آن از کلسیم و فسفر غنی هستند و بهتر است از نوع بدون چربی و یا کم چربی آن استفاده شود شیر یکی از کاملترین گروه مواد غذایی است که فقط فقر آهن و ویتامین C دارد.
 گوشت (پروتئین) برای گنجاندن این ماده غذایی در بشقاب روزانه خود بهتر است قبل از هرچیز همه چربی ها و پوست آن را جدا کنید، سعی کنید ماهی را جایگزین انواع گوشت کنید، انواع حبوبات نیز از پروتئین غنی است گنجاندن آن نیز در برنامه غذایی توصیه می شود. با اضافه کردن انواع مغزها به سالاد و یا غذای اصلی تان جایگزین مناسبی برای گوشت پیدا کرده اید.
 میوه ها، میوه های مختلف مواد مغذی متنوعی دارند پس باید سعی کنید که از انواع میوه ها در روز و یا برنامه غذایی هفتگی خود استفاده کنیم و انواع میوه های خشک نیز میان وعده های مناسبی هستند که به راحتی نیز حمل می شوند پس بهتر است همیشه همراه خود داشته باشیم.
 سبزی ها این گروه از مواد غذایی بسیار متنوع و غنی از سلولز هستند و به صورت تازه بهتر است مصرف شود همچنین دارای ویتامین های محلول در آب هستند، آب سبزیجات تازه می تواند نوشیدنی مناسب در وعده های غذایی تان باشد. در صورتی که سبزیجات را به صورت خرد شده مصرف می کنید بهتر است در ظرف در دار و در یخچال نگه داری کنیم .
روغن ها: این دسته از مواد غذایی که هم نوع گیاهی و حیوانی دارند غنی از چربی هستند و ارزش کالری دهی بیشتری دارند که بهترین حالن برای استفاده از آن، انتخاب نوع گیاهی یا اشباع نشده آن است و همچنین باید از حداقل این ماده غذایی برای طبخ غذا استفاده کنیم. گنجاندن دانه های روغن در برنامه غذایی به خصوص در وعده های مابین غذای اصلی بسیار کار مناسبی است.
در یک برنامه غذایی صحیح باید به شکل مواد غذایی خود را انتخاب کنیم از تمامی این شش گروه گوشت، غلات، لبنیات، میوه ها، سبزیجات و روغن ها بهره ببریم تا بتوانیم بدنی سالم و اندامی مناسب داشته باشیم./ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار