كارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشكی یاسوج گفت: شیر 'آغوز' به عنوان نخستین ماده غذایی كودك با پیشگیری از باز جذب 'بیلی روبین' خطر ابتلا به بیماری یرقان را در نوزادان كاهش داده و در موارد ابتلا نیز از شدت این بیماری می كاهد.

'كوثر سادات' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: شیر 'آغوز' مهمترین و موثرترین مواد مغذی كودك و نخستین واكسن برضد انواع بیماری های عفونی در نوزاد به شمار می رود.
وی با اشاره به اینكه نخستین ماده غذایی (شیر) كه شیرخوار دریافت می كند 'آغوز' نام دارد، بیان كرد: 'آغوز' حاوي مواد مغذي فراوان و عواملي است كه شیرخوار را برضد بسیاري از عفونت ها محافظت می كند.
كارشناس بهداشت خانواده مركز بهداشت شهرستان بویراحمد اظهار داشت: به دلیل وجود فاكتورهای رشد در شیر 'آغوز' عملكرد موثر روده نوزاد تكامل یافته و میزان نفوذ میكروارگانیزم ها و آلرژن ها به بدن نوزاد كاهش می باید.
سادات با بیان اینكه شیر 'آغوز' (كلستروم) به عنوان نخستین واكسن نوزاد در مقابل بیماری های عفونی عمل می كند، عنوان كرد: آغوز احتمال ابتلای شیرخوار به بسیاری از عفونت ها مانند عفونت های گوش میانی، تنفسی و گوارشی را كاهش می دهد.
وی ابراز داشت: در صورت ابتلای كودك به بیماری شدت و احتمال مرگ ناشی از آن در شیرخواری كه از شیر مادر تغذیه می كند به مراتب كمتر از سایر شیرخواران است.
شیر 'آغوز' در سه تا چهار روز اول پس از تولد نوزاد از سینه مادر ترشح شده و سپس به تدریج در یك دوره 10 تا 15 روزه به شیر رسیده تبدیل می شود و در طول این دوره ضمن افزایش حجم شیر تركیبات آن نیز به طور نامحسوس تغییر می كند./س
برچسب ها: شیر ، آغوز ، یرقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.