بیمه های تجاری و پایه 1500 میلیارد تومان به مراکز درمانی، داروخانه ها و بیمارستان های خصوصی بدهکار هستند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها مسئولان وزارت بهداشت اعلام می کنند که بیمه های درمانی پایه و بیمه های تجاری خوش حساب نیستند. در بیمارستان های دولتی، بیماران بخشی از هزینه درمانشان را بیمه ها می پردازند، بیمارستان ها هم برای دریافت مابه التفاوت پولشان این اسناد را به بیمه ها ارائه می دهند.

طبق قانون بیمه ها باید طی 2 الی 3 روز 60 درصد صورت حساب و مابقی آن را طی 2 یا 3 ماه به بیمارستان ها پرداخت کنند، روسای بیمارستان ها هم می گویند این قانون رعایت که نمی شود هیچ الان چند ماهی است که اصلا بیمه ها به بیمارستان ها پول ندادند.

دکتر احمد رضا سروش، رئیس بیمارستان شریعتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  مردم خدمات می خواهند که در این زمان بستر خدمات یواش یواش به هم می خورد. فاجعه دیگر در آزمایشگاه ها در حال رخ دادن است که دیگر اقتصادی نیست هزینه ها بسیار بالا رفته و حتی چند نفر را مامور کردیم که به دنبال کیت ها بروند و نگرانم که در چند روز آینده، آزمایشگاه های بیمارستان کلا تعطیل شود.

وی گفت: ضرر و زیان بیمارستان را چه کسی باید جبران کند چه کسی به فریاد ما می رسد، پرسنل بیمارستان ما ناراضی هستند و میزان دریافتی شان کم است و باید مسئولان رسیدگی جدی کنند.

* قسط ها در بیمارستان ها عقب افتاده

دکتر رضایی، رئیس بیمارستان امیر اعلم در ادامه افزود: خرید تجهیزات پزشکی برای م دچار مشکل شده حتی یک دستگاه سی تی اسکن را از هیات امنای ارزی وزارت بهداشت خریدیم. دستگاه سونوگرافی بیمارستان خراب است و هیات امنا نیز با قمیت مناسبی می تواند به ما بدهد اما چون قسط عقب افتاده داریم و نتوانستیم آن را بدهیم آنها هم به ما این تجهیزات را نمی دهند و تا زمانی که قسط ها را ندهیم هیچ جنسی به بیمارستان امیر اعلم پرداخت نمی شود.

امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه گفت: همین آلان بیمارستان های ما مجموعه دانشگاه ها از شرکت های بیمه گر حدود 1500 میلیارد طلب دارند و 6 ماه است که دریافتی نداشتند.

وی گفت: همیشه می گویم که پرداختی مردم باید 30 درصد باشد اما در حال حاضر به 54 درصد رسید.

*بیمه ها مطالبات خود را به داروخانه ها پرداخت نکردند

بنا به این گزارش البته فقط بیمه ها به بیمارستان ها بدهکار نیستند بلکه تعداد زیادی از  داروخانه ها هم از بیمه ها طلب د ارند.

 یک داروساز تصریح کرد: حدود 8 ماه است که از بیمه ها طلب داریم و کلیه اسناد را هم داریم هر ماه 3 تا 4 میلیون تومان از بیمه ها طلبکار هستیم، اگر وضعیت اینگونه ادامه پیدا کند در خرید دارو دچار مشکل خواهیم شد.

یک داروساز دیگر گفت: الان مسئله اصلی این است که چطور با این وضعیت می توانیم جوابگو باشیم حتی کار به جایی می رسد که مجبور می شویم داروخانه را تعطیل  کنیم.

*بیمه های تجاری از زیر بار پرداخت هزینه مصدومان تصادفی شانه خالی می کنند

علاوه بر اینکه بیمه های درمانی به بیمارستان ها بدهکار هستند.بیمه های تجاری هم به این مراکز بدهکارند زیرا طبق ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه مصدومین تصادفی باید در مراکز درمانی دولتی و خصوصی رایگان پذیرش شوند و بیمه های تجاری هم موظفند این هزینه ها را هر ماه به بیمارستان بدهند.

باقری، پزشک بیمارستان شفا یحیاییان در ادامه افزود: هزینه درمان یک مصدوم تصادفی چیزی حدود 3 تا 4 میلیون تومان همراه با هزینه هتلینگ و هزینه دارو و حتی پلاتین است، از تیر ماه سال گذشته 16 ماه است که این هزینه ها را بیمه ها پرداخت نکردند.

*بیمه های ناکار آمد باید حذف شوند

امامی رضوی گفت: اشکال ما در بیمه های تجاری و نظامی که بیمه مرکزی انجام می دهد این است که به هر کسی اجازه می دهد که بیاید و قرارداد ببندد وقتی یک شرکت بیمه ای ناکار آمد است و نمی تواند به تعهدات خود عمل کند نباید اجازه داد که وارد صنعت بیمه شود و باید حذف شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار