سرپرست گروه سلامت جمعیت، خانواده ومدارس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 75 درصد حوادث برای سالمندان درمنزل اتفاق می افتد که عمده ترین علت آن پوکی استخوان است.

فرزانه صحافی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب اظهار کرد: با افزایش سن، تمام ارگان های بدن انسان تحت تأثیر قرار می گیرد و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

وی افزود: عدم توجه به سلامت سالمندان عوارضی همچون کاهش تمرکز حواس، افزایش فشارخون، دیابت و بیماری های مزمن را در پی دارد.

صحافی با بیان این که در خانه ای سالمند هست، موهبت الهی هم هست به راهکارهای پرداختن به سلامت سالمندان اشاره کرد وگفت: بهبود شیوه ی زندگی سالمندان، نخستین راهکار است.

سرپرست گروه سلامت جمعیت خانواده ومدارس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت های ارائه شده در این خصوص بیان کرد: فراخوان سالمندان برای آموزش دادن آن در بازه زمانی دو ماهه و گرفتن بازخورد آن از طریق آزمون و مصاحبه از جمله کارهایی است که برای افزایش سلامت سالمندان صورت گرفته است.

صحافی به مهم شمردن بحث تغذیه ی سالمندان گفت: 16 درصد سالمندان چاق و 18 درصد آن ها لاغر هستند که عواملی همچون پرخوری، کم خوری و یا بدخوری می تواند علت اصلی آن باشد.

صحافی سه وعده ی غذایی اصلی و دو میان دعده در یک شبانه روز را برای تنظیم جدول غذایی سالمندان مناسب دانست و توصیه کرد: سالمندان از گوشت سفید، بیشتر استفاده کنند و شیر و فرآورده های لبنی را در سبد غذایی خود بگنجانند و همچنین روزی حداقل از هشت لیوان مایعات که بهترین آن آب است مصرف کنند.

وی پیاده روی را در بهبود سلامت سالمندان بسیار موثر دانست و خاطر نشان کرد: سالمندان برای سلامتی خود 30 دقیقه صبح و 30 دقیقه شب پیاده روی کنند.

وی افزود: هرگز مصرف قرص خواب برای سالمندان توصیه نمی شود و یک لیوان شیر گرم نیم ساعت قبل از خواب به داشتن خوابی آرام کمک می کند.

صحافی با اظهار تاسف از آمار بالای حوادث برای سالمندان گفت: 75 درصد حوادث برای سالمندان در منزل صورت می گیرد که عمده ترین آن زمین خوردن در اثر پوکی استخوان است و رعایت بهداشت سلامت و خصوصا تغذیه ی سالمندان می تواند به کاهش قابل توجه این حوادث منجر شود.

سرپرست گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان به لزوم ثبات شخصیت در سالمندان اشاره و تصریح کرد: فعالیت درمکان های اجتماعی به ثبات شخصیتی سالمندان کمک می کند. /ع

برچسب ها: حوادث ، سالمند ، منزل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.