کاهش صله ی رحم در دو دهه ی اخیر در خانواده ها موجب کاهش محبت و احترام در بین اعضای یک خانواده و حتی بروز مشکلات در بین افراد نزدیک مانند والدین و فرزندان می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اگر پای سفره دل پدربزرگ ها و مادربزرگها مون بشینیم و به خاطراتی که از گذشته ها تعریف می کنن گوش بدیم تفاوت های زیادی بین آداب و رسوم و فرهنگ ها و عاداتی که بین گذشته و فرمان حال وجود داره می بینیم.
عاداتی که سالهاست به فراموشی سپرده شده و دیگه کمتر بین مردم به چشم می خوره.
اونجور که شنیده ها می گن شاید بیشتر از سه دهه قبل اون زمانی که زندگی ماشینی کمتر رونق داشت و جعبه ی جادویی ایی به اسم تلویزیون توی هر خونه ای پیدا نمی شد مردم برای وقت گذروندن بیشتر به دیدن هم می رفتن و دور هم جمع می شدن.
توی هر کوچه و محله همیشه پر بود از بچه هایی که مشغول بازی بودن و زنان و دختران جوانی که دور هم توی خونه ها و گاها توی کوچه دور هم جمع می شدن و مردها هم تو کوچه و بازار گرد هم مینشتنو گل می گفتن و گل می شنفتن.
همسایه ها بیشتر به داد هم می رسیدن و اگر مشکلی برای کسی پیش می اومد بلافاصله خبر دار می شدن و هر کسی هر کاری از دستش برمی اومد انجام می داد.
به نوعی قدیمها مردم یک دل و یک زبون بودن و بیشتر سراغی از همدیگه می گرفتن.
شاید یکی از دلیل هایی که اون زمان مردم وقت بیشتری برای همدیگه داشتن ماشینی نبودن زندگی اون زمان با زمان حال بود.
عباس فیاضی جامعه شناس در این رابطه می گوید: اگر به چند دهه قبل برگردیم تفاوت های بسیاری را میان سبک زندگی قدیم و زمان حال می بینیم در گذشته علایق و تمایلات و خواسته های مردم در نوع رفت و آمد و برخورد با یکدیگر با زمان  حال بسیار تفاوت داشت.
نبود زندگی ماشینی و پیشرفت تکنولوژی به بیان امروزه درسالهای قبل، مردم را به یکدیگر نزدیکتر کرده بود هرچه روابط انسان ها با یکدیگر صله رحم بیشتر باشد همیشه شاهد بروز مشکلات کمتری خواهیم بود چرا که مردم بیشتر در جریان احوالات و مشکلات یکدیگر هستند و بیشتر به یکدیگر کمک می کنند.
وی افزود: در گذشته بیشتر مردان خانواده ها کار می کردند و زنان نیز خانه دار بودند و این امر در رابطه همسایگی بین زنان تأثیر بسیار مثبتی داشت.
اما در زندگی ماشینی امروزه که زنان و مردان در کنار یکدیگر کار می کنند و وقت کمتری برای صله رحم با یکدیگر دارند دیگر کمتر جمع های مردانه و زنانه در کوچه و بازار دیده می شود به خصوص در مناطق بالای شهر، شاید در کوچه و پس کوچه های پایین شهر نسبت به بالای شهر بیشتر شاهد روابط بین آدمها باشیم.
این به این دلیل است که فرهنگ ها تفاوت زیادی پیدا کرده ماشینی شدن زندگی ها شاید در ظاهر مشکلی را درپی نداشته باشد اما اگر در عمق ماجرا فرو برویم مشکلات زیادی را می بینیم که در روابط بین انسان ها به وجود آورد هاست و حتی همسایه خود خبر ندارد و یا حتی آن را نمی شناسد.
در قدیم وقتی مردم رفت و آمد بیشتری با یکدیگر داشتند بهتر مشکلات یکدیگر را می شناختند و سریعتر برای حل آن و کمک به یکدیگر اقدام می کردند.
نزدیکی افراد به یکدیگر باعث شناخت آدمها نسبت به اطرافیان و انتقال تجربیات و افزایش محبت بین انسان ها می شود.
ولی در زندگی امروزی با کمی دقت راحت متوجه می شویم که این موضوعات بسیار کم رنگ شده و روابط آدم ها به دلیل مشغله های کاری و مشکلات زندگی کمتر شده است حتی شاهد هستیم که به دلیل همین مشغله ها رابطه ی بین فرزندان و پدرو مادرها کم که شده، طرز فکرها تغییر کرده و این امر باعث به وجود آمدن تناقضات تفکری حتی بین خانواده ها شده است.
رفت و آمدهای کمتر محبت ها را کاهش می دهد و زندگی ماشینی باعث دوری افراد از یکدیگر و حتی بروز اختلافات می شود.
خیلی وقت ها شاهد اختلافات کوچک و بزرگ افراد یک خانواده هستیم و این امر به راحتی باعث رفت رو آمد نکردن بین اعضای یک خانواده شده و در نهایت دوری و عدم شناخت فرزندان آنها نسبت به یکدیگر می شود و در طی سال های طولانی خانواده های شبیه به اقوام دور شده و اقوام دور نیز از زندگی روزمره حذف می شوند و شاید طی یک سال به غیر از اقوام درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر و بردار افراد بسیار کمتر به سراغ دیگر اعضای فامیل بروند و این درحالیست که در دهه های گذشته کمتر شاهد این نوع رفت و آمدها بودیم.
در زندگی ماشینی برخلاف زندگی های گذشته افراد تنها سعی در رفع مشکلات خود دارند و به اتفاقاتی که برای دیگران می افتد و مشکلاتی که دارند کمتر توجه می کنند شاید تمامی این ها برای افراد کنونی امری عادی باشد اما در بررسی جوانب این موضوعات به راحتی خواهی دید که جمع بندی آنها باعث بروز مشکلات، دوری از اعضای خانواده و اقوام و کاهش محبت بین افراد و حتی شادابی فرد می شود.
کاهش صله رحم بر روحیات افراد نیز تأثیر منفی می گذارد و انسان ها را از یکدیگر دور می کند.
یکی از دلایلی که برخی از افراد به زندگی مجردی روی می آورند بروز همین عوامل است طی دهه های گذشته بسیار کم دیده می شد که فرد تمایل به زندگی مجردی داشته باشد ولی در دهه ی اخیر این امر به خصوص در بین جوانان رونق بسیاری پیدا کرده و این موضوعی خطرناک برای جوامع است وقتی فرد به راحتی می تواند از اعضای خانواده خود حتی در سنین کم جدا شده و به تنهایی زندگی کند مسلما رابطه ی بهتری با اقوام خود نخواهد داشت وچه بسا افرادی که از رفت و آمد با اقوام نیز اجتناب می کند و به دلیل داشتن استقلال فکری و عملی که در زندگی مجردی به نوع رفت و آمدها به راه های خلاف نیز کشیده می شوند چرا که هیچ کس نه سراز کار آنها در می آورد و نه پدرو مادر در کنار فرزند خود هستند تا مانع فعالیت های خلاف وی شوند و افزایش این رویه نیز می تواند باعث کاهش ازدواج و افزایش سن ازدواج در بین جوانان شود پس با یک نگاه گذرا به این موضوع می توان فهمید که چطور کاهش رفت و آمدها و صله رحم می تواند به راحتی موجب بروز مشکلات در جوامع و تأثیرات منفی و تغییر فرهنگ در بین نسل های بعدی شود./ز

برچسب ها: صله رحم ، خانواده ، محبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار