مدير بخش تقاضاي طرح جامع انرژي موسسه مطالعات بين المللي انرژي با بيان اينكه طرح جامع انرژی، 25 سرفصل دارد، افزود: هفت سرفصل طرح جامع انرژي كشور نهايي شده و تا بهار سال آينده همه 25 سرفصل آن به طور كامل نهايي می شود.

حامد حوري جعفري كارشناس ارشد موسسه مطالعات بين المللي انرژي، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه اين طرح، 25 سرفصل دارد، افزود: هفت سرفصل طرح جامع انرژي كشور نهايي شده و تا بهار سال آينده همه 25 سرفصل آن به طور كامل نهايي خواهد شد كه تجزيه و تحليل وضعيت موجود و مطلوب تقاضاي انرژي در صنايع پتروشيمي به عنوان نخستين خروجي اين طرح تا پايان ماه جاري منتشر خواهد شد.
 
وی با بيان اينكه طرح جامع انرژي كشور بزرگ ترين طرح پژوهشي ايران است، افزود: ديگر طرح ها نيز بيش از 50 درصد پيشرفت دارند و هدف اصلي طرح جامع انرژي كشور، ترسيم وضعيت موجود انرژي و پيش بيني سبد سوخت براي 30 سال آينده است و در اين طرح، به بهينه سازي مصرف نفت و گاز تاكيد شده است.
 
حوري جعفري اظهار داشت: پيش بيني فناوري هاي مورد استفاده در سيستم عرضه در سي سال آينده كه توجيه فني و اقتصادي داشته باشد و همچنين زمان و سرمايه گذاري لازم براي توسعه اين فناوري ها از جمله مواردي است كه در طرح جامع انرژي كشور به آن پرداخته شده است.
 
مدير بخش تقاضاي طرح جامع انرژي با بيان اينكه، با توجه به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و توجه ويژه به اصلاح الگوي مصرف، سه مدل تقاضا، سيستم عرضه و اقتصاد كلان در طرح جامع انرژي بررسي و راهكارهاي لازم ارائه شده است، تصريح كرد: در اين طرح به صنايع بالادستي نفت در آينده انرژي توجه شده و سرمايه گذاري و توليد در صنعت نفت با توجه به ذخاير موجود و اكتشاف هاي جديد، بررسي شده است.
 
وي گفت: قابليت هاي موجود در اكتشاف و حفاري، پالايش، تبديل و انتقال و توزيع، نقش مهمي در اين طرح ملي دارد و وزارتخانه هاي نفت و نيرو به عنوان دو تامين كننده اصلي انرژي، نقش بارزي در آينده سبد انرژي كشور دارند.
 
حوري جعفري با بيان اين كه شدت مصرف و عرضه انرژي دو مبحث مهم در طرح جامع انرژي است، گفت: مصرف انرژي در بخش هاي خانگي، صنعتي و حمل و نقل در طرح جامع انرژي مورد توجه خاص قرار گرفته است.
 
وي با تاكيد بر اينكه در 25 بخش طرح جامع انرژي ملاحظات زيست محيطي رعايت شده است، گفت: بايد در اين طرح، محدوديت هاي بين المللي در زمينه توليد گازهاي گلخانه اي را نيز در كشور رعايت كنيم.
 
حوري جعفري با بيان اينكه بر اساس برنامه ريزي بايد طرح جامع انرژي تا پايان امسال نهايي شود، خاطر نشان کرد: احتمالا دو ماه نخست سال آينده نيز زير پروژه ها به اتمام خواهد رسيد و در نهايت تا اين طرح در دو ماه نخست سال 92 به طور كامل نهايي خواهد شد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار