جاده ابریشم جاده ای که دیگر اثری از ابریشم در آن یافت نمی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جاده ابریشم از قدیمی ترین راههای ارتباطی جهان است این جاده زنجیره ای هر حلقه اش از یکی از شهرهای دنیا می گذرد.

* تاریخچه جاده ابریشم در ایران

جاده ای که تجارت ابریشم تنها بعد مادی آن نيست و می توان از ویژگی های مهم آن به انتقال فرهنگ و تمدن نیز اشاره کرد.

این جاده شرق و غرب و جنوب آسیا را به شمال آفریقا و شرق اروپا متصل می کند.

مسیر عبور جاده از شهرستان توان هوانگ در چین شروع می شود و با گذشت از ترکستان به بخارا می رسد همچنین با عبور از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان به ری می رسد و از آنجا به قزوین، زنجان، تبریز و ایروان می رفت.

* ابریشم، جاده ی فراموش شده

جاده ای که روزی مسیر انتقال فرهنگ و ارز بود حالا به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی شده است.

با توجه به اینکه قسمتی از جاده ابریشم از شهرری می گذرد اما شاید امروز کسی دیگر سخنی از این جاده نمی شوند.

این قسمت از جاده ابریشم که در ضلع جنوبی بزرگراه امام رضا(ع) و در روستای عباس آباد علاقمند قرار دارد در پس بی مهری مسئولان به فراموشی سپرده شده است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران گذری به این جاده داشته و از وضعیت اسف بار این جاده می گوید.

بعد از ورود به بزرگراه امام رضا(ع) تابلوی روستای عباس آباد علاقمند ما را راهنمایی کرد اما وقتی وارد روستا شدیم از هر کسی که پرسیدیم جاده ابریشم کجاست اطلاعی نداشتند در نهایت یکی از اهالی که در خیابان اصلی روستا فروشنده بود جاده را نشانمان دارد در ابتدای ورود به جاده تنها چیزی که ما شاهدش بودیم جاده را محاصره کرده بود.

جاده ای خاکی که زمانی که خودرویی در آن عبور می کرد، در پس آن تنها غبار خاکی که بر هوا می رفت را می دیدیم و دیگر هیچ.

یکی از رانندگان عبوری از این جاده گفت: من ساکن این روستا هستم این جاده قدیمی ترین جاده ای است که این چند روستا را به هم متصل کرده و در نهایت به شهرری می رساند.

وی افزود: با توجه به اهمیت این جاده اما فاقد هر نوع روشنایی و تابلوی مسیر است به طوری که اگر در شب هنگام مسیر عبورت از این جاده باشد مطمئنا دچار سردرگمی خواهید شد.

یکی دیگر از رانندگان عنوان کرد: در شان این جاده با این پیشینه ی قدیمی نیست که در محاصره نخاله ها باشد ای کاش این جاده را به یک مسیر گردشگری تبدیل می کردند.

وی ادامه داد: هر روز ما شاهد این هستیم که کامیون های حامل نخاله های ساختمانی در این جاده اقدام به تخلیه بار خود می کنند و این داستانی است که هر روز تکرار می شود و این در حالیست که اگر شما به اطراف دقت کنید سر جاده تابلویی نصب شده که مرکز مجاز تخلیه نخاله را در چند کیلومتری این جاده نشان می دهد.

وی اظهار داشت: اما به دلیل اینکه هیچ ارگانی پیگیری این موضوع نیست آنها نیز تمایلی ندارند تا به این مرکز مراجعه کنند و در بین راه در این جاده اقدام به تخلیه بار می کنند.

*مسئولان همیشه خاموش!

برای پیگیری این معضل سراغ مسئولان شهری رفتیم.

شهرداری منطقه 20 عنوان کرد: اجرای آسفالت این جاده در حیطه وظایفشان نیست و محیط زیست هم، طبق معمول پاسخگو نبود.

بخشدار بخش خاوران که تنها مسئول پاسخگوی ما بود گفت: در مسیر این جاده چند معارض وجود دارد که در صورت توافق و با رفع معارض نسبت به ساماندهی زیر ساخت جاده اقدام خواهیم کرد.

حسینی پور در خصوص وجود نخاله های ساختمانی افزود: طی چند سال گذشته ری بار سنگین تهران را به دوش کشیده است این جاده هم جولانگاه نخاله های ساختمانی شده که همگی به خاطر ساخت و سازهای تهران است که از آنجا به این محل منتقل می شود.

وی اذعان داشت: پاکسازی این جاده تنها از عهده ما بر نمی آید و باید شهرداری تهران و محیط زیست هم ورود کنند چرا که این یک معضل زیست محیطی است و محیط زیست باید نسبت به آن واکنش دهد این در حالیست که با توجه به پیگیری هایی که داشته ایم از سوی محیط زیست و شهرداری تهران پاسخی دریافت نکرده ایم.

بارگذاری که در اطراف روستا داشتیم تنها چیزی که در تمام روستا یافت می شد نخاله ها بود که حتی در کوچه و پس کوچه روستا هم می شد آن را دید، وضعیت اسف باری که اهالی روستای عباس آباد علاقمند به شدت از آن شاکی بودند اما صدایشان را هیچ کس نمی شنود./ز

گزارشی از: فاطمه هنرور

برچسب ها: ابریشم ، روستا ، پاکسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار