سينما با توجه به آنكه هرگز مجوز تعيين خطوط خاصي براي ارزش و يا ضدارزشي دانستن هيچ اثري را توسط اشخاص نمي دهد ملك شخصي نيست.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه سينمايي "هفت" كه به بررسي مسائل سينماي ايران مي‌پردازد با اجرا و سردبيري محمود گبرلو از شبكه سه سينما به روي آنتن رفت.
در بخش نقد فيلم اين هفته به بررسي فيلم "من همسرش هستم" به كارگرداني مصطفي شايسته پرداختند.
در اين بخش مسعود فراستي (منتقد هفت) و مصطفي شايسته (كارگردان) مهمان اين بخش از برنامه سينمايي "هفت" بودند.

* "من همسرش هستم" از ديد حوزه هنري ضد ارزش است
مصطفي شايسته در ابتداي اين قسمت گفت: فيلم "من همسرش هستم" با وجود اينكه در جدول فروش فيلم ها بالاترين ميزان فروش را داشته اما به دليل اينكه در تحريم حوزه هنري قرار گرفته اند مهمترين سينماي اكران يعني سينما ‌آزادي محروم است.
وي ادامه داد: 50 درصد امكانات نمايشي از اين فيلم دريغ نشده با وجود اينكه اين اثر قانوني و براساس موازين وزارت ارشاد بوده ولي در ميان اين ماجرا گرفته و از ديدگاه حوزه هنري فيلم غير ارزشي است.
مسعود فراستي منتقد در ادامه صحبت هاي شايسته گفت: ما دچار مشكلاتي از جمله فيلم ارزشي و ضد ارزشي شده ايم كه اين يك دام است و به نفع سينماي ايران نيست.
وي افزود: به جاي اينكه سينما و فرهنگ را با هم آشتي دهيم يك جوي به وجود آمده كه افراد موضوعاتي را انتخاب كنند كه به آن ارزشي گفته و قابل اكران باشد.
فراستي عنوان كرد: يكي از معضلات سينما اين است كه هر فردي گمان مي كند سينما ملك شخصي خودش است مگر قانون، پروانه ساخت و مخاطب وجود ندارد كه هر فردي براي خودش تصميم مي‌گيرد.
اين منتقد اظهار داشت: شما صاحب سينما هستيد و بايد از مرجع ثابتي اطاعت كنيد و نبايد براساس تمايلات شخصي، اعمال نظر كرده و با اين نظر يك مسيري وابسته و يك مسير كاذبي را باز كنيم.
وي بيان كرد: بسياري از فيلم هايي كه ادعاي ارزشي دارند، ارزشي نيستند اينكه شما يك موضوع را انتخاب كرده كه ظاهراً با فرهنگ ما تطبيق كند كافي نيست.
وي در اين باره افزود: موضوع فيلم را تعيين نمي‌كند محتوا با موضوع نيست بلكه فرم و ساختار فيلم است و قادر به عرضه مفهوم عرفاني و ارزشي خود نيست.
فراستي ادامه داد: نشان دادن نماز در فيلم ارزشي نيست فيلمي كه حرف همين كوچكي را مي زند بايد بتواند آن را با زبان سينما به من انتقال دهد.
وي بيان كرد: جو و مسئله اي كه سر بحث خيانت وجود دارد اين است كه فيلمي كه خيانت را ترويج يا تبليغ كند ضد جامعه است بايد فيلم را آسيب شناسي كرد موضع فيلمساز نوع برخورد آن با مسئله مهم است كه آيا با مسئله مهم است كه آيا قصد معرفي، سمپاتيك جلوه دادن دارد يا خير، اين مسئله بايد آسيب شناسي شود.
فراستي در خصوص فيلم "من همسرش هستم" اظهار داشت: مشكل اصلي اين اثر فيلم نامه آن است كارگرداني فيلم خوب است و مي‌داند كه از كجا به كجا بايد برود ولي فيلم نامه گره درستي ندارد و قادر به توضيح موضوع دعواي زن و شوهر نيست.
مصطفي شايسته در پاسخ عنوان كرد: موقعي كه فيلم نامه را در دست گرفتم براي كار جزء موضوعاتي كه ملتهب بود پردازش به ‌آن بسيار سخت است و اگر پرداخت دقيق و مشخصي به فيلم نامه انجام مي‌شد به مشكلات بيشتري در اكران بر مي‌خورديم.
فراستي ادامه داد: شخصيت هاي زن در فيلم باورپذير بوده ولي مصطفي زمانس بازي بد و انتخاب خوبي نبوده و دو تا بچه در فيلم گويا براي اين خانواده نيستند كه تمامي اينها مشكل فيلم نامه است.
وي افزود: انتخاب مصطفي زماني انتخاب غلطي بود و هم سن او با همسرش تطابق نداشت و هم شغل دكتر بودن آن باور پذير نيست و بازي بسيار بدي را ا رائه كرده است.
وي تاكيد كرد: نيكي كريمي لحظاتي را در فيلم نقش آفريني كرده كه قابل دفاع است ولي بازي او بازي خاصي براي فيلم نيست و بازي ‌آشنا و هميشگي را ارائه داده است.
فراستي اظهار داشت: بازي قهر و آشتي خيلي باز پرداخت شده نيست فيلم از ناحيه فيلم نامه آسيبي ديده كه از طريق ترفندهاي ديگر هم قابل جبران نيست.
شايسته در ادامه عنوان كرد: از نظر من كارگردان، مصطفي زماني بازي قابل باوري را ارائه داده و تمامي سعي خود را براي پردازش شخصيت شهلا معطوف كردم.
اين كارگردان خاطرنشان كرد: با يك بار تماشاي دقيق فيلم پاسخ تمام انتقادات و سوالات داده مي‌شود./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.