تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول درباره چشم انداز اقتصادی جهان نشان می دهد ایران همچنان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است.

رضا پديدار عضو انجمن سازندگان تجهيرات نفتي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: براساس گزارش منتشر شده صندوق بین المللی پول (آی ام اف)، ایران در نیمه نخست سال 2012 به طور میانگین روزانه سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است.

بر پایه این گزارش، کل اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نیمه نخست سال جاری میلادی به طور میانگین روزانه 37 میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.3 درصد رشد نشان می دهد.

وي تصريح کرد: عربستان سعودی در دوره مورد بررسی با تولید روزانه 11 میلیون و 100 هزار بشکه نفت خام، رتبه نخست تولید کننده نفت اوپک را به خود اختصاص داده و ايران با توليد 3 ميليون و 800 هزار بشکه نفت خام در رتبه دوم و عراق در 6 ماه نخست سال جاری میلادی با تولید دو میلیون و 900 هزار بشکه در روز به عنوان سومین تولید کننده نفت اوپک شناخته شد.

این گزارش می افزاید: تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در نیمه نخست امسال با 1.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میانگین 53 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

عضو انجمن سازندگان تجهيزات نفتي ايران اظهار داشت: در میان کشورهای غیر عضو اوپک، روسیه با تولید روزانه 10 میلیون و 700 هزار بشکه و آمریکا با تولید روزانه7 میلیون و 900 هزار بشکه نفت، به ترتیب مقام های نخست و دوم را به خود اختصاص دادند.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، کل تولید نفت خام جهان در دوره مورد بررسی به 90 میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.2 درصد رشد نشان می دهد.

وي تاکيد کرد: تقاضای جهانی نفت خام در نیمه نخست سال جاری با یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میانگین روزانه 89 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید؛ تقاضای جهانی این ماده در نیمه دوم سال گذشته میلادی روزانه 89 میلیون و 700 هزار بشکه بود.

بر پایه این گزارش، میانگین بهای نفت خام در سال جاری میلادی به 106 دلار و 15 سنت برای هر بشکه و در سال آینده میلادی به 105 دلار و 10 سنت برای هر بشکه می رسد، در حالی که در برآورد پیشین در ماه ژوئیه بهای نفت به ترتیب در سال جاری و سال آینده 101 دلار و 80 سنت و 94 دلار و 16 سنت برای هر بشکه پیش بینی شده بود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را درباره بهای نفت بر پایه میانگین سه شاخص نفتی برنت دریای شمال، دبلیو تی آی و دبی ارائه می دهد.

پديدار اضافه کرد: هر بشکه نفت خام امريکا در بازارهاي جهاني به قيمت 91 دلار و 88 سنت، نفت برنت درياي شمال 114 دلار و 50 سنت، سبد نفتي اوپک 106 دلار و متوسط قيمت نفت سبک ايران در بازارهاي جهاني 109 دلار مورد خريد و فروش قرار مي گيرد./س
برچسب ها: صندوق ، بین المللی ، پول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار