مدیر کل دامپزشکی خوزستان از واکسیناسیون بیش از 609 هزار راس دام در استان به منظور مقابله با بیماریهای مشترک انسان و دام در سطح استان واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛مصطفی کنارکوهی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه هیچ نوع کانون بیماری مشترک بین جمعیت دامی و انسانی در استان خوزستان وجود ندارد، اظهارکرد: دامداران، کارکنان کشتارگاه، قصابها، خانم های خانه دار، دامپزشکان و پرستاران از جمله افراد در معرض خطر آلودگی به بیماریهای مشترک انسان و دام هستند.
وی بیان داشت: بیماری در دام علایم مشخصی ندارد و فقط زمانی که ویروس در خون دام وجود دارد، تب زودگذر و خفیفی را در دام ایجاد می کند.

این مقام مسئول در دامپزشکی استان خوزستان، با اشاره به علایم بیماری در انسان، اظهار کرد: علایم اولیه این بیماری، بسیار مشابه آنفولانزا است و شامل درد عضلانی، سوزش چشم، گلودرد، حساسیت به نور و در نهایت پیدا شدن لکه های قرمز یا بنفش روی پوست و داخل دهان و خونریزی از روده، بینی، لثه ها و خونریزی مغزی است که 15 تا 70 درصد موارد منجر به مرگ بیمار می شود.

وی با اشاره به راه های انتقال بیماری به انسان، اضافه کرد: نیش کنه های آلوده یا تماس با ترشحات و ذرات کنه های له شده، تماس با خون و مواد آلوده کننده دام، تماس با خون و ترشحات آلوه افراد مبتلا در بیمارستان از جمله راه های انتقال این بیماریهای مشترک دام و انسان محسوب می شود.

کنارکوهی افزود: کسانی که با دام، لاشه و ترشحات خونی دام در تماس هستند، باید از لباس کار، چکمه، دستکش، ماسک و عینک و سایر وسایل ایمنی استفاده کنند./س
 
 


برچسب ها: واکسینه ، دام ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.