نخست وزير عراق سياست ترکيه در قبال سوريه را براي کل منطقه خطرناک توصيف کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري اصوات العراق ؛ نوري مالکي گفت ترکيه بي شرمانه سعي دارد خود را به جاي مردم سوريه در حل بحران آن کشور دخيل کند و با اين کار به ناتو فرصت دخالت در امور منطقه را بدهد.
وي افزود سياست حکومت ترکيه در امور سوريه کاملا اشتباه است و بر خلاف ادعاهاي آنکارا ، دمشق هيچ تهديدي براي ترکيه به شمار نمي رود.

نخست وزير عراق ادعاي مقام هاي ترک مبني بر اين که جنگنده هاي سوري اهدافي را در ترکيه بمباران کرده اند کذب خواند و افزود ترکيه اين اظهارات را به منظور دخالت ناتو در امور سوريه مطرح مي کند و ناتو هم بايد اظهارات ترک ها را ناديده بگيرد و بداند که سوريه تهديدي براي ترکيه به شمار نمي رود.

نخست وزير عراق بر ضرورت حل مسالمت آميز بحران در سوريه تاکيد کرد و گفت مردم اين کشور بايد پس از ايجاد آرامش نسبي در سوريه ، آينده خود را ترسيم کنند و اگر بخواهند حکومت را تغيير دهند از داخل اين کار را بکنند و اگر بخواهند به اين حکومت خود ادامه دهند ، باز هم خود و نه خارجي ها ، در اين باره تصميم بگيرند.

نخست وزير عراق همچنين اظهارات اخير مقام هاي امريکايي را مبني بر اين که ايران با استفاده از آسمان عراق به سوريه سلاح منتقل مي کند ، اشتباه و با اهدافي سياسي عنوان کرد.
مالکي گفت دولت عراق بدون اطلاع قبلي ، هواپيماي ايراني را تفتيش کرد و مشخص شد که ايران به سوريه سلاح منتقل نمي کند. وي گفت سوري ها نيز به سلاح خارجي نيازي ندارند تا از طريق آسمان عراق به آن ها منتقل شود.

نخست وزير عراق اضافه کرد عراق با انتقال سلاح از آسمان خود موافق نيست و مي داند که ايراني ها نيز اين کار را نمي کنند و ما به ايراني ها و سوري ها گفته ايم که مي توانيد از طريق آسمان عراق اشياي ديگري که به سلاح مرتبط نيست جا بجا کنند.

وي اضافه کرد امريکايي ها نيز تاکنون به ما دليلي را مبني بر استفاده نادرست ايراني ها از آسمان عراق ارايه نکرده اند و اين اتهامات در واقع يک بازي سياسي است.البته نخست وزير عراق همچنين تاکيد کرد که شايد در آينده نيز بدون اطلاع قبلي برخي هواپيماها که به سمت سوريه مي روند را تفتيش کند.

برچسب ها: سوریه ، ترکیه ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار