زاهدان /

سیستان‌وبلوچستان آمادگی انتقال تجربیات خود را به افغانستان دارد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان آمادگی دارد تا تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف به افغانستان منتقل کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان  ،حاتم نارویی   در دیدار با سرکنسول کشور افغانستان در سیستان و بلوچستان روابط ایران و هند را بسیار عمیق توصیف کرد و افزود: روابط بین دو کشور به هزاران سال قبل برمی‌گردد، و به همین دلیل هند برای ما کشور متفاوتی محسوب می‌شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نزدیکی دو ملت از درون مراودات علما، اندیشمندان و شاعران دو کشور در طول تاریخ به وجود آمده است که سرمایه‌ای برای ساختن آینده‌ای بهتر به شمار می‌رود بیان داشت: با توجه به تحولات امروز جهان، همکاری‌های ایران و هند بیش از گذشته اهمیت پیدا خواهد کرد.
نارویی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط روز افزون با هند ندارد، عنوان داشت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های انرژی، تجارت، اقتصاد و تبادل تجربیات علمی و فناوری نوین همکاری‌های مناسبی با یکدیگر داشته باشند.
وی با بیان اینکه ایران و افغانستان دارای اشتراکات فراوانی در بسیاری از زمینه‌ها هستند، افزود: کشورمان حسن نیت خود را به افغانستان ثابت کرده و در تمام شرایط در کنار ملت و دولت افغانستان بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به رویکرد دولت در توسعه و تقویت روابط استانی با استان‌های کشورهای همجوار بیان کرد: در قالب این رویکرد، همکاری خوبی بین سیستان و بلوچستان با کشورهای هدف از جمله افغانستان صورت پذیرفته است.
نارویی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران بر‌اساس آموزه‌های دینی خود با تمام کشورهای دنیا غیر از رژیم صهیونیستی که خواهان روابط باشند، ارتباط دارد و در این میان کشورهای مسلمان و به ویژه همسایه از اولویت برخوردارند.
مقام عالی دولت در استان با اشاره به ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی افزود: این استان آمادگی دارد تا تجربیات خود را در زمینه‌‌های مختلف به افغانستان منتقل کند.
نارویی در ادامه روان سازی و کاهش زمان توقف کامیون‌های تزانزیتی و صادراتی در مرزها را مهم‌ترین اصل برای ایجاد تجارتی آسان بین دو کشور همسایه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به حجم بالای تردد کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی کالا در پایانه مرزی میلک، امکان افزایش سرعت تردد کامیون‌های ترانزیتی را فراهم کرده‌ایم تا باعث کاهش حجم ترافیک و مدت زمان توقف کامیون‌ها در مرز شود.
محمد ظاهر نورستانی سر کنسول افغانستان در سیستان و بلوچستان نیز در این نشست مبادلات تجاری و ترانزیت کالا از ایران را در تأمین مایحتاج نیازهای مردم کشورش مهم دانست و تسهیل تردد اتباع، رانندگان و تجار افغانی از مرزها و صدور روادید برای آنان را خواستار شد.
وی در پایان برای توسعه همکاری‌های متقابل بین سیستان و بلوچستان با افغانستان در بخش‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی اعلام آمادگی کرد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.