اظهارات غیر دقیق برخی مقام های کشورمان درباره احتمال توقف غنی سازی 20 درصد در ازای دریافت سوخت راکتور تهران، برخی منابع غربی را درباره احتمال انعطاف ایران در مقابل فشارهای غرب به توهم انداخته است در حالی که هیچ نشانه‌ای از اینکه موضع رسمی نظام در این باره تغییر کرده باشد وجود ندارد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، اظهارات غیر دقیق برخی مقام‌های کشورمان درباره احتمال توقف غنی سازی 20 درصد در ازای دریافت سوخت راکتور تهران، برخی منابع غربی را درباره احتمال انعطاف ایران در مقابل فشارهای غرب به توهم انداخته است در حالی که هیچ نشانه ای از اینکه موضع رسمی نظام در این باره تغییر کرده باشد وجود ندارد.
 
از جمله این اظهارات، سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه است که گفته است در صورتی که تأمین سوخت ۲۰ درصدی رآکتور تحقیقاتی تهران تضمین شود، ایران حاضر است در باره تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت‌و‌گو کند.
 
رامین مهمانپرست روز جمعه، ۲۱ مهرماه در دهمین نشست رسانه‌ای اوراسیا در قزاقستان گفت: «برای غنی‌سازی ۲۰ درصد، چون نیاز کم است و تولید آن صرفه اقتصادی نیز ندارد، اگر تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تضمین کنند، این موضوع قابل مذاکره خواهد بود».
 
وی افزود: «اگر تضمینی برای تأمین سوخت ۲۰ درصد رآکتور تحقیقات تهران داده شود، مسئولان ما آمادگی ورود به بحث و گفت‌و گو درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد را دارند، اما این بدان معنا نیست که ما حق غنی‌سازی برای ۲۰ درصد را نداریم».
 
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز به تازگی به مجله آلمانی «اشپیگل» گفته بود که اگر حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود و سوخت مورد نیاز ایران تأمین شود، ایران «به طور داوطلبانه» از میزان غنی‌سازی خود می‌کاهد.
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: جالب است که هر دو این اظهارات بازتاب بسیار گسترده ای در محافل غربی داشته و رسانه های غربی آن را مستقیما به معنای تاثیر پذیری ایران از فشارها ارزیابی کرده اند.
 
این در حالی است که مطابق پیشنهاد ایران به گروه 1+5 در مسکو، موضوع غنی سازی 20 درصد علاوه بر دریافت سوخت راکتور تهران در مقابل لغو کلیه تحریم های درون شورای امنیت قرار داده شده است و صرف دریافت سوخت راکتور تهران برای توقف غنی سازی 20 درصد به هیچ وجه کافی نخواهد بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار