كارشناس دارويي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: خوزستان در زمره استان‌هايي است كه بيشترين ميزان مصرف آنتي‌بيوتيك در كشور را دارا هستند و براي جلوگيري از مصرف بي‌رويه اين داروها بايد نسبت به ديگر استان‌ها تلاش بيشتري در خوزستان شود.

 


به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان دكتر اميرحسين بني‌احمد  اظهار كرد: هر چند شرايط اقليمي خوزستان و ميزان بالاي ابتلا به بيماري‌هاي عفوني به طور طبيعي مصرف ‌آنتي‌بيوتيك را در اين استان افزايش مي دهد ولي مطالبات مردم از پزشكان، خوددرماني و تحويل بدون نسخه اين داروها در داروخانه‌ها موجب مي‌شود مصرف آنتي بيوتيك به شكل غيرصحيح هم افزايش يابد.

وي با بيان اين كه باوري اشتباه بين مردم وجود دارد كه هر نوع بيماري را بايد با آنتي‌بيوتيك درمان كرد،افزود: هر چه سطح اطلاعات در اين زمينه كمتر باشد، مصرف آنتي‌بيوتيك نيز افزايش مي‌يابد كه در اقشار كم سواد نيز بيشتر ديده مي‌شود.

بني‌احمد ادامه داد: برخي آنتي‌بيوتيك‌ها وسيع‌الطيف هستند و به دليل قدرت زياد، بسياري از ميكروب‌ها را از بين مي‌برند. اين داروها بايد به عنوان سلاح آخر در دست پزشك باشد و در موارد عفونت‌هاي جدي كه با داروهاي ديگر درمان نمي‌شوند استفاده شوند اما امروزه ديده مي‌شود برخي از اين آنتي‌بيوتيك‌ها در گام نخست درمان استفاده مي‌شوند.

كارشناس دارويي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: سفترياكسون يكي از داروها است كه از نسل سوم سفالوسپورين‌ها است و اثر بسيار خوبي در درمان‌هاي بيمارستاني دارد. اين دارو در خوزستان در جايگاه مناسب خود استفاده نمي‌شود و پس از مدتي باكتري‌ها با شناسايي اين آنتي‌بيوتيك به آن مقاوم مي‌شوند و در نتيجه، دارو ديگر در درمان تاثيري نخواهد داشت كه با ادامه اين روند بايد براي ادامه درمان از آنتي‌بيوتيك‌هاي قوي‌تري استفاده شود.

وي ادامه داد: با بازآموزي پزشكان، تجويز نابه‌جاي سفترياكسون كاهش يافته و ميزان مصرف آن نيز مانند گذشته نيست كه البته هنوز نياز است براي كاهش مصرف سفترياكسون در خوزستان تلاش بيشتري شود.

بني‌احمد عنوان كرد: در برخي از مغازه‌ها فروش آنتي‌بيوتيك مشاهده مي‌شود كه غيرقانوني است و جلوگيري از آن تنها بر عهده دانشگاه علوم پزشكي نيست بلكه نياز به همكاري و حضور چندين ارگان دارد.

وي خاطرنشان كرد: هيچ جزئي از دستگاه دفاعي بدن نيست كه در اثر استفاده بي‌رويه آنتي‌بيوتيك تحت تاثير قرار نگيرد.زماني نيز كه سيستم دفاعي بدن از كاربيافتد مقابله با باقي ميكروب‌ها سخت شده و هر كدام مي‌توانند بيماري ايجاد كنند.

كارشناس دارويي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: هر فرد در نظام سلامت سرانه‌اي براي بهداشت و درمان دارد كهبا توليد و افزايش مصرف آنتي‌بيوتيك اين سرانه به اين بخش اختصاص يافته و موردهاي ديگر بهداشتي و درماني بدون هزينه مي‌مانند و اين يك آسيب جدي به بهداشت و درمان وارد مي‌كند./س

برچسب ها: انتی ، بیوتیک ، بر هر ، دردی ، دواست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.