ایستگاه راه آهن میاندوآب به عنوان قطعه یک طرح ملی راه آهن مراغه - ارومیه که سال 90 افتتاح شده بود و از ابتدای سال جاری به دلیل عدم استقبال مسافران تعطیل شد، فعالیت مجدد خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ایستگاه راه آهن میاندوآب با دو سال تاخیر شهریور ماه سال 89 با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان افتتاح و بهره برداری از آن بعد از حدود 10 سال انتظار مردم آغاز شد. این در حالی است که به دلیل عدم استقبال مردم، از اوایل امسال حرکت قطار از میاندوآب متوقف و ایستگاه راه آهن این شهرستان به تعطیلی کشیده شد.

پروژه راه آهن مراغه - میاندوآب به طول 50 کیلومتر شامل یک ایستگاه اصلی در میاندوآب و یک ایستگاه میانی در ملکان، از توابع آذربایجان شرقی بوده که عملیات اجرایی آن از سال 80 شروع شده بود سال 90 با دو سال تاخیر مورد بهره برداری قرار گرفت.

راه اندازی مجدد ایستگاه راه آهن میاندوآب بعد از 6 ماه تعطیلی

بعد از 6 ماه تعطیلی، ایستگاه راه آهن میاندوآب مجددا راه اندازی شد، فرماندار میاندوآب در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه در این خصوص گفت: با تلاش مسئولان استانی و شهرستانی قطار مسافربری در ایستگاه میاندوآب راه انداز و صدای صوت قطار این شهرستان دوباره به صدا در آمد.

حمید جلالی با بیان اینکه در این راستا از این ایستگاه روزهای شنبه قطار مشهد و روزهای سه شنبه قطار تهران به حرکت در می آید، ادامه داد: برنامه ریزی های لازم با دفاتر فروش بلیط شهرهای همجوار از جمله ملکان، شاهین دژ، بوکان و مهاباد انجام شده است.

تفاوت 9 هزار تومانی بهای بلیت ایستگاه های مراغه و میاندوآب

وی تفاوت قیمت 8 تا 9 هزار تومانی قیمت قطار مراغه- تهران با قطار میاندوآب- تهران را یکی از دلایل عدم استقبال عمومی از ایستگاه میاندوآب دانست و گفت: ایستگاه راه آهن مراغه به دلیل بهره مندی از اعتبارات دولت قیمت کمتری از ایستگاه میاندوآب که توسط بخش خصوصی اداره می شود از مردم به عنوان بهای بلیط دریافت می کنند.

فرماندار میاندوآب گفت: طی سال گذشته 2 قطار به تهران و 2 قطار به مشهد داشتیم که این میزان به یکبار در هفته به هر کدام از این دو مقصد نهایی شد.

وی همچنین از تبلیغات ضعیف شرکت خصوصی بهره برداری ایستگاه میاندوآب به عنوان شهر مرجع شهرستانهای بوکان، شاهین دژ، ملکان، مهاباد و تکاب انتقاد کرد و گفت: این شهرها در فاصله 30 تا40 کیلومتری از میاندوآب قرار گرفته اند که تبلیغات گسترده می توانست مردم را به سوی مسافرت با قطار جذب کند.

مشکلات طرح ملی راه آهن ارومیه تمامی ندارد

عملیات اجرایی طرح ملی راه آهن مراغه - ارومیه به طول 184 کیلومتر که در سال 80 آغاز شد امروز بعد از گذشت 11 سال هنوز درگیر مشکلات اعتباری، پیمانکاری و معارضان ملکی است.

طرح ملی راه آهن ارومیه - مراغه به طول 184 کیلومتر در پنج قطعه بنا به دستور علی اکبر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور در جریان سفر به آذربایجان غربی تا سال 92 باید به اتمام برسد، ولی تاکنون بعد از گذشت 11 سال از آغاز عملیات اجرایی، تنها قطعه اول راه آهن از مراغه تا میاندوآب به بهره برداری رسیده است.

این در حالیست که طرح به عنوان فاز یک پروژه ملی راه آهن مراغه به ارومیه بر اساس وعده های محققق نشده مسئولان باید در سال 88 به اتمام می رسید. ولی با گذشت دو سال از وعده اتمام کلی طرح، مردم شاهد محقق شدن وعده افتتاح ایستگاه میاندوآب شدند، قطعات دیگر این طرح از جمله ایستگاه مهاباد نیز که مقرر بود هفته دولت امسال افتتاح شود آماده بهره برداری نشد، تا بار دیگر وعده های مسئولان در خصوص این طرح رنگ واقعیت نگیرد.

کمبود اعتبار و همکاری نکردن برخی سازمانها در اجرای پروژه راه آهن مراغه - ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سالهای گذشته و هزاران مسائل و مشکلات موجه و غیرموجه پیش روی این طرح قرار دارد که با وجود اولتیماتوم های مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر خلع ید از پیمانکاران کم کار و بازدیدهای دوره ای مرتب از قطعات مختلف طرح نیز نتوانسته به اجرای آن شتاب دهد.

بر اساس اظهار نظرهای جدید، ریل گذاری قطعه دوم این طرح در حد فاصل ایستگاه های میاندوآب تا مهاباد به طول 36 کیلومتر به پایان رسیده و کارهای اجرایی ساختمان ایستگاه مهاباد هم رو به اتمام است. قطعه پایانی طرح در مسیر نقده، ارومیه هم به طول 55 کیلومتر تا پایان کار دولت دهم آماده بهره برداری می شود.

اما به گفته خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی برای اتمام این طرح ملی بیش از 2 هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار دیگر لازم است، بطوری که قرار گرفتن در ردیف طرح های مهر ماندگار نیز نتوانسته تاکنون بر تسریع در روند اجرای این طرح بیافزاید.

با توجه به اینکه طرح ملی راه آهن مراغه-ارومیه جزو پروژه های مهر ماندگار دولت در استان محسوب می شود و پروژه هایی که تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند تا خردادماه 92 آماده بهره برداری می شوند، با شرایط آب و هوایی منطقه باید منتظر ماند و دید این انتقاد معاون وزیر تا چه میزان موجب تسریع در روند اجرای طرح می شود.

عملیات احداث ایستگاه نقده هنوز آغاز نشده و ایستگاه ملکان از 10 درصد، میاندوآب 88 درصد، مهاباد 45 درصد، ارومیه از 18 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، اتمام ایستگاه ارومیه نیازمند 200 میلیارد ریال اعتبار، ایستگاه نقده 65 میلیارد ریال، ایستگاه مهاباد 27 میلیارد ریال و ایستگاه میاندوآب پنج میلیارد ریال بوده که در صورت حمایت مالی و تخصیص 3100 میلیارد ریال ایستگاه ها تکمیل و سوت قطار در ارومیه فروردین 92 گوش مردم را می نوازد.

طرح راه آهن مراغه – ارومیه به طول 184 کیلومتر با هدف اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن کشور، آغاز شده و هم اکنون در مجموع با صرف یک هزار و 450 میلیارد ریال اعتبار از 65 درصد پیشرفت برخوردار است.

ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور، شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت 80 ساله راه ‌آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمی برخوردار است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.