در گفتگوي ويژه خبري بررسي شد

برنامه‌هاي دولت براي توسعه خراسان شمالي پس از سفر رهبر معظم انقلاب

برنامه‌هاي دولت براي توسعه استان خراسان شمالي در بخش‌هاي گوناگون پس از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين استان و تاكيدات ايشان در حوزه‌هاي مختلف در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بررسي و واكاوي شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران مصوبات اخير هيئت دولت در استان خراسان شمالي با حضور محمود احمدي‌بيغش استاندار اين استان و علي صدوقي دبير هيئت دولت در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بررسي شد.

در ابتداي برنامه احمدي بيغش استاندار خراسان شمالي در معرفي اجمالي اين استان گفت: استان خراسان شمالي كه در سال 83-84 از استان خراسان رضوي منفک شد، 29 هزار کيلومتر مربع وسعت و 870 هزار نفر جمعيت داشته و با استان‌هاي گلستان،‌ سمنان، خراسان رضوي همسايه است و 301 کيلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

وي در ادامه افزود: استان خراسان شمالي از تنوع فرهنگي بي‌نظيري برخوردار بوده و به همين دليل به گنجينه‌اي از فرهنگ‌ها معروف شده است.

احمدي‌بيغش اضافه كرد: باعث افتخار و سرافرازي است که اقوام گوناگون با فرهنگ و آداب گوناگون در اوج رفعت و برادري و تعامل در اين استان و در جوار هم زندگي مسالمت‌آميزي دارند و در نهايت فهم و بصيرت در دفاع از مقدسات اسلامي و دين اسلام عمل مي‌کنند.

استاندار خراسان شمالي در ادامه با اشاره به سفر اخير مقام معظم رهبري به اين استان تصريح کرد: اين سفر 8 روزه با هدف ديدار نزديک مردم و رهبري معظم صورت گرفته و حضور رهبر معظم انقلاب در استان، اميد و امنيت در زندگي مردم بوده و طعم نظام اسلامي و حکومت ديني را به مردم چشانده و اميد مجددي به زندگي آنها بخشيده است.

در ادامه اين برنامه علي صدوقي دبير هيئت دولت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در پايان سفر رهبري معظم به استان خراسان شمالي و در جلسه هيئت دولت در حضور ايشان چه گذشت، اظهار داشت: در اين جلسه به بررسي و پيگيري نيازها و خواسته‌هاي مردم استان خراسان شمالي پرداخته و در پايان آن رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور گزارشي شامل چهار بخش را به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه كرد كه يک بخش آن مربوط به مجموعه اقدامات و تصميماتي بود که دولت در سه دوره قبلي سفر خود براي پيشرفت استان داشته است، بخش دوم گزارشي از ميزان اجراي مصوبات دولت، ميزان موفقيت‌ و کاستي‌هاي آن در سطح استان بود و در بخش سوم گزارشي از پيشرفت‌هاي خراسان شمالي از سال 84 تاکنون ارائه شد و در بخش پاياني نيز گزارشي از مصوباتي که دولت در جلسه آخر يعني سفر چهارم داشت، ارائه شد.

همچنين در بخش ديگري از برنامه شب گذشته احمدي‌بيغش در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه با توجه به تاکيدات رهبري بر توجه به توليدات کشاورزي چه برنامه‌هايي براي تقويت اين بخش در دستور کار داريد، پاسخ داد: 48.5 درصد جمعيت استان را روستانشينان تشکيل مي‌دهند و به لحاظ اقليم مناسب وجود زمين‌هاي حاصلخيز و انگيزه مردمي براي کشاورزي استعداد بالايي در اين استان وجود دارد.

وي افزود: اما در اين زمينه دو مشکل وجود دارد؛ يکي آب کشاورزي که داراي سيستم مدرنيزه نبوده و ديگري عدم يکپارچگي زمين‌هاي کشاورزي است كه مقام معظم رهبري بر لزوم رفع اين مشکلات تاکيد کرده‌اند؛ بنابراين براي برطرف ساختن اين مشکلات به فرهنگ‌سازي نياز داريم تا مردم از مضرات سيستم کنوني و محسنات يکپارچگي زمين‌ها آگاه شده و آن را بپذيرند.

احمدي بيغش تصريح كرد: ما در اين زمينه شروع به برنامه‌نويسي و طرح‌نويسي کرده‌ايم تا به سمت تحقق کشاورزي صنعتي حرکت کرده و آبياري مدرنيزه را ترويج کنيم و در اين راستا نياز به ياري و کمک دولت نيز خواهيم داشت تا شاهد پيشرفت روز افزون کشاورزي صنعتي در کشور باشيم.

در ادامه برنامه صدوقي اظهار داشت: مقام معظم رهبري بعد از گزارش‌هاي ارائه شده از سوي معاون اول رئيس جمهور دو بحث را مطرح کردند که بخشي ناظر بر اصول سازمان‌دهنده رفتار دولت بوده و  قسمت بعدي نيز توصيه‌هايي است که بايد تمرکز اقدامات دولت و مجموعه آن را شکل دهد.

وي ادامه داد: مقام معظم رهبري در اين جلسه از گزارش ارائه شده به دليل منصفانه‌بودن و ذکر دقيق نقاط قوت و ضعف آن قدرداني کرده و بر چهار مورد به عنوان اصل سازمان‌دهنده‌اي که بايد مبناي عمل قرار گيرد تاکيد کردند؛ يکي تصميماتي که اتخاذ شده و بايد به عنوان تصميمات قانوني مبناي عمل قرار گرفته  و همه موظف هستند براي اجراي آنها تلاش کنند، دوم اينکه تمرکز مسئولان بايد بر اجرا و تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام باشد، سوم استاندار و مجموعه مديران اين استان بايد بعد از اين سفر تمام جديت خود را به كار برده و در تماس دائمي با مديران کشور باشند تا مصوبات را به طور دقيق اجرا کنند و  نکته ديگر اينکه همه تصميمات ما بايد در حدود اعتباراتمان بوده و فراتر از اعتبارات و مقدوراتمان اتخاذ نشوند.

استاندار خراسان شمالي اضافه كرد: مقام معظم رهبري بر سه نكته تاكيد فرمودند؛ اول تمرکز بر بخش کشاورزي و تقويت زير ساخت‌هاي اين بخش، دوم پيشرفت بخش گردشگري و تمرکز بر سالم بودن و بُعد زيارتي آن، سوم تمرکز دولت بر چند طرح صنعتي بزرگ استان به اين دليل كه استان را در سطح بالايي از قابليت درآمدزايي قرار دهد.

وي در ادامه تصريح کرد: با توجه به نوپا بودن استان خراسان شمالي، بخش عمده‌اي از مصوبات دولت ناظر بر شکل‌گيري بنيان‌هاي اداري و زير ساخت‌هاي آن بوده است و خوشبختانه بخش عظيمي از مصوبات اجرا شده است که در مجموع در طي سه سفر قبلي 665 مصوبه وجود داشت که 251 مصوبه طبق بررسي‌هاي انجام شده کاملا اجرا شده، 349 مصوبه اکنون در حال اجراست اما 65 مصوبه بنابه دليل نبود تسهيلات کافي اجرا نشده است.

احمدي‌بيغش خاطرنشان كرد: نسبت منابع و مصارف در اين استان محدود است و با وجود اينكه منابع نسبت به تقاضا کم است، تلاش‌هاي بانکي تاکنون نتوانسته از اين مانع عبور کند لذا پروژه‌هايي که نياز به تسهيلات داشته‌‌اند اجرا نشده اما ان شاالله طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده تا دو سال آينده اين مشکل نيز مرتفع خواهد شد.

استاندار خراسان شمالي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان رضايتمندي از اجراي مصوبات سفرهاي قبلي گفت: اين استان با توجه به نوپا بودن، گستردگي مساحت و کم‌توسعه‌يافتگي آن داراي مشکلات زيادي بوده و اکنون بايد با تلاش اين عقب‌ماندگي را جبران کنيم.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا تصويب قوانين با توجه به بررسي‌هاي کارشناسي صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: همه قوانين براساس کار کارشناسي بررسي شده و سپس به تصويب مي‌رسند، براي همه مصوبات چندين ساعت وقت صرف شده و تمام جوانب آن سنجيده مي‌شود و بااجرا شدن چند مصوبه نمي‌توان گفت که بدون بررسي و کارشناسي تصويب شده‌اند.

در ادامه اين برنامه صدوقي در پاسخ به اين سوال که بين مردم خراسان شمالي و دولت چه ميزان ارتباط دو سويه وجود دارد، تصريح کرد:‌ هم و غم دولت در رابطه با  اين استان رساندن آن به ميانگين شاخصه‌هاي توسعه در کشور است و اين ميانگين حداقلي است که بايد براي مردم استان در نظر گرفته شود.

وي افزود: از جمله بندهاي ثابت تمام مصوبات دولت در اين استان، ارتقاي شاخص‌هاي آن از حيث راه و زيرساخت‌هاي حمل ونقل، زيرساخت‌هاي بهداشتي و سلامتي، آبرساني و گازرساني و  تامين زير ساخت‌هاي کشاورزي و راه‌آهن که يکي از مهمترين پروژه‌هاي زير بنايي بوده كه مي‌تواند استان را متحول کند که در اين راستا طرح راه آهن مشهد،- بجنورد و گشده و حتي مازاد درآمد نيز داشته باشد.

در بخش ديگري از اين گفتگو احمدي‌بيغش در پاسخ به اين سوال که چه برنامه‌اي براي بهره‌گيري از صنايع ت7 مسئولين قوتي به آنها مي‌دهد که با انگيزه و توان بيشتري مصوبات را پيگيري و اجرا کنند.

صدوقي افزود: حدود يک سوم بودجه كشور از محل درآمدهاي دولت تامين مي‌شود و ما بايد به سمتي حرکت کنيم که تمامي بودجه استان از راه درآمدهاي خود تامين شده و حتي مازاد درآمد نيز داشته باشد.

در بخش ديگري از اين گفتگو احمدي‌بيغش در پاسخ به اين سوال که چه برنامه‌اي براي بهره‌گيري از صنايع تبديلي براي كمك به مردم استان داريد، گفت: ما بايد از حيث شرکت دادن بخش خصوصي فعال بوده و اين بخش را به همکاري با خود دعوت کنيم و دولت نيز در بخش کشاورزي و اعطاي تسهيلات برنامه‌هاي مطلوبي در نظر دارد که ان شالله بتوانيم از پتانسيل بخش خصوصي براي رشد زير مجموعه‌هاي بخش کشاورزي و صنايع تبديلي استفاده کنيم.

وي همچنين يادآور شد: از روز چهارشنبه گروهي 11 نفره براي مطالعه در اين زمينه تشکيل شده است.

استاندار خراسان شمالي افزود: مصوبات صنايع تبديلي در گذشته بيشتر تسهيلاتي بوده است اما اهميتي که دراين سفر به رشد و توسعه بخش‌هاي مختلف استان داده شده در سفرهاي قبلي با ميزان کمتر و رويکردي متفاوت بوده است و با توجه به کم‌توسعه‌بودن اين استان بايد تلاش کنيم با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري با اجراي مصوبات، اين استان را به رتبه دهم در سطح کشور برسانيم.

همچنين در بخش ديگري از برنامه صدوقي در پاسخ به اينکه چه برنامه‌اي براي همگرايي و هم‌افزايي بخش خصوصي با کمک دولت درنظر داريد، تصريح کرد: دولت در راهبرد توسعه هر استان دو وظيفه دارد؛ اول اينکه دولت ناظر بر سرمايه‌گذاري در ايجاد زير ساخت‌ها است که عموما منابع آن از بودجه عمومي دولت و استان تامين مي‌شود و ديگري کمک به بخش خصوصي براي تامين منابع مالي از نظام بانکي و کمک‌هاي فني و اعتباري است که دولت در اختيار دارد.

وي ادامه داد: مجموع مصوبات چهار سفر به اين استان نقشه راهي براي رساندن استان به سطح ميانگين کشوري است بنابراين مصوبات بخش  عمده‌اي ناظر بر وظايف خود دولت بوده که بايد زيرساخت‌هاي اداري و صنعتي لازم را براي توسعه يک استان جديد شکل دهد.

صدوقي افزود:‌ وظيفه اساسي دولت اين است که به بخش خصوصي کمک کرده تا از تسهيلات لازم برخوردار شده و همراهي آنها را جلب کند تا منابع لازم را براي طرح‌هاي صنعتي و زودبازده استان تامين کند و دولت خواستار مشارکت بانک‌ها در اين زمينه است تا تصميمات اجرايي شوند چرا که اساس توسعه هر استان طرح‌‌هاي بخش خصوصي است.

وي در پاسخ به اين سوال که دولت چه برنامه‌هايي براي تقويت گردشگري در اين استان خواهد داشت، گفت: در پايان جلسه ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي ، آقاي موسوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين نويد را داد که بعداز بازگشت به تهران در راستاي اجراي منويات مقام معظم رهبري طرح‌هاي خاصي را براي توسعه زير‌ساخت‌هاي گردشگري استان تهيه و ارائه دهد.

در بخش پاياني برنامه شب گذشته احمدي‌بيغش با اشاره به حوزه صادرات خراسان شمالي گفت: اين استان اکنون محصولاتي را به کشورهاي ترکمنستان، تاجيکستان و ازبکستان صادر مي‌کند و  علاوه بر صادرات ميوه و محصولات کشاورزي محصولات معدني شامل اکسيد و سنگ‌هاي تزئيني از اين استان به ساير كشورها نيز صادر مي‌شود .

استاندار خراسان شمالي تصريح كرد: رهبري معظم اولويت‌هايي را براي دولت ترسيم کرده‌اند كه  اولويت اول بخش کشاورزي،‌ دوم گردشگري و سوم بخش صنايع است که ايشان به سه صنعت بزرگ اشاره کردند که شامل فولاد و لوله اسفراين، نيروگاه سيکل ترکيبي شيروان و آلوميناي جاجرم است.

وي افزود: وزارتخانه ذيربط با نظر مسئولين استان به اين نتيجه رسيده‌ که دو کارخانه بزرگ لوله و فولاد به وزارت نفت و وزارت نيرو واگذار شود اما وضعيت آلوميناي جاجرم بايد تقويت شود.

انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار