مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار گفت: اين سازمان به مناسبت عيد سعيد قربان و روز عرفه در 22 منطقه از شهر تهران اقدام به عرضه دام بهداشتي زنده مي كند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران حسین صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی ظهر امروز در نشست خبری، در خصوص اجراي طرح جهادي عرضه دام بهداشتي و زنده به مناسبت عيد سعيد قربان گفت: در پايان اين هفته روز عرفه و عيد سعيد قربان را خواهيم داشت و در اين روز يكي از سنت هايي كه مردم اعتقاد و باور دارند قرباني كردن است.
وي افزود: در خصوص قرباني كردن در فضاي شهري به خصوص كلانشهري مثل تهران اگر نهادي مثل شهرداري يا دامپزشكي كشور ورود پيدا نكند اين موضوع ميتواند حاشيه نامناسبي از نظر سلامت، محيط زيست ، بهداشت دام، سلامت ذبح و منظر شهري ايجا كند.
از اين رو سازمان ميادين و ميوه و تره بار شهرداري تهران براي آنكه فرصتي را براي ترويج اين آئين ديني فراهم سازد اقداماتي را در نظر گرفته كه در اين روزها به اجرا درخواهد آمد.
مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار اذعان داشت: اين سازمان در 22 منطقه از شهر تهران قربانگاههايي را ايجاد و اين مناطق را طوري انتخاب كرده كه جمعيت تهران كه تمايل به خريد دام دارند بتوانند با طي مسافت معقولي به قربانگاهها دسترسي پيدا كنند.در اين قربانگاهها سعي شده است با كمك شهرداري مناطق سطح نگهداري، عرضه يابي شرايط و قرباني دام را ارتقا دهيم .
اين مقام مسئول شهرداري گفت: در روز عيد قربان در مقياس چند ده هزار گوساله، گوسفند و گاو قرباني مي شود اگر كه اين اقدام به صورت سازمان نيافته اتفاق بيفتد ؛ اولين عارضه اش عارضه بهداشتي و اگر دام بدون كنترل و به صورت پراكنده توزيع شود امكان كنترل سلامتي ان فراهم نخواهد بود چرا كه وقتي اين دام خريداري مي شود به مناطق منتقل و ذبح مي شود و حداقل يك دام سبك (گوسفند متوسط) 10 كيلوگرم امحا و احشام دارد و اگر بدون سازمان دهي عرضه شود محيط زيست به خطر مي افتد و از طرفي امكان تعين قيمت فراهم نمي شود و فرصت اجحاف نيز براي سودجويان فراهم و گوسفند با قيمت بيشتري به فروش خواهد رسيد.
مهندس صفايي خاطرنشان كرد: سازمان ميادين با وسعت دادن جايگاهها به 22 منطقه فرصت را فراهم كرده تا مردم ايران بتوانند دام مورد نظر را از اين مراكز خريداري و در همانجا نيز كشتار كنند.
سال گذشته 27 هزار راس دام به قربانگاهها منتقل و 21 هزار راس نيز خريداري و قريب به 50 درصد آنها در محل ذبح شدند همچنين از 27 هزار دام معاينه شده، 500 دام مريض تشخيص داده شده و قرنطينه شدند.
اين درحالي است كه اگر قرار بود نظارتي بر اين موضوع نباشد اين دام ها خريداري ، ذبح و پس از آن مصرف نيز شاهد بروز عوارض ناگوار در بين مردم و به خطر افتادن سلامتي آنها بوديم.
ما با تشويق مردم براي آمدن به اين مراكز اقداماتي اساسي را انجام داديم كه سلامت دام احراز شود.
به همين دليل با 230 دامپزشك و كارشناس بهداشت مواد غذايي براي سه روز قرارداد بستيم كه اين افراد آموزش ديده و از روز قبل از عرضه در مناطق حضور دارند و قبل از روز عرضه دام ها را معاينه، پلاك كوبي وآنهايي كه سالم نيستند را ضبط مي‌كند در اقدامي ديگر بعد از ذبح هم لاشه و امحا و احشام را كنترل و آنهايي كه ناسالم باشند را ضبط و حذف مي كنند و اگر كسي دامي خريد كه لاشه اش ضبط شد فروشنده موظف به جبران خسارت خريدار است.
اجراي اين طرح باعث مي شود تا برخي چوبداران كه با انجام اقداماتي وزن دام را بيشتر ميكنند تا پول بيشتري بگيرند موفق به اين كار نشده و اين دام ها با همان وزن خودشان و قيمت مناسب عرضه شوند.
وي در ادامه بيان داشت: حداقل در هر مركز 10 دامدار دام خود را عرضه و در روز عرضه از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر و در روز عيد قربان از ساعت پنج صبح تا 14 بعدازظهر حضور خواهند داشت.
همچنين مقرر شده 4 هزار راس دام به اين 22 منطقه منتقل و البته شاهد 10 ذبح  كننده، 26 ناظر ذبح شرعي و 300 سلاخ آموزش ديده در هر منطقه خواهيم بود.
22 سامانه نشاط براي افرادي كه در اين مناطق حضور خواهند داشت برپا شده است همچنين افرادي كه تمايل دارند دام به صورت ذبح شده يا زنده به درب منزل شان منتقل شود مي‌توانند با شماره تلفن 55050000 تماس گرفته و همچنين از محل هاي برگزاري اين طرح مطلع شوند./ل
برچسب ها: دام ، عرضه ، عید سعید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار